اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

فارس گزارش می‌دهد

آخرین اخبار خرابی‌های سیل در سوادکوه و اقدامات انجام شده + تصاویر

آخرین وضعیت آب، برق، گاز و مخابرات سوادکوه در گفت‌و گو با استاندار، فرمانده ناحیه مقاومت و مدیران ادارات خدماتی بررسی شد.

آخرین اخبار خرابی‌های سیل در سوادکوه و اقدامات انجام شده + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، بارندگی و سیل اخیر در کشور با خرابی‌ها، تخریب‌ها،رانش‌ها و طغیان رودخانه‌ها همراه بود که شهرستان سوادکوه هم از این بلایا، سهمی برد.

* پرداخت 5 میلیون تومان بلاعوض برای پرونده‌های آماده شده ظرف 24 ساعت

استاندار مازندران که در 2 روز پی‌ در پی در سوادکوه حضور داشت با اشاره به تخریب 2 واحد معدن در سوادکوه و بیکاری 80 نفر از کارگران و خسارت یک میلیارد تومانی آن، گفت: 400 هکتار باغ ، 300 هکتار شالیزاری، 460 هکتار کلزا و گندم، 4 کیلومتر دیواره حفاظتی رودخانه، 20 اصله تیر برق و تجهیزات برق رسانی، 3 کیلومتر تاسیسات آبرسانی، 4 کیلومتر خطوط گازرسانی و 4 واحد بزرگ پرورش ماهی در سوادکوه تخریب و ازبین رفته است.

احمد حسین‌زادگان به استقرار فوری اعضای ستاد بحران استان در شهرستان سوادکوه اشاره کرد و افزود: در ابتدا تدابیر لازم برای کنترل و جلوگیری از ورود سیلاب به درون شهرها انجام شد و در مرحله دوم بازسازی و وصل آب، برق و گاز در دستور کار تیم‌های عملیاتی دستگاه‌های مختلف قرار گرفت و در حال حاضر همه خدمات در جریان است.

استاندار مازندران، حضور میان مردم سیل‌زده و آسیب‌دیده را باعث دلگرمی و پیگیری فوری و میدانی شرایط آنان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: براساس مصوبات ستاد مدیریت بحران استان، دستگاه های مربوط به خدمات رفاهی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی را در دستور کار قرار دادند تا نیازهای مردم تأمین شود.

وی به تخریب 3 ساختمان و آسیب جدی به 20 ساختمان در طغیان رودخانه اشاره کرد و گفت: بنیاد مسکن در حال حاضر آمادگی لازم برای پرداخت خسارت را دارد و مبلغ پنج میلیون تومان بلاعوض را برای پرونده‌های آماده شده ظرف 24 ساعت پرداخت می کند.

به گفته وی، پرداخت خسارت از سوی دستگاه های شیلاتی و کشاورزی و صنعتی و معدنی نیز براساس مصوبه دولت اعمال می‌شود.

* تلاش‌های 24 ساعته گروه‌های جهادی برای امدادرسانی در سوادکوه

 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سوادکوه در گفت‌وگو با خبرنگاران به سیل دو روز گذشته و اقدامات امدادی سپاه اشاره کرد و گفت: از ساعت 3 بعدازظهر روز 12 فروردین شاهد حجم زیادی از آب در مناطق بالا‌دست سوادکوه بودیم که در نهایت خسارت زیادی را به دو شهر پل‌سفید و زیراب وارد کرد.

سید‌موسی حسین‌نژاد با بیان این مطلب که سیل، منازل مسکونی حاشیه رودخانه را در شهر زیراب تهدید می کند، افزود: با هماهنگی انجام شده بین سپاه کربلا و بسیج سازندگی استان با لشکر 25 کربلا تعداد یک لودر به همراه یک کمرشکن از لشکر 25 کربلا و نیز 2 بولدوزر از اداره راه آهن و شرکت البرز مرکزی در اختیار سپاه قرار گرفت و هم اکنون در منطقه 17 شهریور در حال انجام فعالیت‌های عمرانی هستیم.

 

وی با بیان اینکه در منطقه خدمات زیراب پلی که محل رفت و آمد مردم بود بسته شد، خاطر نشان کرد: اگر این پل پاکسازی و تعمیر نشود خسارت بار می‌آورد و در منطقه 17 شهریور، جاده‌ای نیست و آب رودخانه‌ها به دیوار خانه‌های مردم رسید و آنها را از بین برد.

وی از کاهش دبی آب رودخانه خبر داد و با اشاره به تلاش‌های 24 ساعته گروه‌های جهادی، گردان بیت المقدس و گردان امام حسین(ع) برای امدادرسانی و فعالیت در کار عمرانی در مناطق سیل‌زده که هم اکنون مشغول به کار هستند، قدردانی کرد و گفت: سیل دیوار بتنی سپاه سوادکوه را هم شکست و آب به محوطه داخل سپاه رسید که با کمک همکاران آب تخلیه شد و خسارت زیادی در پی نداشت.

*انتقال 180 دانش‌آموز مدرسه الزهرا به مدارس دیگر

 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه طغیان رودخانه تلار در شهرهای زیراب و پل‌سفید به 3 مدرسه آسیب‌های جدی وارد کرد و نمازخانه دبستان روستای ازانده‌رودبار  کاملا تخریب شد و آب به زیر ساختمان مدرسه نفوذ کرد که این مدرسه چندین سال در اختیار شهرداری پل‌سفید قرار دارد و دانش‌آموزی نداشت.

موسی لیانی از رایزنی برای حضور مدیر‌کل آموزش و پرورش مازندران، مدیرکل نوسازی مدارس مازندران و معاونان اداره کل در ساعت 7 و 30 دقیقه دیروز خبر داد و با اشاره به حضور امروز آنان که تا ساعت 18 به طول انجامید، افزود: یکی از ساختمان‌های وابسته به هنرستان شهید بهشتی شهر زیراب که در اختیار دانشگاه پیام نور قرار داشت نیز با نفوذ آب به زیر آن،  بدون استفاده شد.

وی با بیان اینکه سیل، حیاط، سرایداری و سرویس‌های بهداشتی مدرسه الزهرا زیراب را تخریب کرد و ما جرأت نمی‌کنیم تا دانش‌آموزان در این مدرسه حاضر شوند و تعداد 180 دانش آموز این مدرسه به مدارس شیفت ثابت صبح کوثر و فیضیه منتقل می‌شوند و برای ساخت مدرسه جدید با مدیر نوسازی مدارس مازندران رایزنی لازم انجام شد.

*رفع کدورت منابع آب سوادکوه

 

مدیر امور آب و فاضلاب شهری شهرستان سوادکوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با اشاره به اینکه در بارش‌های اخیر شاهد گل‌آلود شدن منبع آبی شهرستان سوادکوه بودیم، گفت: سیلابی شدن رودخانه‌ها و گِل‌آلود بودن چشمه‌ها به عنوان منابع آب آشامیدنی سوادکوه را در روز‌های بارندگی و سیل اخیر در سوادکوه شاهد بودیم.

 

محمد‌رضا اسماعیلی با اشاره به اینکه با قطع آب در گل ناب‌دره و درا سله به دلیل گِل‌آلودگی آن در شهر پل‎سفید از آب چاه و پمپاژ استفاده شد، افزود: در شهر زیراب 15 ساعت ذخیره آبی موجود بود که با اتمام آن شاهد قطعی آب در 12 ساعت بودیم.

وی با بیان اینکه چشمه گل ناب‌دره به عنوان منبع تأمین آب زیراب و پل‌سفید بهسازی شد و کدورت آن هم از بین رفت و از ساعت 11 امروز شاهد وصل شدن آب در شهر زیراب بودیم، خاطر نشان کرد: رفع کدورت و بهسازی چشمه درا سله در دست اقدام است و تا امشب به مدار اضافه می‌شود و آب دارای کدورت را برای ایمنی و سلامتی مردم نمی‌توان وارد مدار کرد.

وی با بیان اینکه 48 نقطه انتقال آب دارای مشکل شد و 48 ساعت شاهد کدورت آب بودیم، گفت: 8 تانکر آب آشامیدنی و 2 نیسان آب معدنی در بین مردم تقسیم کردیم و اکیپ‌هایی از سایر شهرستان‌های مازندران به صورت کمکی در سوادکوه حاضر شدند.

*8 روستای دارای جمعیت بدون برق در سوادکوه

 

مدیر امور توزیع برق شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه ناایمن بودن راه‌های روستایی سوادکوه مهمترین مانع برق‌رسانی به روستا‌های آسیب‌دیده است، گفت: 5 روستای دهستان راستوپی و 3 روستای دهستان ولوپی بخش مرکزی سوادکوه به دلیل اینکه امکان تردد ماشین‌آلات سنگین نیست، بدون برق هستند.

 محمد‌ابراهیم شجاعی، افزود: بیش از 30 تیر برق در روستا‌های بخش مرکزی شکسته شد.

وی از کمک‌گرفتن از 6 شهرستان استان خبر داد و خاطر نشان کرد: شهروندان سوادکوهی غیر از نقاطی که تخلیه شدند، دارای برق هستند و تا فردا عصر برق همه روستا‌های سوادکوه وصل می‌شود به شرط آنکه مشکلی در تردد و راه دسترسی پیش نیاید.

*گاز و تلفن وصل است

 

معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرمانداری شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه گاز همه منازل به غیر از منازلی که برای توجه به شرایط ایمنی قطع شد، وصل است، گفت: تلفن و اینترنت شهرستان هم مشکلی ندارد و برای مدیریت فیبر نوری از استان با کشور رایزنی انجام می‌شود.

کیان الهی، افزود: 40 منزل مسکونی که در معرض خطر بودند تخلیه و ساکنان آن منتقل و سکونت داده شدند.

وی خاطر نشان کرد: ساختمان‌های در خطر، شناسایی و اقدامات ایمنی لازم اجرایی شد.

 

* اولویت کنونی در کمک به سیل‌زدگان

به نظر می‌رسد تلاش و همراهی مدیران ادارات و نهاد‌های شهرستان سوادکوه با مردم برای کاهش مشکلات قابل تقدیر است و البته مدیریت قبل از بحران نقدی است که توجه به ابعاد آن باید پس از آرامش از سیل ادامه یابد و اولویت کنونی در کمک به سیل‌زدگان و ترمیم‌ها است.

گزارش از عمران اکبرنژاد

انتهای پیام/86015/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول