اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد

تفاهم ۲۲ بندی تعرفه‌های ترجیحی بین ایران و عراق/ایجاد راه‌اهن شلمچه بصره

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بخشی از تفاهم‌نامه‌های ایران و عراق اجرا شده و مقدمات بخشی هم فراهم شده است،در حوزه زیرساختی مثل حمل و نقل جاده‌ای اقدامات و بحث‌های خوبی انجام شد که مهمترین آن ایجاد راه‌آهن شلمچه- بصره است.

تفاهم ۲۲ بندی تعرفه‌های ترجیحی بین ایران و عراق/ایجاد راه‌اهن شلمچه بصره

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رضا رحمانی وزیر صنعت امروز در همایش اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با اشاره به سفر یک ماه گذشته ریاست جمهوری کشورمان به عراق گفت: این سفر یک سفر تاریخی محسوب می‌شود که تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه‌های مختلف در آن سفر میان دو کشور به امضا رسید. 

وزیر صنعت،‌معدن و تجارت اظهار داشت: از جمله این تفاهم‌نامه‌ها می‌توان به ایجاد راه‌آهن بصره- شلمچه، تفاهم‌نامه در زمینه سلامت و نفت اشاره کرد و همچنین به صورت‌جلسه همکاری میان وزارت صنعت ایران  و وزارت بازرگانی عراق انجام شد. 

وی اظهار داشت: بخشی از  این تفاهم‌نامه‌ها اجرایی شده و مقدمات اجرایی شدن بخشی هم فراهم شده است و در کنار آن سفر وزیر نخست‌وزیر عراق به ایران و مذاکراتی که بین نخست‌وزیر عراق با مسئولین ایرانی و همچنین وزیر تجارت عراق انجام شده باعث شد تا در زمینه تحقق تفاهم‌نامه‌ها یک قدم به جلو حرکت کنیم. 

رحمانی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهورمان به کشور عراق برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور تا سقف 20 میلیارد دلار برنامه‌ریزی شده است، گفت: در این راستا شب گذشته بر تشکیل کمیته مشترک بازرگانی تاکید شد و اعضای این کمیته انتخاب شدند و مقرر شد تا ظرف دو تا سه هفته آینده موارد اجرایی شدن آن مورد بررسی قرار گیرد. 

وزیر صنعت،‌معدن و تجارت اظهار داشت: ما در حوزه نوسازی صنایع عراق تفاهم‌نامه‌هایی را به امضا رسانده‌ بودیم و در جلسه روز گذشته بر اجرای یادداشت تفاهم‌نامه‌های قبلی در این زمینه تاکید شد. 

رحمانی اظهار داشت: برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک هم تفاهم‌نامه‌ای در سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق به امضا رسیده بود که روز گذشته مجدد مذاکراتی بین رئیس‌جمهور کشورمان و نخست‌وزیر کشور عراق در  این زمینه انجام شد و طی این مذاکرات مقرر شد تا برای آغاز کار از دو نقطه در جنوب و اقلیم کردستان عراق آغاز شود؛ البته پیش از این هشت نقطه در جاهای مختلف ایران از جمله خوزستان، ایلام، کردستان و آ‌ذربایجان غربی برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک مشخص شده بود و در جلسه شب گذشته مقرر شد تا هیات‌های کارشناسی این مناطق را بررسی و نتیجه نهایی را اعلام کنند. 

وزیر صنعت اظهار داشت: در حوزه زیرساختی مثل حمل و نقل جاده‌ای اقدامات و بحث‌های خوبی انجام شد که مهمترین آن ایجاد راه‌آهن شلمچه- بصره است. 

وی با بیان اینکه در بحث‌های بانکی هم به تفاهمات خوبی رسیده‌ایم گفت: علاوه بر این مسائل در زمینه توسعه نمایشگاه هم تفاهم شد و محل دائمی برگزاری نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در عراق مشخص شده و مقرر شده تا امسال 28 نمایشگاه در کشور عراق برگزار شود. 

رحمانی با اشاره به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی گفت: در این زمینه کارهایی انجام شده است اما در سال‌های اخیر موانعی ایجاد شده بود که برای رفع این موانع مذاکراتی انجام شد و مقرر شد تا کارگروه تخصصی در این زمینه تشکیل شود و برای ایجاد این کارگروه تخصصی با وزارت راه و شهرسازی مذاکراتی صورت گرفته است. 

وی به برگزاری دوره‌های آموزشی و توسعه همکاری میان بخش خصوصی دو کشور هم اشاره کرد و گفت: در این رابطه هم در جلسه شب گذشته تاکیداتی صورت گرفت. 

وی با بیان اینکه در مرزها در حوزه گمرک از سوی کشور عراق مقررات متفاوتی اجرا می‌شود، گفت: در رابطه با اصلاح این موضوع هم مذاکراتی صورت گرفت و مقرر شد تا در مرزهای مختلف عراق مقررات یکسان گمرکی اجرا شود. 

رحمانی به حذف هزینه روادید اشاره کرد و گفت: در خصوص تسهیل صدور روادید حذف اخذ مبلغ یکی از اقدامات بوده است و تلاش می‌‌شود تا در آینده برای تجار روادید یکساله صادر شود و حتی در آینده صدور روادید بین دو کشور برداشته شود. 

وی اظهار داشت: همچنین در حوزه تعرفه‌های ترجیحی 22 بند تفاهم که در حوزه صنعت، معدن و تجارت انجام شد. 

در ادامه این همایش ماجد موزان  ناب رئیس اتاق بازرگانی عراق گفت: من از ایران می‌خواهم تا سطح مبادلات تجاری و اقتصادی خود با عراق را افزایش دهد. 

وی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای صادرکننده محسوب می‌شود، افزود: این کشور ثروت‌های طبیعی فراوانی دارد و در سطح صنعت، معدن و کشاورزی به سطح بالایی رسیده است، لذا از شرکت‌های ایرانی می‌خواهیم فعالیت‌ خود را در راستای توسعه دو کشور ادامه دهند. 

موزان تاکید کرد و گفت: باید دوشادوش یکدیگر برای رسیدن به اهداف حرکت کنیم. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول