اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

مدیریت سبز هزینه نیست/جامعه دانشگاهیان را باور کند

مدیر کل دفتر نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: نتایج فعالیت‌هایی که در 2-3 سال گذشته آغاز شده بودند امروز قابل مشاهده است و در تلاش هستیم به نشان بدهیم مدیریت سبز نه هزینه بلکه صرفه‌جویی است.

مدیریت سبز هزینه نیست/جامعه دانشگاهیان را باور کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ولی‌الله میرخانی بعد از ظهر امروز در نشست خبری دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز اظهار کرد: نعمت محیط زیست باید به خوبی قدر دانسته شود و از آن جا که دانشگاه مهد علم و پرورش است باید برای پیشگیری از تخریب محیط زیست پیش‌گام باشد و در فرهنگ‌سازی و آموزش به مردم مشارکت کند و هم با پژوهش‌های علمی در حفظ محیط زیست نقش داشته باشد.

دبیر اجرایی دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز ادامه داد: بر اساس اعلام آمادگی دانشگاه اصفهان به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت برگزاری این همایش و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان به عنوان میزبان دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز شد.

جمشید اسماعیلی عنوان کرد: مدیریت سبز از مطالبات جدی جامعه از دانشگاه است و به همین دلیل وزارت علوم مدیریت سبز را در دستور کار قرار داده از سال 92 فعالیت در این حوزه را شروع کرد و در سال95 اقدامات شکل جدی گرفت و در سال 96 به موضوع مدیریت سبز ردیف بودجه اختصاص داده شد.
مدیر کل دفتر نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم افزود: مدیریت سبز یک ضرورت است و با توجه به محدودیت منابع و فراوانی تهدیدهای زیست محیطی از یک‌سو و تحریم‌ها و اتخاذ سیاست اقتصاد مقاومتی از سوی دیگر باعث شده تا ضرورت مدیریت سبز تبیین و با همکاری همگان به نتایج خوبی برسد.

وی افزود: همه ارکان وزارت از جمله شخص وزیر علوم پشتیبان این طرح هستند و در همه دانشگاه‌های کشور شورای مدیریت سبز تشکیل شده است، نتایج فعالیت‌هایی که در 2-3 سال گذشته آغاز شده بودند امروز قابل مشاهده است و در تلاش هستیم به نشان بدهیم مدیریت سبز نه هزینه بلکه صرفه‌جویی است.

ارائه‌های همایش بین‌المللی مدیریت سبز کاربردی است

مهران زینعلیان اظهار کرد: این همایش با توجه به رویکرد وزارت علوم در همراه کردن آموزش‌ها و پژوهش‌ها با تجربیات کاربردی در صنعت برگزار می‌گردد، این همایش در 8 محور اصلی انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت پسماند، حمل‌ونقل سبز، طراحی پردیس‌های دانشگاهی، فناوری اطلاعات و ارتباطات سبز، مدیریت مصرف انرژی، تجربیات ملی و بین‌المللی و مدیریت آب و پساب برگزار می‌شود و در هر کمیته اعضای هیأت علمی و کارشناسان فنی طی جلسات سخنرانی، کارگاه‌های آموزشی و پنل‌های تخصصی ارائه خواهند داشت.

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز بر کاربردی بودن این همایش تأکید و تصریح کرد: در این همایش مباحثی اولویت پیدا می‌کند که عملیاتی شده است، مطالب مرز دانشی و صرفا تحقیقاتی مطرح نخواهد شد و چنین موضوعاتی صرفا در قالب پوستر خواهد بود.

وی با اشاره به حضور پژوهشگران از 6 کشور پاکستان، عراق، کروواسی، اندونزی، مالزی و استرالیا خاطرنشان کرد: در این همایش میزبان حدود 600 نفر شرکت‌کننده خواهیم بود و تا امروز 80 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده و حدود 50 مقاله پذیرفته شده است که از این بین 30 مقاله ارائه و بقیه به صورت پوستر خواهد بود.

زین‌علیان عنوان کرد: در این همایش علاوه بر دانشگاهیان، صنعتگران و سیاست‌گزاران از وزارت‌خانه‌های نیرو، نفت، شرکت‌های آب و برق منطقه‌ای و مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شرکت‌خواهند کرد، امیدواریم همکاری سه ضلع دانشگاهٍ، صنعت و دولت اثرات خوبی داشته باشد.

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز  نیز در معرفی سخنرانان همایش بیان کرد: علاوه بر وزیر نیرو، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، پروفسور حسین سومرو، معاون علمی اکو سخنران کلیدی علمی همایش در روز نخست هستند.

مصطفی منفرد عنوان کرد: اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز 5 ساله، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و قانون اصلاح الگوی مصرف همگی عاملی شد تا دانشگاه‌ها شورای عالی مدیریت سبز را در ستاد وزارت علوم و بیش از 180 دانشگاه و پارک علم و فناوری تشکیل دهند.

مدیر کارگروه مدیریت سبز وزرارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: پیشرفت‌های چشم‌گیر در کوتاه مدت ایجاب می‌کرد تا برای تبادل تجربیات پس از اولین همایش ملی مدیریت سبز در دانشگاه خلیج فارس، اولین همایش بین‌المللی مدیریت سبز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شود.

وی با اشاره به این که پیام این همایش «اندیشه سبز، دانشگاه سبز و جامعه سبز» است، ادامه داد: پس از برگزاری اولین دوره چندین دانشگاه متقاضی میزبانی دومین همایش بین‌المللی مدیریت سبز بودند که با توجه به فعالیت‌های دانشگاه اصفهان در این حوزه و شهر تاریخی اصفهان بهترین بهانه برای برگزاری دومین دوره بود.

هدف دانشگاه‌ها درآمدزایی نیست

منفرد در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که شاهد هستیم برخی دانشگاه‌ها برق را با تعرفه ارزان آموزشی خریداری می‌کنند و از طرفی با اجرای طرح‌های تولید انرژی و فروش برق به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند، وزارت علوم چقدر موافق چنین طرح هایی هست گفت: وزارت نیرو اعلام کرده انرژی برق را از هر نهادی خریداری می‌کند و دانشگاه‌ها برای گسترش این فرهنگ به این عرصه وارد شده‌اند و در کشورهای توسعه یافته شاهد هستیم که مردم برای کاهش بار از روی نیروگاه‌های با سوخت تجدیدناپذیر چنین همکاری با دولت دارند، بنابراین هدف دانشگاه‌ها درآمدزایی نیست.

منفرد در تکمیل پاسخ به این سؤال عنوان کرد: نهادهای دولتی اجازه تولید و فروش برق به شبکه را ندارند و این مجوز صرفاً برای شرکت‌های خصوصی است و همکاری دانشگاه‌ها در این زمینه به صورت اجاره زمین و مشارکت در سود سرمایه‌گذار خصوصی و هدف آن اجرای پایلوت طرح‌های تخصصی است.

تشکیل کمیته بررسی سیل در وزارت علوم

اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم جامعه را مدیریت کنیم بلکه به جامعه راه را نشان می‌دهیم و مدیران هستند که باید از تجربیات دانشگاه استفاده کنند، جامعه باید دانشگاه را باور کند چرا که دانشگاهیان با اعدادی که در دست دارند می‌دانند که در زمان سیل چه اتفاقی می‌افتد.  
از دیروز کمیته‌ای در وزارت علوم تشکیل شده تا به دور از احساسات به مناطق سیل‌زده بروند و  با شناسایی و مستندسازی مشکلات، با دلایل و مدارک علمی علت‌ها و راه‌کارها را به جامعه ارائه کنند.

انتهای پیام/63064/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول