اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر:

بخشی از سقف یخدان میرفتاح ملایر فرو ریخت/ احتمال ریزش دیگر قسمت‌های بنا

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با بیان اینکه بخشی از سقف یخدان میرفتاح فرو ریخت گفت: با توجه به ادامه بارش‌ها و باقی ماندن قسمتی از بنای خشتی احتمال ریزش مجدد قسمت باقی مانده وجود دارد.

بخشی از سقف یخدان میرفتاح ملایر فرو ریخت/ احتمال ریزش دیگر قسمت‌های بنا

ابراهیم جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ملایر اظهار کرد: بر اثر بارش‌های شب گذشته و برف سنگین و بعد از آن نیز بارش باران قسمت بالای یخچال میرفتاح که کاملا خشتی بود، فرو ریخته است.

وی با بیان اینکه به محض رفع مشکلات جوی برای بازسازی قسمت تخریبی این بنا تامین اعتبار خواهیم کرد گفت: در اولین فرصت نسبت به بازسازی این بنای تاریخی اقدام می‌کنیم

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر اضافه کرد: با توجه به ادامه بارش‌ها و باقی ماندن قسمتی از بنای خشتی احتمال ریزش مجدد قسمت باقی مانده وجود دارد.

وی از همشهریان خواست از نزدیک شدن به محوطه یخدان و همچنین اطراف دیوارهای خشتی خودداری کنند.

جلیلی با بیان اینکه در برخی روستاهای شهرستان نیز برخی تپه‌ها و بناهای قدیمی خیس شده و احتمال فرو ریختن آن وجود دارد از مردم و مسافران خواست از نزدیک شدن به این بناها جدا خودداری کنند.

فرماندار ملایر نیز با اشاره به اینکه طی بارش‌‌های روزهای گذشته و امروز خشت‌های اثر تاریخی یخدان میرفتاح خیس شده بود افزود: بر اثر خیس خوردن سقف این اثر تاریخی بعد از ظهر امروز فرو ریخت.

باب‌الله فتحی با بیان اینکه وضعیت در حال بررسی است افزود: به محض مساعد شدن آب و هوا خسارت وارده اعلام و اقدامات بعدی انجام خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز با اشاره به اینکه یخدان میرفتاح از آثار مربوط به دوره قاجاریه و جزو آثار ملی در شهرستان ملایر است اظهار کرد: این بنای قدیمی دارای دو سازه بوده که سازه پایین آن که شامل آب انبار است اخیرا با آجر و سنگ بازسازی شده است.

 بنای آجری گنبدی شکلی یخدان میرفتاح که در دو کیلومتری جاده ملایر واقع است توسط شخصی نیکوکار به نام میرفتاح که در زمان قاجاریه می‌زیسته احداث شده است.

 ارتفاع یخدان از سقف گنبدی آن تا سطح یخچال (زمین) 12 متر و از سطح تا کف که منبع ذخیره یخ است به 4 متر می‌رسد.

بر فراز طاق نیم‌کره یخدان (دهانه) سوراخی به قطر 3 متر وجود دارد، قطر یخدان در سطح زمین 12 متر است. یخدان دارای دو درب است که یکی به شکل دهلیز و مخصوص تخلیه یخ بوده که هنوز آثار و بقایای آجری با شیب ملایم آن نمایان است.

علاوه بر این درب، درب اصلی با یک پلکان به محل برداشت یخ و نهایتا قسمت انتهایی یخدان منتهی می‌شود.

ضخامت دیوارهای گنبد در قسمت تحتانی 92 سانتی‌متر و در بالا به سه ردیف آجر 20 سانتی‌متری می‌رسد. تنها عامل تزئینی بنا دو ردیف آجرکاری است که به شکل کمربندی و به ضخامت 220 سانتی‌متر، داخل بنا را پوشانده است. در قسمت بیرونی و داخلی یخبندان دو ردیف خشت به کار رفته که نقش عایق را داشته و در فصل تابستان مانع از نفوذ گرما و ذوب شدن یخ‌ها بوده است.

در حال حاضر به دلیل بارش‌های باران  و برف برخی از قسمت‌های این بنا تخریب شده است.

 انتهای پیام/89013/40/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول