اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

مناظره‌کنندگان «برنامه دولت برای آینده کشور» را چطور ارزیابی کردند؟

مناظره‌ای با عنوان «برنامه دولت برای آینده کشور» با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران برگزار شد و منتقدان و موافقان دولت در این خصوص با یکدیگر به مباحثه پرداختند.

مناظره‌کنندگان «برنامه دولت برای آینده کشور» را چطور ارزیابی کردند؟

مناظره‌ای با عنوان «برنامه دولت برای آینده کشور» با حضور احمد بیابانی عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان و مجتبی کریمی عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد به‌عنوان موافقان دولت و مجتبی نوروزی عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد و میثم محمودیان رئیس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری به‌عنوان مخالفان دولت برگزار شد که شرح ماوقع آن در ذیل آمده است.

 

 

 

احمد بیابانی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اصفهان

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آمریکایی‌ها به‌دنبال منافعی در ایران بودند که محقق نشد، به همین دلیل سعی کردند با حمایت از صدام و دیگر اقدامات، به این منافع دست پیدا کنند و این دشمنی‌ها تا به امروز ادامه دارد.

در سال 82 قراردادی بین ایران و سه کشور اروپایی درخصوص انرژی هسته‌ای منعقد شد که لازمه اجرایی نداشت و در همان زمان سانتریفیوژها شروع به کار کردند تا به برجام رسید.

در همین اثنا زمزمه ایجاد و پرورش یک غده ننگین به نام داعش در منطقه مطرح شد تا همچون صدام از آن علیه مردم ایران استفاده کنند.

امروز نیز آمریکا از تروریستی اعلام کردن سپاه دو هدف دارد، ابتدا نابودی داعش و دیگر اینکه آمریکایی هر جا هستند چه در منطقه و چه خارج از آن سپاه را نزدیک  خود احساس می‌کنند

دلیل دیگری که باعث شد آمریکا سپاه را به‌عنوان یک گروه تروریستی اعلام کند این بود که معاهده‌های FATF  و CFT از سوی ایران پذیرفته نشود و در ادامه معادلات پولی کشور دچار مشکل شود.

مقوله برجام باید شکل می‌گرفت اما من به‌عنوان یک فعال سیاسی برجام را ضامن امنیت در منطقه نمی‌دانم، چراکه معاهده‌ای است که تاریخ مصرف دارد و 5 سال دیگر به پایان می‌رسد بعد از آن ایران می‌تواند دوباره دانش هسته‌ای خود را گسترش دهد.

امروز کشور در برهه‌ای قرار دارد که نیازمند وحدت است، نمی‌توانیم در این شرایط مثل چند سال قبل مقابل هم قرار بگیریم و به هم تهمت بزنیم.

مجتبی کریمی (دبیر انجمن اسلامی دانش‌آموختگان)

یکی از نمونه‌های گفت‌وگوی بد در کشور مناظرات سال 88 بود که همه دیدند چه اتفاقاتی را برای کشور رقم زد.

در حال حاضر در تیم مدافع دولت هستم و من هم این را می‌پذیرم اما ابتدای بحث باید بازگردیم به شرایط سال 92 و اینکه چرا به دولت حسن روحانی رای دادیم.

مشکلات دولت حسن روحانی را باید به دو بخش تقسیم کنیم، ابتدا مشکلات خارجی و دیگری مشکلات داخلی که هر دو با هم در ارتباط نزدیک هستند.

اگر به انتخابات سال‌های قبل بازگردیم می‌بینیم که هم حسن روحانی و هم محمود احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس ششم هر دو در لیست اصول‌گرایان بودند اما چرا به دولت تدبیر و امید رای دادیم که الان باید از آن دفاع کنیم چون شرایط اقتضا می‌کرد.

در کشور شرایطی وجود داشت که تنها گفتمان حسن روحانی می‌توانست آن را حل کند، این گفتمان در چهار سال اول به‌خوبی پاسخ داد.

در شرایطی به دولت حسن روحانی رای دادیم که دولت قبل در سیاست خارجی خود عملکرد بدی داشت

در آغاز به کار دولت نهم 6 قطعنامه علیه ایران صادر شد و پرونده اتمی ایران به شورای امنیت برده شده بود.

بعد از آن بود که حسن روحانی گفتمانی را ایجاد کرد که می‌توانیم از طریق مذاکره این قطعنامه‌ها را از بین ببریم.

آخرین قطعنامه‌ای که علیه ایران صادر شد قطعنامه 1929 بود، که در قسمتی از آن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده و در آن قید شده بود که بر اساس ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل اقدامات تحریمی علیه ایران اجرایی شود.

گله‌ای که وجود دارد این است که صدا و سیما به تعداد کلمات برجام، مناظره و بحث‌ها کارشناسی برگزار کرد اما درخصوص این قطعنامه فقط اعلام کرد شورای امنیت علیه ایران قطعنامه صادر کرده است.

مجتبی نوروزی (مدیرکل اسبق سیاسی انتخابات استانداری)

 

در سال 92 که حسن روحانی در انتخابات به پیروزی رسید بسیاری مطرح کردند که توانایی اداره کشور را ندارد، از همان سال‌ها بود که

این حجم از بی‌مسؤولیتی و بی‌تفاوتی که در فضای عمومی دولت مشاهده می‌شود محصول چند فرضیه است، اول اینکه دولت فاقد ایده مرکزی برای اداره کشور است که بسیاری از اندیشمندان نیز به این موضوع اعتقاد دارند

برجام‌زدگی مدنظر دولت وی بود و هنوز هم این بحث رها نشده است.

فرضه دیگر وجود خرابکاری عمدی اقتصادی و دیگر رهاشدگی اقتصادی است.

دولت حسن روحانی 6 سال است که بر سر کار آمده، در این سال‌های دوره دوم روحانی همه آمارهای اقتصادی کشور که از سوی بانک جهانی، صندوق جهانی پول، آمارهای بانک مرکزی و... اعلام می‌شوند منفی هستند.

امروز جریان اصلاح‌طلبی کشور نمی‌خواهد بپذیرد دولت حسن روحانی دست پنجه آن‌ها است.

میثم محمودیان رئیس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری

در ابتدا خوشحالم که دو نفر در چهارمحال و بختیاری پیدا شده که بخواهد از عملکرد دولت دفاع کند چون پرونده دولت آنقدر سنگین است که چند ده نفر هم نمی‌تواند از آن دفاع کند.

خودم را نماینده جریان مقابل نمی‌دانم بلکه عضو کوچکی از رسانه و نماینده مردمی هستم که این روزها مشکلات زیادی به لحاظ اقتصادی و

سال 92 شعار دادند، قسم یاد کردند که اگر مشکلات کشور راه حل نداشت ما وارد میدان نمی‌شدیم، گفتند اگر با کدخدا ببندیم مشکلات حل می‌شود، گفتند اگر برجام تصویب شود چند درصد اقلام ارزان‌تر می‌شوند

معیشتی دارند، باید شجاعت نقد شدن را داشته باشیم تا بتوانیم قدم‌های موثری برداریم، امروز مشکلات زیادی در جامعه وجود دارد و اگر انتقادها نباشد مسؤولان احساس می‌کنند خط آن‌ها درست است، همان‌طور که حسن روحانی نمره خود را 20 می‌داند.

کشور گرفتار یک جنگ اقتصادی است و ما در این جنگ اقتصادی درحال از دست دادن سرمایه اجتماعی هستیم، مردمی که ناامید شدند.

برای کسب آرا یک دوقطبی کاذب صلح و سازش در مقابل مقاومت کردن در کشور ایجاد شد و یک فریب بزرگ به مردم دادید که اگر ما را انتخاب نکنید دچار جنگ می‌شوید.

جا دارد مباحثی هم‌چون اقتصاد، وضعیت معیشت مردم، بیکاری جوانان، روابط خارجی و... نقد شوند، در غیر این‌صورت چند سال بعد همین موارد به‌عنوان دستاورد دولت به خورد مردم داده می‌شود.

در حال حاضر 25 میلیون نفر زیر خط فقر در جامعه وجود دارد که 10 میلیون نفر از آن‌ها زیر خط فقر مطلق قرار دارند، هچنین وجود 3 میلیون زن سرپرست خانوار، 4 میلیون معتاد و... شاخص‌هایی هستند که نشان می‌دهد کشور در دولت یازدهم و دوازدهم روبه نزول حرکت کرده است.

 

احمد بیابانی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اصفهان

به‌عنوان یک اصلاح‌طلب از عملکرد دولت انتقاد دارم، انتقاد نسبت به دولت فعلی در بدنه اصلاح‌طلبان به جد وجود دارد اما کم‌تر رسانه‌ای می‌شود.

برای وضعیت پیش‌آمده در کشور تنها دولت مقصر نیست، مجلس هم مقصر است، روزی که ارزش پول ملی روزانه 20 درصد کاهش می‌یافت

اینکه می‌گویند دولت در بودجه‌نویسی دچار ضعف و ناکارآمدی بوده درست است و امثال نوبخت‌ها دیگر پاسخگو نیستند

مجلس کجا بود؟ یا وقتی مردم در سیل فرو رفته بودند، قانون اصلاح انتخابات در مجلس بررسی می‌شد، انتخابات استانی شود که چه؟ باید قانون پس از انتخابات نوشته شود.

باید قانونی نوشته شود که پاسپورت‌ها تحویل داده شود، سفرهای خارج از کشور برداشته شوند، گرین‌کارت‌ها آتش زده شوند و... .

اقتصاد کلان کشور بیمار است که نیاز به انقلاب دارد، دولت‌ها نمی‌توانند کار کنند چون اقتصاد بیمار است و کسی که می‌تواند در این خصوص ورود کند، مجلس است، دولت در حال حاضر درگیر اقتصاد خرد است، قیمت پیاز و گوشت و... را تنظیم می‌کند درحالی‌که اگر اقتصاد کلان درست شود اقتصاد خرد خود به خود حل می‌شود.

مجلس راه خود را می‌رود،  درد مردم را نمی فهمد، در این حال و روزی که کشور دارد، زمان نوشتن قانون اصلاح انتخابات است؟

 مجتبی کریمی عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد

مشکلات دولت به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود، مشکل اصلی حال حاضر اقتصاد است، مگر می‌شود سخن از مشکلات اقتصادی به

خلاقیت و نوآوری در مجلس امروز صفر است، بخشی از این معضل به هیأت‌رئیسه مجلس باز می‌گردد و بخش دیگر نمایندگانی که دچار مدرک‌زدگی هستند

میان آورد و از دلار حرفی نزد؟ مگر می‌شود از دلار سخن گفت و اشاره‌ای به سیاست خارجی نکرد؟ این‌ها مسائلی است که همه با هم در ارتباط هستند.

 

مجتبی نوروزی عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد

مجلس جایگاه خودش را دارد و بسیاری از مشکلات ساختاری و بوروکراسی اداری کشور هم به مجلس باز می‌گردد، اما این مناظره درخصوص عملکرد دولت است.

سال 92 و سال 96 در تلویزیون گریه می‌کردید که اگر رای بیاوریم فقر مطلق را جمع می‌کنیم.

بسیاری از مشکلاتی که هم‌اکنون در فضای کشور داریم از قضا متعلق به سیستم و مکانیزم انتخابات است، همین خروجی که حسن روحانی رئیس

باید درخصوص عملکرد دولت پاسخگو باشید نه اینکه تقصیرها را به گردن این و آن بیندازید، جریان فکری شما بود که این دولت را در دامان این ملت گذاشت

جمهور می‌شود از سیستم انتخاباتی است تا جایی که ملت به جای اینکه اولویت‌شان اقتصاد باشد، به کنسرت شجریان تبدیل می‌شود، یا اینکه کاندیدای رقیب می‌خواهد در خیابان‌ها دیوارکشی کند، بنابراین قانون انتخابات باید اصلاح شود.

درخصوص قطعنامه 1929 باید گفت، این قطعنامه رفع نشد بلکه درقالب یک بیانیه جدید مطرح شده است، حسن روحانی در گیلان با آب و تاب می‌گوید رئیس جمهور فرانسه به وی گفته در سال 91 تصمیم به جنگ با ایران داشتیم، اما انتخاب شما تصمیم ما را تغییر داد، این سخن رئیس جمهور فرانسه یعنی انتخاب روحانی چقدر برای غربی‌ها دستاورد داشته که بدون نیاز به جنگ و تنها از طریق انتخاب حسن روحانی می‌تواستند به اهدافشان برسند.

فرض کنیم در آن سال جنگ می‌شد، تاسیسات هسته‌ای ایران شامل فوردو، نطنز و مرکز اراک تعطیل می‌شدند، قیمت دلار تا 18 هزار تومان بالا می‌رفت، ارزاق عمومی مانند گوشت و مرغ و پیاز و مایحتاج اولیه مردم مانند پوشک بچه نایاب یا گران می‌شد، قیمت اقلام دیگر از 100 تا 400 درصد افزایش می‌یافت، کالاهای اساسی کوپنی می‌شد، صف‌های دهه شصت دوباره برقرار می‌شد، قیمت خودرو سه برابر می‌شد و...، غیر از این اتفاقات رخ می‌داد اگر جنگ می‌شد.

ما با رئیس جمهور شدن حسن روحانی همه این اتفاقات رخ داد بدون اینکه غرب کوچک‌ترین هزینه‌ای در این خصوص پرداخت کند.

به هیچ‌وجه مخالف مذاکره کردن نبوده، نیستیم و نخواهیم بود، موافقت مذاکره با آمریکا در دولت دهم صورت گرفت، شیوه ورود در مذاکرات هسته‌ای غلط بود، استقرار این کار غلط بود و ادامه آن هم غلط است.

با حالت ذلیلانه سمت غربی‌ها رفتند این یک سیگنال قوی بود که برای غرب فرستاده شد که تحریم‌ها اثر کرده و ایرانی‌ها مجبور به مذاکره

هستند، بعد از آن بود که برجام به تصویب رسید.

در هر مذاکره‌ای داد و ستد باید هم‌وزن، هم‌زمان و هم‌جنس باشد، که هیچ کدام در برجام رعایت نشد، بعد از برجام دولت اوباما ایران را تحریم می‌کرد و در داخل آن را توجیه می‌کردند.

میثم محمودیان رئیس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری

هم مجلس و هم دستگاه‌های اجرایی دولت در چهارمحال و بختیاری در دست اصلاح‌طلبان است، خروجی این اتفاق چیست؟ می‌خواهم چند مورد در این خصوص را مطرح کنم، روز 28 فروردین به نام روز چهارمحال و بختیاری نام‌گذاری شده است، چون در این روز بود که مردم برای دفاع از

طرف مقابل مناظره، گفتند مطالبی را برای استاندار چهارمحال و بختیاری مطرح کردند، حال این سوال وجود دارد کدام استاندار؟ سایه استاندار یا بالادستی استاندار آقای نوریان؟ درحال حاضر مشخص نیست استان توسط چه کسی اداره می‌شود

حقوق آبی خود تجمع کردند، تاکنون پروژه بن-بروجن که مصوبه دو دولت را دارد در استان اجرا نشده در عوض استان هم‌جوار تونل گلاب را آب‌گیری می‌کند بدون آنکه نمایندگان استان و مسؤولان استانی جسارت کنند و مقابل این اقدام ایستادگی نمایند.

 مورد بعدی راه‌آهن سراسری است که قرار بود به چهارمحال و بختیاری برسد، سال‌ها است که مردم استان چشم به راه به نتیجه رسیدن این پروژه هستند، پروژه‌هایی مانند سند چشم‌انداز، سند توسعه گردشگری استان، بیکاری، منفی بودن صادرات و... از دیگر موارد مطرح‌شده هستند که انتظار می‌رود دولت نسبت به این مسائل پاسخگو باشد.

چندین سال است کشور معطل برجام مانده، اما امروز فصل پاسخگویی است چراکه گلابی برجام رسیده و خروجی آن شده نفت در برابر غذا که توهینی آشکار به مردم این کشور است در حالی که در اسناد بین‌المللی آورده شده است نمی‌توان غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را تحریم کرد.

برجام در یک برهه‌ای تصویب شد تا موضع‌گیری‌های سیاسی که در داخل کشور برای انتخابات 96 به آن نیاز بود و همچنین براساس پالس‌هایی که از خارج از ایران صادر می‌شد اتخاذ شود

 

 

مجتبی کریمی عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد

گفته شد قطعنامه 1929 رفع نشد، در صفحه 10 برجام آمده تمام قطعنامه‌های قبلی ازجمله 1696، 2006، 1337، 1747، 1803، 1835 و 1929 علیه برنامه هسته‌ای ایران خاتمه پیدا خواهد کرد.

برجام تصمیم نظام بود، این حرفی است که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان می‌کند، نمی‌توان علیه آن موضع‌گیری سیاسی کرد، اگر برجام تصمیم نظام نبود دولت نمی‌توانست خودسرانه آن را بپذیرد و در مجلس به تصویب برساند.

اقتصاد داخلی به اقتصاد خارجی و اقتصاد خارجی با سیاست خارجی کشور گره خورده است و در مسائل اقتصادی چون عمده درآمد کشور برمبنای فروش نفت است باید برای کسب آن تلاش کنیم.

درست است که انرژی هسته‌ای حق مسلم ملت ایران است، ما هم به این شعار اعتقاد داریم اما برنامه هسته‌ای ایران باعث وضع تحریم‌های علیه آن شد، براساس این تحریم‌ها فروش نفت کشور به یک‌سوم کاهش یافت، کشتی‌رانی با مشکل مواجه شد، هرگونه نقل  و انتقال ارز دچار مشکل شد و..

به‌عنوان یک نیروی اصلاح‌طلب تا هر زمان که لازم باشد از اصلاحات دفاع می‌کنم اما رفتار دولت حسن روحانی برای من هم جای نقد دارد.

اما زمانی که کشور آمریکا یک طرفه از برجام خارج می‌شود این جمهوری اسلامی یا دولت حسن روحانی است که باید پاسخگوی این بدعهدی باشد؟

استاندار چهارمحال و بختیاری زمانی که وارد استان شد، چند ماه اول احزاب اصلاح‌طلب را به حضور نپذیرفت، از زمان ورود استاندار فعلی به استان چه تحول شگرفی را شاهد بودید که همه رسانه‌ها سکوت کردند؟ ما منتقد قاسم سلیمانی، اقبال عباسی و هر استانداری که عملکرد مطلوبی نداشته باشد خواهیم بود.

احمد بیابانی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اصفهان

نباید فرافکنی کنیم، اوضاع کشور در حال حاضر با سال 92 از زمین تا آسمان فرق دارد و رئیس جمهور آمریکا، رئیس جمهور قبلی نیست بلکه یک فرد دلال و قمارباز است.

برجام همین‌که به یک‌باره باعث لغو قطعنامه‌ها علیه ایران شد کافیست در حالی که در کشور عراق هفت سال بعد از کشته شدن صدام تحریم‌ها لغو شدند.

تا اقتصاد کلان کشور را سر و سامان ندهیم هیچ کاری درست نمی‌شود و رئیس جمهور بعدی هم که بیاید وضعیت همین است، اگر برجام نبود شرایط از این هم بدتر می‌شد.

مجتبی نوروزی عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد

گفتند بگویید چه تحویل دادید و چه تحویل گرفتید، ما دلار هزار تومانی تحویل گرفتیم، دلار 3 هزار و 700 تومانی تحویل دادیم، قیمت دلار امروز چند است؟

گوشت 20 هزار تومانی تحویل دادیم، قیمت گوشت الان چقدر است؟ مسکن چقدر بود و امروز چقدر است؟

همه می‌دانند دولت حسن روحانی چه وضعیتی در حوزه امنیت، سیاست خارجی، نقدینگی و... برای کشور رقم زده که صدای تندترین موافقان دولت را نیز در آورده است.

شما تحریم‌ها را صد برابر کردید و اقتصاد ایران را نابود کردید، با این هزینه که انرژی هسته‌ای هم تعطیل شده است، امروز همه راه‌های مذاکراتی را طی کردید، همه اختیارات از سوی رهبر معظم انقلاب به شما داده شد و... الان باید در این خصوص پاسخگو باشید، چرا نمی‌خواهید بپذیرید که اشتباه کردید.

یادتان می‌آید اسحاق جهانگیری به تلویزیون آمد، گریه کرد و گفت، «ملت فراموش کرده‌اید قیمت دلار لحظه‌ای بالا می‌رفت»، الان دوباره به همان روزها رسیده‌ایم.

باید از ملت عذرخواهی کنید، بازخوردها هم از سوی منتقدان و هم از سوی مخالفان نشان می‌دهد راه اشتباه است.

میثم محمودیان رئیس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری

 

یکی از پارادوکسیکال‌ترین رئیس جمهورهای تاریخ ایران حسن روحانی است، وی همیشه برخلاف وعده‌هایی که داده بود رفتار کرد، منتقدان خودش را ترسو، بزدل و بی‌سواد خطاب کرد و هیچگاه فرصتی برای پاسخگویی به آن‌ها نداد.

در همه دوره‌ها انتقاد وجود دارد چراکه تصور می‌شود با انتقاد کردن می‌توان شرایط را بهبود بخشید اما این تناقض که ذاتا در دولت اعتدال وجود دارد اجازه نمی‌دهد که مشکلات موجود نقد شود.

الان هم اگر صدایی در انتقاد از دولت بلند می‌شود به آن دلیل است که عمر این دولت رو به اتمام است و جایی برای دفاع از آن نمانده، همه در تلاش هستند حساب خودشان را از حساب دولت جدا کنند.

مزیتی که برجام داشت این بود که نشان داد نگاه برون‌نگر باید حذف شود، اما این اتفاق رخ نداد چراکه دولت تدبیر و امید یک دولت کاملا سیاست‌زده است، نه سیاسی.

دولت فعلی بحث مسکن اجتماعی را مطرح کرد و مسکن مهر را مزخرف دانست اما گامی در این خصوص برداشته نشد، در بحث راه‌سازی نتوانست هیچ تئوری خاصی پیاده کند و... .

سال 1397 سیاسی‌ترین سال اقتصاد جمهوری اسلامی بود و ضرری که برخی از دولتی‌ها به اقتصاد کشور زدند سه برابر ضرری است که سیل به کشور وارد کرده است، ببینید یک نگاه سیاست‌زده چه بلایی می‌تواند بر سر کشور بیاورد.

به‌صورت کاملا هیجان‌زده با اقتصاد برخورد شد و سیل نقدینگی در کشور به راه افتاد، این سیل نقدینگی گاهی به سمت ارز، گاهی به سمت دلار، خودرو، مسکن و... حرکت کرد و هیچ کسی هم در کشور پیدا نشد که مقابل آن بایستد.

 

احمد بیابانی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اصفهان

من اصلاح‌طلبی هستم که منافع ملی و نظام را بر منافع شخصی، گروهی و حزبی ترجیه می‌دهم.

علت نقدینگی ایجاد شده در کشور چیست؟ سال 89 رئیس جمهور وقت، گفت «امسال 2 میلیون شغل ایجاد می‌کنم» اما 2 میلیون دلال بوجود آورد، همان دلال‌ها امروز چه به روز کشور می‌آورند؟

بعد از انتخاب حجتالاسلام رئیسی به‌عنوان رئیس قوه قضائیه منتظریم ببینیم درخصوص مبارزه با فساد چه می‌کند.

من اگر نماینده مجلس بودم با تصویب FATF مخالفت می‌کردم، چون اگر این معاهده تصویب شود جریان مقابل روند کار را به جایی می‌رساند که برای کشور هیچ سودی نداشته باشد

در جناح اصلاح‌طلب همیشه شاهد ایجاد یک اتحاد هستیم اما در جریان اصول‌گرا از این اتحاد خبری نیست.

 

مجتبی کریمی عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد

ما منتقد دولتیم چون چک سفیدامضا در حمایت از کسی نداده‌ایم، یکی از اصول اصلاح‌طلبی این است که هر جا ناحقی دیدی آن را بازگو کنی.

چرا اینقدر با بی‌انصافی به دولت حمله می‌شود؟ فضای آزاد امنیتی یکی از محاسن این دولت است، فروش نفت از سال 92 تا 96 را بررسی کنید، الان هم که فروش آن کم شده به دلیل خروج آمریکا از برجام است، چرا بحث طرح تحول سلامت، رفع ممنوعیت‌ها و بیمه کشتی‌رانی و.. باید نادیده گرفته شود؟ بعد از 40 سال در سایه برجام بود که هواپیما خریداری شد.

با شورای نگهبان مخالف نیستیم، در همه دنیا جایگاهی برای تعیین صلاحیت کاندیداها وجود دارد، می‌گویند چرا مجلس ضعیف عمل می‌کند، عملکرد شورای نگهبان در مجلس را ببینید، وقتی افراد توانمند را از صحنه سیاسی و انتخابات حذف می‌کند، همین عملکرد باعث می‌شود اصلاح‌طلبان مجبور شوند با لیستی وارد انتخابات شوند که بسیاری از آن‌ها ضعیف هستند و اتفاقا رای هم می‌آورند.

تفاوت‌های زیادی در چینش نیروها در بدنه دولت یازدهم و دوازدهم وجود دارد، در حال حاضر دولت کاملا گردش به راست کرده است.

مجتبی نوروزی عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد

جناح مقابل وقتی به نقاط ناکارآمدی می‌رسند سریعا به سمت شورای نگهبان می‌روند و اینگونه مطرح می‌کنند که این شورا اجازه نداد افراد دارای صلاحت تائید شوند.

40 سال است این بحث از سوی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، سؤال اینجاست کدام تفکر اصلاح‌طلبی تاکنون بر سر کار نیامده؟ مگر حسن روحانی غیر از میرحسین موسوی است؟ چند مصداق که فکر می‌کنید در اداره کشور بسیار توانمند هستند و از سوی شورای نگهبان رد شدند را نام ببرید، برخی انواع فسادهای اقتصادی را در کارنامه خود دارند و وقتی رد صلاحیت می‌شوند سر و صدای سیاسی به راه می‌اندازند.

مگر در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نظر شورای نگهبان اعمال می‌شود؟ در حال حاضر شورای شهر تهران در دست اصلاح‌طلبان است، چه اقدامی صورت گرفته؟ آن‌ها هنوز به دنبال پروژه‌های محمدباقر قالیباف هستند.

می‌گویند برجام را طیف اصولگرا بر هم زد یا می‌گویند این جریان با برهم‌زنندگان برجام هم‌صدایی کرد، این موضوع کاملا رد می‌شود، کمیته‌ای در مجلس شکل گرفت و 10 هزار اشکال از قرارداد برجام احصا کرد اما باز هم برجام در 20 دقیقه تصویب شد، رهبر معظم انقلاب چند تبصره بر برجام وضع کرد اما یکی از آن‌ها اجرایی نشد.

برجام باید برای مردم آب و نان داشته باشد، اینکه آفتاب تابان است و... به درد مردم نمی‌خورد.

مگر برجام امضا نشد؟ مگر از آن به فتح‌الفتوح یاد نکردند؟ چرا به یکباره به هم خورد؟ یعنی باید تا این حد ضعیف عمل شود که با تغییر یک رئیس جمهور همه چیز در یک قرارداد بین‌المللی بهم بریزد؟

می‌دانید چرا آمریکا از برجام خارج شد؟ نه به خاطر منفعتی که از این قرارداد نصیب ایران می‌شد، بلکه به آن دلیل که می‌دانست ایران تعهداتش را انجام می‌دهد و در برابر تحریم‌ها هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.

دولت حسن روحانی نگاه به بیرون دارد، این نگاه 6 سال است که جواب نداده و بازخورد آن را در جامعه می‌بینیم، دولتی که به اشرافی‌گری خود افتخار می‌کند، می‌تواند سختی‌ها را درک کند؟

میثم محمودیان رئیس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری

مردم نمی‌توانند قبول کنند عده‌ای از مسؤولان در ناز و تنعم و عده‌ زیادی از مردم دچار مشکلات معیشتی و اقتصادی باشند، رئیس جمهور این مملکت در قشم مشغول خوش‌گذرانی باشد و سیل نیمی از مملکت را با خود برده باشد.

چرا از ابتدا این حرف‌ها را به مردم نزدید؟ دلیل آن این بود که می‌خواستید تفکر خودتان در انتخابات پیروز شود، این اصلاح‌طلبی نیست، این فرصت‌طلبی است و اگر اصلاح‌طلبی ناظر به روش‌ها باشد، همه اصلاح‌طلب هستند.

40 سال از عمر انقلاب می‌گذرد، 30 سال آن در اختیار طیف اصلاح‌طلبان بود، مدل اقتصادی این تفکر مدل نئولیبرالی، بانک جهانی و اقتصادی است که از آن سوی مرزها تحمیل شده است، نمی‌توان این نگاه 30 ساله را بر گردن شورای نگهبان انداخت.

 

جمع‌بندی

احمد بیابانی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اصفهان

ای کاش شورای نگهبان که برخی از اصلاح‌طلبان را رد می‌کند برخی از اصول‌گرایان را نیز رد می‌کرد تا مجلس جوان‌تر شود، نمی‌گذارند جوانان نفس بکشند، در پس استانی شدن انتخابات راه جوانان برای ورود به مجلس بسته می‌شود.

امروز هم حسن روحانی آن پتانسیل اولی که روی کار آمد را ندارد برای مثال چندین فرد را برای تصدی‌گری وزارت علوم به مجلس معرفی کرد، می‌دانست آن‌ها رد صلاحیت می‌شوند اما با این کار یا می‌خواست برای اصول‌گرایان هزینه‌تراشی کند یا اینکه طیف اصلاح‌طلب را نادیده بگیرد، می‌خواهم این را بگویم که حسن روحانی هیچ بهایی به اصلاح‌طلبان نمی‌دهد.

مجتبی کریمی عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد

نباید همه چیز را به برجام گره بزنیم، آیا قرار دادن نام سپاه از سوی آمریکا در لیست تروریستی هم نتیجه برجام بود؟

گفته شد 30 سال کشور در دست تفکر اصلاحات بود در حالی که تنها یک دولت و یک مجلس اصلاحات در این سال‌ها روی کار آمد.

این دوزیستان سیاسی برای کشور مشکل ایجاد می‌کنند، ازجمله این مشکلات این است که مردم را از رای خود سرخورده می‌کنند، در دولت فعلی

یکی از معضلات حال حاضر کشور افراد دائم‌المدیر هستند، هر وقت جریان اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان در انتخابات پیروز شدند تنها راس بود که تغییر کرد و بسیاری از مدیران همچنان باقی ‌مانند

از صدر تا ذیل آن انبوهی از مدیران دوگانه زیست وجود دارد.

مشکل دیگر وجود دائم‌المدیران این است که به محض اینکه سیگنال‌های تغییر دولت را دریافت می‌کنند سریع به سمت دولت دیگر می‌چرخند.

این موضوع در مورد مجلس هم به همین صورت است، لیست امید حدود 120 عضو داشت ولی عارف حدود 80 رای می‌آورد، این یعنی اینکه عده‌ای هستند که هیچ اصالت سیاسی ندارند.

نگاهی به لیست مفاسد اقتصادی نشان می‌دهد افراد متهم در همه دولت‌ها حضور داشتند مانند خاوری که هم در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی و هم در دولت محمود احمدی‌نژاد حضور داشت.

باید کمک کنیم قاعده درست شود، وقتی دولت اصولگرا رای می‌آورد من اصلاح‌طلب نباید در بدنه آن باشم چراکه باعث ضعف دولت می‌شوم.

شرایط کشور بسیار حساس است و دولت فعلی آمریکا از زمانی که رو کار آمده در حال تله‌چینی برای کشور است، بعد از خروج از برجام سپاه پاسداران که بخش بزرگی از هویت نظام جمهوری اسلامی و نیروی قانونی و رسمی کشور است را در لیست تروریستی قرار می‌دهد تا ایران را به دام بیاندازد، هر کسی با هر تفکری باید شرایط کشور را دریابد.

مجتبی نوروزی عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد

نظر من در مورد محمود احمدی‌نژاد کاملا روشن است، برعکس شما ما با هیچ جریانی عهد اخوت نبسته‌ایم و همان زمان نیز انتقاد می‌کردیم اما دولت حسن روحانی در بحث عملکرد انگشت کوچک دولت محمود احمدی‌نژاد هم نمی‌شود.

این فاصله‌گذاری که در حال حاضر با دولت حسن روحانی در حال انجام است قبل از آن توسط بزرگان جریان اصلاح‌طلب انجام شد و می‌بینیم که اسحاق جهانگیری چندین بار استعفا کرده است.

تاسف می‌خورم که عده‌ای هنوز فهم درستی از FATF ندارند، قرار نیست ما به این معاهده بپیوندیم، FATF سی و پنج عضو دارد که اسرائیل و عربستان اعضای ناظر آن هستند، بحث بر سر برنامه‌ای است که برای ایران نوشته شده و اصرار دارند که آن را اجرا کنیم.

ازقضا 38 برنامه از action plane که برای ایران نوشته شده انجام گرفته فقط چهار مورد از آن مانده که عده‌ای زمین و زمان را به هم دوختند و همه مشکلات کشور را وابسته به این چهار مورد دانستند.

عده‌ای در حال حاضر بر سر کار هستند که جمهوری اسلامی را یک معضل می‌دانند، مشکل رویکردی است و این تفکر وجود دارد که طیف اصلاحات توجهی به ظرفیت کشور ندارند، نگاه آن‌ها صرفا به سمت بیرون است.

میثم محمودیان رئیس خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری

اقتصاد کشور شرطی شده است، یک روز به برجام و یک روز به FATF‌ این مسائل باعث شده که سردرگم باقی بمانیم و هیچ نسخه نجات‌بخشی وجود نداشته باشد.

این ویرانه به دلیل عملکرد حسن روحانی ایجاد شد، دولت باید باور کند که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و مدل‌های خود را بازآفرینی کند.

بروکراسی هزار فامیل پیرسالار دامن‌گیر کشور است، این شرایط تغییر نمی‌کند چراکه منفعت‌های سیاسی، اقتصادی و بعضا ایدئولوژیکی به این موضوع گره خورده است

ظرفیت‌های زیادی در کشور وجود دارد که هنوز به سراغ آن‌ها نرفتیم.

باید مکتب امام خمینی (ره) و رهبری را الگوی خودمان قرار دهیم ببینیم می‌خواستیم به کدام هدف برسیم.

انتهای پیام/68020/م/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول