اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

دستاوردهای هسته‌ای که امروز رونمایی شد+فیلم

در سیزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای از ۱۱۴ دستاورد از جمله رادیودارو ایتریوم ۹۰ برای درمان سرطان کبد و دستگاه سانتریفیوژ زونال پیوسته رونمایی و دستور نصب زنجیره میانی ۲۰ تایی سانتریفیوژ IR6 صادر شد.

دستاوردهای هسته‌ای که امروز رونمایی شد+فیلم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، امروز (سه‌شنبه)‌ در سیزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای از 114 دستاورد صنعت هسته‌ای رونمایی شد.

طراحی و ساخت سانتریفیوژ زونال پیوسته، طراحی و ساخت سیستم کنترلی سامانه سنجش، ساخت چشمه فوتون‌های درهم تنیده کوانتومی، رادیوداروی پیشرفته ایتریوم 90 برای درمان سرطان کبد در حوزه تولید رادیوداروها (با این رونمای جمهوری اسلامی ایران در جایگاه دوم جهان قرار می‌گیرد)، تولید اکسیژن 18 با ظرفیت صد کیلوگرم در سال به منظور تهیه رادیوایزوتوپ FDG برای استفاده در دستگاه پرتو تشخیصی پت اسکن و طراحی و ساخت طیف‌سنج پیشرفته  FTIR  (با رونمایی از این دستاورد، جمهوری اسلامی ایران در جایگاه پنجمین کشور دارنده این فناوری قرار خواهد گرفت) از جمله دستاوردهایی بود که در محل سالن اجلاس سران با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رونمایی شد.

*تولید رادیو داروی ایتریم - 90

به گزارش فارس، رادیوداروی پیشرفته ایتریوم 90 برای درمان سرطان کبد در حوزه تولید رادیوداروها تولید شده و با این دستاورد جمهوری اسلامی ایران در جایگاه دوم جهان قرار می‌گیرد.

 

 

*سانتریفیوژ زونال پیوسته 

برای آشنایی با عملکرد سانتریفیوژ زونال پیوسته در زمینه تولید دارو فیلم زیر را مشاهده کنید.

 

 

*دستگاه طیف سنج FT-IR 

به گزارش فارس،‌ این دستگاه یک دستگاه بسیار مهم و کاربردی در شناسایی ترکیب‌های شیمیایی و گونه‌های ایزوتوپی محسوب می‌شود. از این دستگاه در شناسایی مواد آلی، مطالعات زیست محیطی، هیدرولوژی، صنایع غذایی و دارویی استفاده می‌شود و از کاربردهای ویژه آن به کنترل کیفیت آب سنگین و ترکیبات نشاندار حاوی ایزوتوپ‌ها اشاره کرد.

 

 

* اکسیژن 18

به گزارش فارس، اکسیژن 18 علیرغم مقدار ناچیز آن دارای کابردهای وسیع در علوم مختلف از قبیل محیط زیست، بیوشیمی، تشخیص و درمان پزشکی است. مجمتع آب سنگین اراک پس از تولید آب سنگین در زمینه تولید ایزوتوپ‌های پایدار، غنی سازی ایزوتوپ‌ پایدار اکسیژن 18 را در دستورکار خود قرار داد.

 

 

در همین راستا تولید ایزوتوپ پایدار اکسیژن 18 با غنای ایزوتوپی بالای 97 درصد در بهمن 1397 با موفقیت انجام شد. در حال حاضر ظرفیت تولید واحد اکسیژن 18 در مجتمع آب سنگین اراک سالانه 100 کیلوگرم است که علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور، زمینه صادرات آن به خارج از کشور را مهیا می‌کند. 

به گزارش فارس، آغاز نصب زنجیره میانی20 تایی سانتریفیوژ پیشرفته IR6 در سایت هسته‌ای شهید احمدی روشن (سایت نطنز)، افتتاح واحد رفع آلودگی و مدیریت پسماند تحت عنوان واحد E1000 در سایت نطنز، راه‌اندازی فاز اول مرکز ملی مهندسی و فناوری خلأ ایران در سایت شهید علیمحمدی (سایت فردو) و دستگاه شتاب دهنده الکترون خطی پزشکی به نام «امید» با انرژی 6 مگاالکترون ولت نیز به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

*مرکز مدیریت پسماندهای غنی سازی

برای آشنایی با مرکز مدیریت پسماندهای غنی سازی را در فیلم زیر مشاهده کنید.

 

 

* شتاب دهنده خطی پزشکی الکترون 6MV امید

به گزارش فارس، شتاب دهنده خطی پزشکی الکترون 6MV امید نیز با تلاش متخصصان جوان کشور و با همکاری سازمان انرژی اتمی و معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری طراحی شده است. طی پنج سال این شتاب‌دهنده با نصف قیمت جهانی تولید شده است. این شتاب دهنده نقطه امیدی است به سوی اقتصاد دانش بنیان. 

 

 

* مرکز ملی فن آوری خلاء ایران

به گزارش فارس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در باره این مرکز گفت: وجود این مرکز در جوار مرکز ملی تحقیق و توسعه علوم و مهندسی مواد که در 1397 افتتاح شد این دو مرکز به صورت هم افزایی با هم کار خواهند کرد و تبدیل به مجموعه علمی و خدمات صنعتی به کشور خواهند بود.

 

 

 

ایران در مسیر فناوری کوانتومی 

به گزارش فارس، دو سال پیش سازمان انرژی اتمی تصمیم گرفت وارد عرصه فناوری کوانتومی شود.فیزیک کوانتومی کاربردهای زیادی در زندگی امروز پیدا کرده و آن را دگرگون کرده است.

علی‌اکبر صالحی در این زمینه می‌گوید: در بعد آزمایشگاهی توانسته‌ایم فوتون‌های در هم تنیده را در حد آزمایشگاه از هم جدا کنیم و  برنامه تا پایان سال این است که این فوتون‌ها را در فاصله هفت کیلومتری قرار بدهیم. 

 

 

به گزارش فارس، از سوی دیگر 105 دستاورد دیگر نیز در سالن جنبی محل برگزاری مراسم با حضور رئیس جمهور، صالحی و تعدادی از وزرا و مسئولان کشوری و لشکری رونمایی شد.

در همین زمینه سازمان انرژی اتمی کلیپی از دستاوردهای حوزه‌های مختلف صنعت هسته‌ای کشور در سیزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای را منتشر کرد که در زیر مشاهده می‌کنید.

 

 

به گزارش فارس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در این مراسم طی سخنانی همچنین گفت که پروژه‌های احداث واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر، پروژه احداث مرکز یون‌درمانی در استان البرز، پروژه تحقیقات در رابطه با سیستم‌ها و زیرسیستم‌های گداخت هسته‌ای، پروژه تکمیل مرکز جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار در سایت فردو، پروژه‌های اکتشاف اورانیوم با روش ژئوفیزیک هوابرد و بالاخره پروژه بازطراحی راکتور آب سنگین خنداب اراک با تمام توان در حال پیگیری است.

وی افزود: بنده با اطمینان اعلام می‌کنم که بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا و گستاخی اخیر آن نتوانسته و نخواهد توانست به عزم جزم ما در پیشبرد اهداف کلان صنعت هسته‌ای خللی وارد کند. اما آنچه در این میانه مایه اعجاب و نشانه ضعف تحلیل سیاسی حاکمان کاخ سفید است، اعمال تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی علیه سازمان انرژی اتمی ایران از جمله قرار دادن مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور و همچنین شرکت تأمین‌کننده رادیوداروها در فهرست تحریم‌هاست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول