اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

دژاکام: خبرنگاران خریدنی نیستند/ با داد و ستد هدیه، حریت خبرنگار زیر سؤال می‌رود

یک روزنامه‌نگار پیشکسوت معتقد است: اگر همه خبرنگارها از دریافت هدایایی که به آنها داده می‌شود، امتناع کنند، روابط عمومی‌ها هم متوجه می‌شوند که خبرنگارها خریدنی نیستند.

دژاکام: خبرنگاران خریدنی نیستند/ با داد و ستد هدیه، حریت خبرنگار زیر سؤال می‌رود

«تقی دژاکام» فعال رسانه‌ای و از خبرنگاران پیشکسوت روزنامه کیهان در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «چطور اصحاب قدرت، اهالی رسانه را ابزار خود می‌کنند؟» گفت: قطعا موضوع هدیه دادن از جمله موارد وابسته کردن خبرنگاران است. مسأله هدیه دادن به خبرنگاران طی سال‌های اخیر به نوع بسیار افتضاحی حالت ابتذال پیدا کرده است. این موضوع در سال‌های گذشته هم بود ولی درجه ابتذال آن نسبت به امروز بسیار کمتر بوده است.

وی افزود: چون من خبرنگار دهه ۶۰ هستم، از این دوره مثال می‌زنم که ما هدیه‌ای به این شکل و شمایل نداشتیم. آن زمان یعنی اواخر دهه‌های ۶۰ و ۷۰ هدیه‌ها مانند امروز نبود. فقط هدیه نوروزی مرسوم بود که روابط  عمومی‌ها به دفاتر روزنامه‌ها ارسال می‌کردند و چیزی حضوری اتفاق نمی‌افتاد.

دژاکام تاکید کرد: در دوره ما بیش‌تر سررسید و خودکار و هدایایی که وجه مالی بالایی نداشتند، برای ما ارسال می‌شد که خبرنگاران با خجالت آن را دریافت می‌کردند و همان هم برایشان چیزی بیشتر از یک هدیه تلقی می‌شد که مطالباتی در پی دارد. اما در این سال‌ها هدیه‌های ویژه خبرنگاران به شدت رواج پیدا کرده و گاهی به اندازه نیمی از حقوق و یا به اندازه یک حقوق است.

وی افزود: کاملا مشخص است که این هدیه به نوعی شبیه به رشوه است که خبرنگار هوای آن حوزه خبری یا مسئول آن حوزه خبری را داشته باشد و یا در قالب خبرهایی که می‌رود، رپرتاژ آگهی برود. برخی خبرها را که شما می‌خوانید فقط ارائه عملکرد است و خبرنگار هیچ پرسش جدی در این حوزه مطرح نکرده است. وقتی شما می‌پرسید بهترین تولیداتتان در سال جاری چه بوده و یا چه برنامه‌هایی برای رشد تولیداتتان در سال آینده دارید، چگونه به این موفقیت‌ها رسیده‌اید و... هیچگونه چالش و پرسشی مطرح نمی‌شود. یا سوال و چالشی مطرح می‌شود که جواب آن از قبل برنامه‌ریزی شده باشد، حکایت‌گر همان محدود کردن‌هاست.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت در ادامه به فارس گفت: الان دادن هدیه به خبرنگارها عرف شده و روابط عمومی‌ها هم آن را جزو وظایف خود تلقی می‌کنند؛ در حالی که این هدیه دادن و هدیه گرفتن از لحاظ شرعی محل بحث است. چون خوف آن می‌رود که خبرنگار به واسطه دریافت آن هدیه وظیفه خبرنگاری خود را به بهترین نحو انجام نداده و یا از بدی‌ها چشم‌پوشی کرده است. همین کار، رسالت و حریت خبرنگار را زیر سوال می‌برد و مخاطب و شنونده و بیننده را نسبت به آن خبرنگار و رسانه بدبین و یا بی‌اعتماد کند. 

وی در پایان گفت: اگر همه خبرنگارها این بزرگ‌منشی را از خود نشان بدهند که هیچ وقت چنین هدایایی را نگیرند این موضوع برای روابط عمومی‌ها هم جا می‌افتد که خبرنگاران خریدنی نیستند. دژاکام تصریح کرد: شنیدم که خبرنگاران خبرگزاری فارس، تصمیم دارند دیگر هیچ هدیه‌ای را نپذیرند. این کار باعث می‌شود که خبرنگار آزادگی خود را حفظ کند. پیشنهاد خوبی است که اگر انجام شود، به عنوان الگو در سایر رسانه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول