اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

کتاب بانکداری بدون ربای شهید صدر مبنای تاسیس بانک‌های اسلامی در جهان شد

آیت الله تسخیری با بیان اینکه قبل از تدوین کتاب بانکداری بدون ربای شهید صدر بانک اسلامی در دنیا وجود نداشت، افزود: هم‌اکنون بانک‌های متعددی در جهان وجود دارد که در چارچوب بانکداری بدون ربا فعالیت می‌کنند

کتاب بانکداری بدون ربای شهید صدر مبنای تاسیس بانک‌های اسلامی در جهان شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از ظهر امروز مراسم اهدای جایزه بین‌المللی اقتصاد اسلامی، بزرگداشت شهید محمد باقر صدر پدر اقتصاد اسلامی، برگزار شد. در این مراسم از خدمات آیت الله تسخیری در حوزه ترویج اقتصاد اسلامی تقدیر شد.

آیت الله محمد علی تسخیری در این مراسم اظهارداشت: شهید صدر تالیفات متعددی داشته‌اند که یکی از آنها اقتصادُنا است و این کتاب در دانشگاه ام‌القری مکه هم تدریس می‌شود و این کتاب کتابی است که مکتب اقتصادی اسلام را معرفی و نظریات اقتصاد اسلامی را مطرح می‌کند.

وی با اشاره به دوران حضور در زندان عراق، افزود: رهبر حزب کمونیست عراق در این زندان با ما بود و من یکبار نقدهای آقای صدر را به مارکسیسم برای او تشریح کردم و گفتم جواب شما چیست. دیدم هیچ جوابی نداشت و یکدفعه خالی شد. این فرد بعدا به واسطه تلاش خانواده‌اش از زندان آزاد و مسلمان شد و بعد‌ها خارج از زندان او را دیدم که گفت در حرم امام حسین برای شما دعا کردم.

این استاد اقتصاد اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از محققان اقتصاد اسلامی به من گفت ما در تونس درس اقتصاد اسلامی می‌خوانیدیم اما خودمان به این درس ایمان نداشتیم تا وقتی که کتاب اقتصادُنا منتشر شد و ما با خواندن این کتاب جان گرفتیم و به اصل بازگشتیم. اقتصاد اسلامی مکتب دارد و هیچ چیزی از سایر مکاتب کم ندارد و حتی بر سایر مکاتب ارجح است.

این شاگرد شهید صدر با بیان اینکه ایشان در کتاب خود نظریه ماتریالیسم را باطل کرده است، اظهارداشت: البته شهید صدر در کتاب خود می‌نویسد مارکسیسم دارای یک زیربنای فکری است اما اصول این زیربنا را به صورت علمی رد می‌کند ولی وقتی به نظام سرمایه‌داری می‌رسد این نظام را فاقد زیربنای فکری منسجم عنوان می‌کند و معتقد است تنها اتکای نظام سرمایه‌داری به مفهوم آزادی‌ست. 

وی با اشاره به جلد دوم کتاب اقتصادُنا، گفت: شهید صدر در جلد دوم این کتاب مکتب اقتصاد اسلامی را ترسیم کرده است و با به بیان ریشه‌‌های حرکت‌ها در اقتصاد اسلامی می‌پردازد.

آیت الله تسخیری با بیان اینکه آشنایی بنده با شهید صدر یک لطف الهی بود، گفت: وقتی به درس خارج فقه مرحوم شهید صدر رفتم متوجه شدم تحول عظیمی در فکرم به وجود آمد و از آن زمان تاکنون هر جا که به فکر فرو می‌روم چهره شهید صدر را می‌بینم.

این شاگرد شهید صدر تصریح کرد: اصولا کسی که دایرة‌المعارفی فکر می‌کند از عمق کافی برخورد نیست اما شهید صدر باوجود گستره زیاد دانش و دایرة‌المعارف بودن، عمیق بود و در هر حوزه‌ای که وارد شده بود، به عمق آن رسیده بود.

آیت الله تسخیری با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به اجلاس شهید صدر، گفت: اشاره حضرت آقا به این نکته است که شهید صدر نابغه‌‌‌ست هم‌ژرف‌نگر و هم جامعیت‌دار.

وی با اشاره به سایر تالیفات شهید صدر در حوزه فقه، فلسفه و اصول، افزود: ایشان در ماه رمضان که معمولا حوزه‌های علمیه تعطیل می‌شود، یک ماه مساله حواله را تدریس کردند و با نگاه علمی این مساله را از منظر اقتصاد غرب با اقتصاد اسلامی مقایسه کردند.

آیت الله تسخیری همچنین با اشاره به نگارش کتاب فلسفتنای شهید صدر، اظهارداشت: وقتی این کتاب منتشر شد یک تحول عظیم در حوزه علمیه عراق به وجود آمد و چون حکومت مستقر در عراق یک حکومت کمونیستی بود، ایشان در ابتدا می‌خواست بدون ذکر نام این کتاب را منتشر کند اما با اصرار اطرافیان نام خود را درج کرد. وقتی کتاب مورد استقبال قرار گرفت گفت نمی‌دانم اگر می‌دانستم این کتاب تا این حد مورد استقبال قرار می‌‌گیرد، باز هم می‌خواستم اسمم نوشته شود یا خیر. ایشان یک چنین مراقبت‌هایی هم داشتند.

وی ادامه داد: شهید صدر عاشق حکومت اسلامی بود بسیار از وقوع انقلاب اسلامی ایران بسیار خوشحال شد و در نامه‌ای به امام خمینی اعلام کرد حاضرم مرجعیت و امکاناتم را در اختیار شما قرار دهم. ایشان به شاگردانش فرمود در شخصیت امام خمینی ذوب شوید همانطور که شخصیت خودش را در اسلام ذوب کرده است. 

وی با اشاره به نحوه شهادت محمد باقر صدر، گفت: روزی که ایشان شهید شد 47 یا 48 سال داشت. صدام مامورانی فرستاد تا جناب صدر و خواهرش را بیاوردند و صدام به دست خود در اتاقش با هفت‌تیر او را اعدام کرد. این برای من مسلم است.

این شاگرد شهید صدر با بیان اینکه مرحوم آقای صدر یک نابغه‌ای است که هنوز شناخته نشده است، گفت: معتقدم خیلی باید کار کنیم تا بتوانیم چنین نابغه‌ای را به دنیا معرفی کنیم و امیدوارم از این شخصیت بزرگ استفاده کنیم. 

آیت الله تسخیری با بیان اینکه قبل از تدوین کتاب بانکداری بدون ربای شهید صدر بانک اسلامی در دنیا وجود نداشت، افزود: بانک توسعه اسلامی 7 سال بعد از انتشار این کتاب راه‌اندازی شد و هم‌اکنون بانک‌های متعددی در جهان و کشورهای اسلامی وجود دارد که در چارچوب بانکداری بدون ربا فعالیت می‌کنند و همانطور که آقای مصباحی مقدم گفتند این بانک‌ها هیچ آسیبی از بحران اقتصادی سال 2008 ندیدند.

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول