اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

در پی بارش‌های اخیر؛

ذخیره 30 میلیون مترمکعبی آب توسط سازه‌های آبخیزداری

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه 3 هزار و 200 بند سنگی ملاتی و 93 سد خاکی در استان وجود دارد، گفت: در بارش‌های اخیر حدود 30 میلیون متر مکعب آب در حوضه آبریز کارون در توسط سازه‌های آبخیزداری ذخیره شد.

ذخیره 30 میلیون مترمکعبی آب توسط سازه‌های آبخیزداری

علی محمدی‌مقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه اقدامات آبخیزداری مانند احداث سدهای خاکی، بندهای سنگی ملاتی و تقویت پوشش گیاهی موجب تعدیل سیل در آبراهه‌ها می‌شود، گفت: این اقدامات همچنین موجب کاهش خسارات به مزارع کشاورزی، مناطق مسکونی و ابنیه در زمان وقوع سیلاب می‌شود.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه 3 هزار و 200 بند سنگی ملاتی و 93 سد خاکی در استان وجود دارد، افزود: در بارش‌های اخیر حدود 30 میلیون متر مکعب آب در حوضه آبریز کارون توسط سازه‌های آبخیزداری ذخیره شد؛ که همین  مسئله موجب کنترل روان‌ آب‌ها در وقوع سیل‌های مخرب شد.

وی ادامه داد: اگر در بالادست حوضه‌های آبخیز عملیات آبخیزداری انجام شود شاهد حرکت گل و لای در زمان سیلاب نیستیم، زیرا پوشش گیاهی از فرسایش خاک و حرکت سریع روان‌ آب‌ها جلوگیری می‌کند.

محمدی‌مقدم خسارت وارده به حوزه منابع‌طبیعی چهارمحال و بختیاری در بارش‌های اخیر را حدود 14 میلیارد تومان اعلام کرد و توضیح داد: حدود پنج میلیارد تومان به سازه‌های آبخیزداری در استان و حدود 10 میلیارد تومان هم به جنگل‌ها و مراتع آسیب وارد شده است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه به دستور مقام معظم رهبری 150 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به بحث آبخیزداری در سال‌جاری اختصاص یافته است، اظهار کرد: توزیع استانی این بودجه هنوز انجام نشده است که در تخصیص اعتبار به استان این موضوع رسانه‌ای می‌شود.

انتهای پیام/68026/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول