اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

حضرت عباس(ع) علمدارِ بی‌همتای جانبازان

الگو و عَلَم جانبازان ما علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) است و به راستی چه افتخاری از این بالاتر که در همه مراحل زندگی خود به سیره و کلام نورانی ایشان تاسی جسته و یقین بدانند که اتصالشان به خاندان علوی و فاطمی و حضرت ام البنین(س) ، بالاترین توفیق در این دنیای فانی و البته سرای باقی است.

حضرت عباس(ع) علمدارِ بی‌همتای جانبازان

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، شک و تردید در این باب روا نیست که لاجرم هر جامعه بشری، نیاز به الگوهایی دارد که با تأسی به آنها بتواند برای نسل‌های مختلف خود، سمبل جوانمردی، فتوت و ایثار و از خودگذشتگی باشد به خصوص جامعه اسلامی که این نیاز به مراتب به شکل شدیدترین در درون ان احساس می‌شود.

با این وجود آنچه که دین و مکتب ما را با سایر مکاتب و نحله‌ها، متفاوت و متمایز می‌سازد این است که دین مبین اسلام و مذهب حقه تشیع، سرشار از الگوها و شاخص‌ها و ملاک‌های زندگی در حد اعلی خود است، آن هم از جمیع جهات که اُلگوهای گسترده ای را بدین سبب در اختیار فرد و جامعه قرار می‌دهد تا آن جا که هیچ ملت و فرقه‌ای تا به این اندازه دارای الگو و شاخص معتبر نبوده و نیست.

به خصوص مکتب اهل بیت (ع) که شاخص‌ها و الگوهای بزرگی همچون رسول الله(ص)، امیرالمومنین علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا (س) ، امام حسن (ع) و امام حسین(ع) را در درون خود دارد و این بزرگواران والاترین الگوهای بشریت در همه پهنه وسیع تاریخ را برای انسان‌ها ارائه فرموده اند.

از تبار همین شجره طیبه کسانی هستند که انصافاً هر کس زندگی و حالاتشان را می‌خواند و می‌شنود تصدیق می‌کند که اینان نیز بهترین شاخص‌ها و الگوها برای بشریت پس از حضرات معصومین (ع) هستند و بی شک یکی از بهترین آن‌ها وجود نازنین قمر منیر بنی‌هاشم، حضرت عباس (ع) است.

فرزند برومند مولی الموحدین (ع) و مادر ادب و وفا حضرت ام البنین(س) شخصیتی است که حقیقتاً پس از ائمه اطهار(ع) ، ما الگویی در ولایت مداری و ولایت پذیری همچون ایشان سراغ نداریم.

علمدار دشت کربلا چه در زمان حیات پدر بزرگوارشان امام علی(ع) و چه زمانه ی حیات و امامت امام حسن (ع) و امام حسین(ع) در تبعیت از امام و ولی زمان خود هیچ شک تردیدی به خود راه نداد و بلکه بالاترین الگو و شاخص را در این باره از خود نشان داد تا آن جا که حتی امامان پس از ایشان نیز سخن در تصدیق و تمجید زایدالوصف ایشان گشوده اند.

به ویژه در روز عاشورا که دشمن ناجوانمردانه دست راست و چپ ایشان را قطع می‌کند حضرت می‌فرماید که باز هم دست از حمایت دین خدا و ولی خدا برنمی دارم و این‌ها همه از جمله خصیصه‌های بسیار بارز حضرت است که بارها و بارها از سوی مادحین اهل بیت(ع) و به ویژه خطبا و وعاظ بیان شده است.

درباره مساله ایثار و جوانمردی که آدمی در برابر حضرت عباس (ع) واقعاً متحیر می‌ماند به خصوص آن جا که برای آوردن آب برای فرزندان حرم سیدالشهدا(ع) دل به شریعه فرات می‌زند و وقتی دست ایشان به آب می‌خورد از آن نمی نوشد چرا که مولایش امام حسین (ع) و فرزندان ایشان در خیمه‌ها تشنه هستند؛ اگر ایشان آبی هم در آن وضعیت سخت می‌نوشید کسی ایشان را مورد سوال و بازخواست قرار نمی داد اما رفتار و سیره ابوالفضل (ع) آن گونه است که برای همیشه تاریخ به اسوه و سمبل جوانمردی و فتوت و ایثار تبدیل می‌شود.

به راستی چه زیبا چهارم شعبان المعظم ، سالروز ولادت ایشان را به عنوان روز جانباز نام گذاری کرده‌اند و جانبازان عزیز نیز مایه افتخار و سربلندی همه ما ایرانیان هستند؛ این عزیزان کسانی هستند که اگر شهید می‌شدند شاید خودشان خیلی راحت‌تر بودند اما خدای متعال مقدر کرده و مصلحت را در این دیده که جانبازان ما هر روز شهادت را لمس کرده و سختی زندگی را تحمل کنند.

الگو و عَلَم جانبازان ما علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) است و به راستی چه افتخاری از این بالاتر که در همه مراحل زندگی خود به سیره و کلام نورانی ایشان تاسی جسته و یقین بدانند که اتصالشان به خاندان علوی و فاطمی و حضرت ام البنین(س) ، بالاترین توفیق در این دنیای فانی و البته سرای باقی است.

==============================================

یادداشت: حجت الاسلام و المسلمین علی اسلامی عضو خبرگان رهبری

==============================================

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول