اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

رئیس هیأت ورزش همگانی استان مرکزی در گفت‌وگوی تفضیلی با فارس

ورزش‌های همگانی به هیچ وجه تعطیلی ندارد

رئیس هیأت ورزش همگانی استان مرکزی می‌گوید: ورزش‌های همگانی به هیچ وجه تعطیلی ندارد، همه مردم باید بتوانند با یک شرایط خاص در محل سکونت خود در نزدیک‌ترین فضای موجود ورزش کنند، با ورزش کردن آستانه صبر و تحمل آنها بالا می‌رود و ناهنجاری‌های جامعه از طریق ورزش برطرف می‌شود.

 ورزش‌های همگانی به هیچ وجه تعطیلی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، هیأت همگانی استان مرکزی توانسته است با یک برنامه‌ریزی خوب زمینه ورزش کردن را برای عموم مردم فراهم کند، این هیأت ورزشی که خود برابر یک اداره ورزش و جوانان است 57 رشته ورزشی را زیر پوشش دارد که برنامه‌ریزی برای آنها کار سخت و مشکلی است که هیات استان مرکزی توانسته از عهده این کار به خوبی برآید، به همین منظور گفت‌وگویی با نصرالله نان بده رئیس هیات همگانی استان مرکزی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: هیأت ورزشی استان چه تعداد رشته ورزشی زیر مجموعه دارد؟

نان‌بده: هیأت ورزشی همگانی با توجه به زیرمجموعه‌ای که فدراسیون تعریف کرده دارای 27 کمیته ورزشی است که هر کدام از کمیته‌ها زیر شاخه‌هایی دارند که در مجموع 57 رشته ورزشی را شامل می‌شود.

در استان مرکزی 70 درصد این کمیته‌ها و رشته‌های ورزشی فعال هستند، همچنین در 12 شهرستان هیأت همگانی فعال است، البته هیأت با توجه به شرایط جغرافیایی و امکانات کمیته‌ها در شهرستان فعالیت می‌کنند. 

فارس: گروه‌های هدف هیات چه رده‌های سنی را در برمی‌گیرد؟

نان‌بده: جامعه هدف هیأت تمام گروه‌های سنی است، تلاش داریم تمام گروه‌های هدف که از کودکان تا بزرگ‌سالان هستند را زیر پوشش برنامه‌های خود قرار دهیم. 

ورزش همگانی حالتی رقابتی ندارد، اما در بعضی رشته‌ها مسابقات و رقابت‌های کشوری انجام می‌شود که بعد از ساماندهی این رشته‌ها که مواردی چون مثل سپک‌تاکرا، کبدی، طناب‌کشی، فوتبال دستی و دارت را در برمی‌گیرد، از فدراسیون همگانی جدا و به فدراسیون‌های دیگر منتقل شدند، اما رشته‌های جدیدی چون کراس فیت، باراسل، کنتل بل و بادی ریتم‎ به فدراسیون همگانی افزوده شد.

رشته‌های زیرمجموعه همگانی همچنین رشته‌هایی چون ورزش صبحگاهی، ورزش بزرگ‌سالان، ورزش کودکان، ورزش کارمندان، کارکنان دولت، پیلاتس، ورزش آتش‌نشانان، پرواز بادبادک‌ها، آمادگی جسمانی، ایروبیک با زیرشاخه‌هایش را شامل می‌شود که با توجه به زیرپوشش قرار دادن همه آحاد مردم این تقسیم‌بندی انجام شده است تا شامل همه گروه‌های هدف شود که در دو بخش آقایان و بانوان فعالیت دارند.

فارس: هیأت همگانی چه تفاوتی با سایر هیأت‌ها دارد؟

نان بده: یکی از مواردی که هیات ورزش همگانی را از سایر هیات‌ها متمایز می‌کند وجود شورایی به نام شورای ورزش همگانی در استان بوده که ریاست آن با استاندار و در شهرستان‌ها با فرمانداران است که اعضای تأثیرگذار این شورا دستگاه‌هایی چون شامل آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، شهرداری، شورای اسلامی می‌باشد.

شورای ورزش همگانی باید سالانه چهار جلسه به صورت فصلی برگزار شود که در این جلسات نیازهای مردم استان یا شهرستان به لحاظ زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز ورزش عمومی و همگانی پیگیری می‌شود و بر اهمیت ورزش همگانی با توجه به زندگی ماشینی و کم‌تحرکی و سبک زندگی و سبک تغذیه نیاز به تحرک و پویایی پرداخته می‌شود.

در حال حاضر 60 درصد افراد جامعه درگیر چاقی و کم‌تحرکی هستند که برنامه‌ریزی به منظور جلوگیری از بیماری‌های غیر واگیردار مثل بیماری‌های قلبی، عروقی و چاقی که لازمه آن تأمین زیرساخت‌ها است در نشست شورای ورزش همگانی دنبال می‌شود.

تأمین زیرساخت‌های ورزشی در شهرها بر اساس بند 6 ماده 5 از وظایف شهرداری‌ها است که طی آن شهرداران موظف هستند زیرساخت‌ها را آماده کند و در فضاهای باز، پارک‌ها و بوستان‌ها امکاناتی فراهم شود تا شهروندان بتوانند در بخش آقایان و بانوان و در همه رده‌های سنی فعالیت ورزش را انجام دهند که در راستای همین موضوع بعد از بحث تحرک و پویایی به بحث شادابی و نشاط می‌رسیم که در ورزش گروهی و در کنار هم بودن و تحکیم خانواده و جشنواره‌های فرهنگی ورزشی و همایش‌های خانوادگی را باید برگزار کنیم که اعضای خانواده بتوانند در کنار یکدیگر ورزش کنند.

فارس: وضعیت آموزش در هیأت چگونه است و چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

نان‌بده: در طول سال با توجه به نیازهایی که داریم در رشته‌های مختلف نسبت به برگزاری کلاس‌های آموزشی مربیگری و داوری با توجه به استقبال علاقه‌مندان و اخذ مجوز از فدراسیون، اقدام می‌شود که این دوره‌های آموزشی در رشته‌ها و کمیته‌های مختلف برگزار می‌شود.

سال گذشته علاوه بر برگزاری این کلاس‌ها، دوره‌های کارگاهی و دانش‌افزایی نیز برگزار کردیم بخصوص دوره کارگاهی اجباری به منظور تمدید اعتبار گواهی مربیان با همکاری دانشگاه فرهنگیان به‌صورت دانش‌افزایی به مدت دو روز برگزار شد که 90 نفر از مربیان در این دوره حضور داشتند تا بعد از موفقیت در این کلاس بتوانند اعتبار گواهینامه خود را تمدید کنند.

کارگاه‌های اجباری و اختیاری با هدف ارتقای سطح علمی مربیان برای ارتقاء درجه مربیان برگزار شده است. همان‌طور که می‌دانید برای ارتقاء از درجه دو به یک مربیان حداقل باید 5 کارگاه را بگذرانند تا بتوانند در کلاس‌های ارتقاء شرکت کنند، همچنین این کارگاه‌ها در شهرستان‌ها برگزار شده است به‌ویژه کلاس‌های درجه سه آمادگی جسمانی و ورزش صبحگاهی در شهرستان‌های زرندیه، شازند، ساوه، خمین و محلات برگزار شده که یکی از اهداف هیأت برگزاری دوره‌های آموزشی در شهرها با توجه به امکانات موجود است.

در این چندساله تربیت مدرس در دستور کار هیأت قرار داشته است تا بتوان مدرسان بومی نیز تربیت کرد، همکارانی که تحصیلات علمی بالایی داشتند به دوره‌های آموزشی مدرسی فدراسیون اعزام شده‌اند که با موفقیت این دوره‌ها را پشت سر گذاشتند و در حال حاضر در فدراسیون جایگاه خاصی دارند و برای کلاس‌های استان‌های هم‌جوار اعزام می‌شوند.

فارس: وضعیت اعزام تیم‌های ورزشی به مسابقات خارج از استان چگونه است؟

نان بده: سال گذشته در بخش مسابقات 14 اعزام در بخش آقایان و بانوان به مسابقات کشوری صورت گرفت که در بعضی رشته‌ها همچون چوگو ورزشکاران موفق به کسب مقام شدند، در بخش بانوان مقام‌های زیادی کسب شد.

یکی از اقدامات خاصی که در هیأت ورزش همگانی استان انجام شده، توانایی ساخت تجهیزات و امکانات مورد نیاز رشته‌های همگانی است که هم اکنون 70  درصد وسایل توسط هیات ساخته می‌شود، این تجهیزات که در فدراسیون رونمایی شده علاوه بر استان به سایر استان‌های متقاضی نیز ارسال می‌شود که با توجه به سال رونق تولید این یکی از فاکتورهای خاصی است که هیأت ورزش‌های همگانی استان از وجود افراد توانمند استفاده کرده است.

هیأت در تولید وسایلی همچون توپ، میله‌های بادی پمپ، طناب تسمه‌های تی‌ار ایکس، نردبان چابکی و... آمادگی تولید انبوده مشابه نمونه‌های خارجی را دارد.

فارس: وضعیت ورزش همگانی در استان چگونه است؟

نان‌بده: ورزش همگانی به هیچ وجه تعطیلی ندارد و در هر مکان و هر جایی می‌تواند انجام شود، در این بخش با توجه به همگانی بودن کار، مدیریت همگانی را می‌طلبد و  تنها هیات، یک اداره و یا یک سازمان و نهاد به تنهایی نمی‌توانند به آن اهداف تعیین شده و پیش‌بینی شده که تا سال 1404 در برنامه‌هایمان مشخص شده، دست یابد.

تا سال 1404 حداقل 50 درصد از ایرانیان باید ورزش همگانی انجام دهند، تعریف دیگر ورزش همگانی این است که فعالیت‌هایی که در پارک‌ها و اماکن ورزش عمومی که ماهیت رقابتی قهرمانی ندارند انجام می‌شود، به لحاظ تخصصی ورزش همگانی نامیده می‌شود که در سازمان‌ها و نهادها مسوولین امر پرسنل و خانواده‌های آن سازمان را تحت پوشش قرار می‌دهند که نیاز است که همه سازمان‌ها و  نهادها بخصوص شورای ورزش همگانی برای رسیدن به این هدف دست در دست هم دهند، چون به تنهایی از عهده یک هیات یا نهاد و اداره و سازمان برنمی آید چرا که برای زیرپوشش قرار دادن همه افراد جامعه نه امکاناتی دارند و نه شرایط خاصی که بتوانند به این هدفی که ترسیم شده است  برسند 

هیأت ورزش همگانی در راستای اهداف خود مربیان را بصورت رایگان به محل نگهداری افراد خاص اعزام می‌کند که حرکات ورزشی را برای آنها انجام دهند که ان‌شاءالله بتوانیم با کمک رسانه‌ها در این امر موفق باشیم.

اگر فعالیت‌ها از طریق رسانه‌ها پوششی داده نشود این فعالیت از مقوله خودش عقب می‌ماند و هیچکس مطلع نمی‌شود که کی و کجا چه فعالیتی را انجام داده است و یا چه کاستی‌هایی وجود دارد، بیشتر رهنمودها را ما از طریق رسانه ها می‌گیریم، مخصوصا در جایی که نظرات ارزشمند آنها و انتقادات سازنده و منصفانه دارند موضوعی را باز می‌کنند که از دید ما پنهان مانده است و به آن موضوع اشراف نداشته‌ایم که جا دارد از همه اصحاب رسانه‌ها تشکر کنم بخصوص از خبرگزاری فارس که همکاری خوبی با هیأت دارند.

فارس: چند درصد از برنامه‌های پیش‌بینی شده در تقویم 97 محقق شد؟

نان‌بده: برنامه‌های پیش‌بینی شده در تقویم ورزشی سال 97 رشته محور بود، در بخش برگزاری همایش و جشنواره‌های درون‌استانی 90 درصد برنامه‌ها محقق شد، برگزاری دوره‌های آموزشی که نیازمند اخذ مجوز از فدراسیون بود بین 80 تا 90  درصد برنامه‌ها عملیاتی شد، سایر موضوعات که نیاز به تعامل با سازمان‌ها و نهادهای دیگر داشت بعضی از پیش بینی‌ها ما محقق نشد، اما سعی بر این است موضوعاتی پیش‌بینی شود که اجرایی شدن آن محقق شود و نزدیک به عملیاتی شدن باشد.

فارس: سخن پایانی؟

نان‌بده: درخواست ما این است که مسوولین در هر جایی که هستند و هر نگاهی که دارند ورزش را جدی بگیرند، همه امکانات و تجهیزات را به روز داشته باشند اگر نیروی انسانی سالم نداشته باشند تولید نیز ندارند.

نیروی انسانی سالم را تنها از طریق ورزش می‌توان  در اختیار داشت، من از  همکارانم در هیات ورزش‌های همگانی استان و هیات‌های شهرستانی که با تلاش  خود باعث توسعه و گسترش ورزش همگانی شده‌اند، همچنین اعضای شوراهای ورزش همگانی در استان و شهرستان‌ها، کارکنان ادارات ورزش در سطح استان، سازمان‌ها و نهادهایی که همکاری کرده‌اند و همه مدیرانی که حمایت کرده‌اند تشکر و قدردانی می‌کنم و لازم می‌دانم از  اصحاب رسانه که همیشه در کنار ما بودند تشکر و برای آنها بهترین‌ها را آرزو می‌کنم.

یکی از خواسته‌های من این است که همه مردم بتوانند با یک شرایط خاص در محل سکونت خود در نزدیکترین فضای موجود ورزش کنند، با ورزش کردن آستانه صبر و تحمل آنها بالا می‌رود و ناهنجاری‌های جامعه از طریق ورزش  برطرف می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول