اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

انقراض 146 گونه جانوری بر اثر شکارهای بی‌رویه در افغانستان

مسوول اطلاعات عمومی اداره محیط زیست هرات گفت: در حال حاضر در هرات 22 نوع پرنده و حیوان در مناطق مختلف و در سراسر افغانستان 146 گونه نیز منقرض شده است.

انقراض 146 گونه جانوری بر اثر شکارهای بی‌رویه در افغانستان

«حامد الهام» مسئول اطلاعات عمومی اداره محیط زیست هرات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس با اشاره به خطر جدی انقراض حیوانات و پرندگان در هرات گفت: به دلیل افزایش بی‌رویه شکار حیوانات از سوی افراد و قاچاق آن به دیگر کشورها و تغییرات اقلیمی  22 نوع پرنده و حیوانات دیگر در هرات انقراض یافته است و این روند همچنان ادامه دارد که زنگ خطری بزرگ برای انقراض گونه‌های دیگر است.

وی افزود: این روند در سراسر افغانستان به 146 نوع رسیده است.

الهام خاطرنشان کرد: به تازگی اداره محیط زیست با همکاری اداره کشاورزی هرات نیز برخی قوانین را برای جلوگیری از قطع درختان و شکار پرندگان و حیوانات را وضع کرده که پس از آن چند تن که قصد شکار و قاچاق حیوانات را داشتند در هرات شناسایی و حیوانات را از آنها گرفته و پس از درمان آنها در دشت‌های هرات به طبیعت بازگردانده شدند.

وی ادامه داد: در گذشته نیز پرندگان و حیواناتی چون شاهین، آهو، پلنگ، شیر نیز در طبیعت هرات زیست داشته است که به دلیل نبود قانون منع شکار این حیوانات رفته رفته نیز منقرض شده‌اند.

از طرفی دیگر «محمد جاوید فضلی» استاد دانشگاه و کارشناس حقوقی حیوانات در هرات گفت: به علت نبود یک منشور حقوقی  در قبال حیات حیوانات و پرندگان در افغانستان به‌خصوص در هرات شاهد گسترش انقراض این گونه‌ها در محیط زیست هستیم.

وی اضافه کرد: حکومت و اداره مرکزی محیط زیست باید برنامه‌ای را برای تصویب قانون منع شکار و منع قطع درختان روی دست گرفته و این قانون را اجرائی کنند تا از افزایش انقراض گونه‌های مختلف و درختان جلوگیری شود و در این قانون باید جزاهای سنگین نیز تعریف شود.

شهروندان در هرات نیز از فعالیت گروه‌های مافیایی که سبب شکار حیوانات و پرندگان مهم و قاچاق آن به کشورهای عربی شده‌اند ابراز نگرانی کرده  و تاکید کردند که نبود نظارت بر محیط زیست و برخورد قانونی با این گونه افراد سبب افزایش شکار و انقراض این گونه‌ها است و خواهان برخورد جدی با شکارچیان حیوانات هستند.

در هرات و شهرستان‌های آن در گذشته گونه‌های کم یاب و زیادی از حیوانات و پرندگان نیز زندگی می‌کرده‌اند که رفته رفته به دلیل تغییرات اقلیمی و شکار از سوی گروه‌های مختلف، این گونه‌ها دیگر به چشم نمی‌خورد و منقرض شده‌اند.

کارشناسان حقوقی حیوانات در هرات نیز تاکید دارند که عدم یک قانون جدی با جزای سنگین برای کاهش شکار حیوانات سبب افزایش این روند شده است؛ اداره محیط زیست هرات نیز خواهان توجه به محیط زیست و حیواناتی که جزئی مهم از محیط زیست هستند، شده‌است.

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول