اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان‌شرقی:

حادثه سیل شوخی بردار نیست/ مردم هشدارها را جدی بگیرند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه حادثه سیل شوخی بردار نیست، گفت: قطعاً اگر مردم بخواهند کارهای بزرگی می‌توانند بکنند به طوریکه دیروز در روستای ملک‌زاده و علیشاه شبستر موانع در مسیر سیلاب را خود روستاییان رفع کردند.

حادثه سیل شوخی بردار نیست/ مردم هشدارها را جدی بگیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعید کنعانی امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز با اشاره به آیه دوم سوره مائده اظهار کرد: خداوند فرموده است تا همواره در راه نیکی و پرهیزگاری با هم همراهی کنید از این‌رو  مردم آذربایجان‌شرقی نیز همیشه عمل کننده به این آیه بوده و در طول تاریخ در امور خیریه پیش قدم بوده و هستند.  

وی افزود: اقدامات ارزشمند خطه آذربایجان در هشت سال دفاع مقدس که کمک‌های مردمی خود را به سمت جبهه گسیل کردند و یا زلزله‌های مختلف رخ داده در کشور از قبیل حوادث اخیر مانند ورزقان از این موارد بوده که مورد تحسین توسط مقام معظم رهبری قرار گرفت که به یک الگو تبدیل شد و در زلزله کرمانشاه دوباره ملت حامی هم شدند.

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه استان آذربایجان‌شرقی در تمام حوادث، نشان داده‌اند که همیشه پیشگام و نوع‌دوست هستند.  

وی خاطرنشان کرد: البته هلال احمر استان به کمک مردم این خطه افتخارات زیادی در صحنه‌های بین‌المللی دارند به طوریکه بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب کمک به مردم فلسطین در جنگ غزه، کمک به قحطی‌زدگان سومالی، آوارگان کشور میانمار داشتند، هلال احمر آذربایجان‌شرقی همیشه در داخل و خارج کشور در این حوادث پیش‌قدم باشند. 

کنعانی با بیان اینکه جمعیت هلال در سال ۱۳۰۲ تاسیس یافت، افزود: البته این جمعیت دقیقا یک سال بعد از تاسیس در کشور در استان آذربایجان‌شرقی شکل گرفت که نشان از پیشگامی این خطه در امور خیریه و نوع‌دوستی است.  

وی یادآور شد: ما عکس‌هایی از زمان گذشته داریم که در یکی از آنها کودکان شیرخوارگاه به امامت امام جماعت در حال اقامه نماز هستند که این بیانگر ریشه‌ای بودن حب الهی و دین در بین جامعه است.  

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با اشاره به اینکه معمولاً هلال احمر همیشه با سیل و زلزله شناخته می‌شود، افزود: سیل، زلزله، برف و غیره فقط یک بخش از وظایف هلال احمر است درحالی که جمعیت هلال احمر دارای معاونت‌های مختلف از جمله جهادی و داوطلبانه است.

وی توضیح داد: معضلات اجتماعی، اعتیاد، اشتغال جوانان از جمله مسائل مهم کشوری بوده که جمعیت هلال احمر نیز وظایفی در این خصوص دارند، به طوریکه  ۷۰۰ مربی برای پیشگیری و درمان اعتیاد  پرورش یافته است.  

کنعانی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر استان در زمینه کارآفرینی نیز فعالیت‌های زیادی انجام داده است، گفت: برای نمونه از صنعت فرش در سردرود برای کارآفرینی جوانان بومی آن منطقه بهره گرفته‌ایم. 

وی ادامه داد: اجرای طرح همای رحمت و سفره‌های مهربانی در ماه رمضان از جملهکارهای هلال احمر استان بوده که سال گذشته بزرگ‌ترین سفره مهربانی در شهرستان مراغه باز شد که بی‌سابقه در کشور بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تعداد پایگاه‌های ثابت استان را ۲۷ پایگاه بین جاده‌ای اعلام کرد و گفت: البته دو پایگاه کوهستانی نیز در کوه عون بن علی و کوه سهند با تجهیزات کامل داریم. 

وی با تاکید بر اینکه رهاسازی در تصادفات از اولویت‌های اصلی نجات است، گفت: جمعیت هلال احمر استان برای این منظور خودروی نجات دارد که سال گذشته به همت مسوولان استان ۳ دستگاه نجات خریداری شد که قیمت هر کدام از آنها 2 میلیارد تومان است. 

کنعانی با بیان اینکه شاید حواس همه به سیل و زلزله مشغول باشد ولی ما امسال برف و کولاک زیادی داشتیم که منجر به بسته شدن نواحی زیادی شد، افزود: ما در زمستان سال گذشته برای ۸۰۰ نفر اسکان موقت داده‌ایم که به علت راه‌بندان و گرفتاری در کولاک مانده بودند. 

وی خاطرنشان کرد: چند روز پیش مرد ۵۹ ساله‌ای در کوه عینالی گیر کرده بود و خانواده آن مرد به هلال احمر اطلاع داد که این عملیات ۷ ساعت طول کشید. 


اگر نیروی مردمی نداشته باشیم توانایی انجام هیچ کاری را نخواهیم داشت 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان‌شرقی با اشاره بر اینکه شاید نیروی عملیات‌ ما ۱۰۰ نفر باشد و خیلی از عملیات‌ها توسط نیروهای داوطلب انجام گیرد، افزود:  هلال احمر یک نهاد غیردولتی و مردمی است و قطعاً اگر نیروی مردمی نداشته باشیم، توانایی انجام هیچ کاری را نخواهیم داشت. 

وی اذعان داشت: جمعیت هلال احمر استان با توان داوطلبی که دارد، همیشه در ایران جزو رتبه‌های اول بوده و در تمام عملیات‌های ملی و بین‌المللی حضور دارد. 

کنعانی خاطرنشان کرد: بنده در ۱۶ حوادث بین‌المللی از جمله سیل پاکستان، بنگلادش، سومالی و سایر کشورهای حادثه دیده، حضور داشته‌ام.

وی با قدردانی از همکاری دستگاه‌های نظامی، انتظامی، بسیج، ارتش، سپاه و مدیرکل‌ها ادامه داد:  بزرگترین شاخصه استان همین همدلی است که در هیچ استانی چنین همدلی وجود ندارد چراکه در مقامات عالی‌رتبه استان کلمه من وجود ندارند و ما جاری شده است. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با بیان اینکه در طول انقلاب محوریت یک نفر در برنامه‌ها هیچگاه فراموش نشده است، توضیح داد: همان طور که امام راحل فرموده‌اند، باید همیشه پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا آسیبی به انقلاب وارد نشود از این‌رو جمعیت هلال احمر نیز  دست به دست هم داده  تا کار گروهی انجام دهد و اگر در بحرانی،  فرمانده بحران را رئیس مدیریت بحران انتخاب می‌کنند، باید مطیع باشیم و در پی این اقدامات است که باعث حرکت همسویی می‌شود. 

وی با اشاره به سیل اخیر در گلستان، شیراز و اتفاقات ناگوار در پی آن گفت: این حوادث تمام افکار را به خود مشغول کرده است و به تبع آن سیل عظیم کمک‌های مردمی شروع شده است ولی حوادثی مانند زلزله ورزقان نشان داده شد که باید این کمک‌‌ها ساماندهی و نیازسنجی شود چراکه در خود زلزله ورزقان شاهد انباشت وسایلی بودیم که به روستاهای در دسترس رسیده ولی به روستاهای دور نمی‌رسید. 

کنعانی با تاکید بر اینکه ما اقلام ذخیره داریم به طوریکه در کل استان آذربایجان‌شرقی و در تمام شهرستان‌های این استان برای دو درصد جمعیت هر شهرستان اقلام وجود دارد، افزود: اقلامی که از استان به زلزله‌زدگان کرمانشاه ارسال شده بود نیز تامین شده و جای آنها پر است.  

وی، به ارسال ۴ تریلی اقلام اعم از ۳ هزار پتو، ۴ هزار ست غذایی یک و ۵ هزار بسته ست غذایی ۷۲ ساعته به گلستان گفت: ما مشکل غذا نداریم بلکه از نظر عدم دسترسی مشکلاتی وجود دارد که باعث شده کُندی در توزیع صورت می‌گیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان موارد مورد نیاز برای سیل‌زدگان را پتو، زیرانداز، لوازم شوینده و مواد غذایی کنسرو شده که حداقل ۶ ماه اعتبار مانده اعلام کرد و گفت: از همه خیران و مردم خیر خواستاریم تا کرامت انسانی رعایت شود و به هیچ عنوان لوازم دست دوم ارسال نکنند. 

وی توضیح داد: آب معدنی به اندازه کافی موجود است و از همه مردم درخواست داریم تا تحت تاثیر فشارهای اجنبی و معاند قرار نگیرند. 

کنعانی ادامه داد: همه ما تابع فرماندهی واحد هستیم تا کارها بهتر جلو رود و  شماره حساب‌های مختلف اعم از ۹۹۹۹۹ نیز به صورت گسترده اعلام شده است. 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی شبهات مبنی بر اینکه کمیته امداد و هلال احمر پول‌ها را جمع‌آوری کرده و جای دیگر هزینه می‌کند در حالیکه برای نمونه در زلزله ورزقان که ۶ سالی از آن گذشته است، ساختمان‌ها و جاده‌ها نوساز شده است. 

کنعانی با بیان اینکه در زلزله ورزقان میزان مبالغی که از کشورهای دیگر ارسال شد به قدری زیاد بود که از باقی‌مانده آن ۵ مدرسه در همان محل ساخته شد، گفت: ما اجازه نداریم تا یک ریال از مبلغ ورزقان را مثلا در سیل آذرشهر خرج کنیم. 

وی در ادامه به اعلام هواشناسی در رابطه با بارش‌های سنگین در منطقه شمال‌غرب کشور اشاره کرد و گفت: الحمدالله تمام مقامات عالی‌رتبه کشور، حساسیت‌های لازم را نسبت به این موضوع دارند و از تمام مسیرهای سیل‌آسا بازدید کرده‌اند. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با تاکید  بر اینکه حادثه سیل شوخی بردار نیست، گفت: قطعاً اگر مردم بخواهد کارهای بزرگی می‌توانند بکنند به طوریکه دیروز در  روستای ملک‌زاده و علیشاه شبستر موانع در مسیر سیلاب را خود روستاییان حل کرده‌اند. 

وی در ادامه نکات ایمنی و توصیه‌های لازم در برخورد با سیل را چنین توضیح داد: مردم از سفرهای غیرضروری پرهیز داشته و تا حدامکان در حریم رودخانه‌ها قرار نگیرید چراکه ۱۵ سانتی‌متر از آب سیل تعادل انسان را بر هم می‌زند و  ۳۰ سانتی‌متر اکثر خودرو ها را شناور کرده و ۶۰ سانتی‌متر سیل نیز  تریلی را جابجا می‌کند. 

کنعانی ادامه داد: از ماجراجویی بپرهیزید و برای گرفتن عکس و فیلم به آن محل‌ها نروید.

وی یادآور شد: دیروز تبریز شاهد رعد و برق نیز بود که رعد و برق از جمله مسائل خطرناک همانند سیل است از این‌رو از ایستادن در کنار پنجره‌ها خودداری کرده و اگر در جنگل هستید در کنار درخت‌های کوتاه قرار گیرید. 

کنعانی گفت: از طریق بازار اپلیکیشن همیار هلال را که تمام آموزش‌ها داده شده و پایگاه‌ها مشخص شده است را دانلود کنید. 

وی افزود: شعار مردم تبریز همیشه آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخدی است و ما یک بند هم به آن اضافه می‌کنیم که اگر کسی به کمک نیاز داشت، آذربایجان همیشه همراه آنها و یا به ترکی (دایاخ) است. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ 40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول