اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

توسعه دیپلماسی علمی به دانشگاه‌های دنیا راهبرد کلان دانشگاه تبریز است

رئیس اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز گفت: هم اکنون دو کشور ایران و ترکیه در تولید علم در حوزه‌های مختلف در منطقه پیشگام هستند و بر همین اساس باید از این ظرفیت برای قدرتمندتر شدن دو کشور استفاده کرد.

توسعه دیپلماسی علمی به دانشگاه‌های دنیا راهبرد کلان دانشگاه تبریز است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پروفسور رمضان کورکماز رئیس اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز پیش از ظهر امروز در اجلاس روسای دانشگاه‌های ترکیه‌ای عضو اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز به میزبانی دانشگاه تبریز ضمن قدردانی از دانشگاهیان دانشگاه تبریز در برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌های ترکیه‌ای عضو اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز به میزبانی این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه تبریز همواره جزو دانشگاه‌های پیشرو در زمینه توسعه همکاری‌های علمی بین دو کشور ایران و ترکیه بوده است.

وی تاکید کرد: روسای دانشگاه‌های ترکیه و در این میان روسای دانشگاه‌های ترکیه‌ای عضو اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز با درک این موضوع که دانشگاه تبریز نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه همکاری‌های دو کشور دارد، از این رو همواره آماده توسعه هر گونه همکاری علمی با این دانشگاه هستند.

 رئیس اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر تعاملات علمی مهم‌تر از خود علم است، یادآور شد: برای توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه کشور در زمینه‌های مختلف، باید تعاملات دانشگاهی نیز افزایش یابد.  

پروفسور رمضان کورکماز در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه نباید نگاه ما در مورد کشور ایران همچون کشورهای آمریکا و فرانسه باشد، تصریح کرد: امروزه ایران و ترکیه دو کشور همسایه، دوست و مسلمان، دشمنان مشترک دارند و از این رو ما نیاز داریم که هر دو کشور قدرتمند باشند و این قدرت با علم به دست می‌آید.

به گفته وی، کشور ایران و ترکیه به خاطر داشتن تاریخ، تمدن و فرهنگ مشترک باید بیش از اینها در مقابل توطئه دشمنان خود متعهد باشند و برای رسیدن به این هدف، چراغ علم را باید رهبر و راهنمای خویش قرار بدهیم.

رئیس اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز در ادامه با تاکید بر اینکه امروزه کشور و ملتی قدرتمندتر و توسعه یافته‌تر است که در عرصه تولید علم و فناوری با توجه به نیاز روز آن کشور پیشگام باشد، تصریح کرد: هم اکنون دو کشور ایران و ترکیه در تولید علم در حوزه‌های مختلف در منطقه پیشگام هستند و بر همین اساس باید از این ظرفیت برای قدرتمندتر شدن دو کشور استفاده کرد.

به گفته وی، با تبادل تجربیات و انتقال تولید علم و فناوری بین اساتید و اندیشمندان دو کشور می‌توان بیش از اینها در راستای توسعه علمی دو کشور گام‌های موثری برداشت و از این رو برگزاری این اجلاس و نمایشگاهی از دستاوردهای علمی، تحقیقاتی و فرهنگی دانشگاه‌های ترکیه‌ای عضو اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز در ایران و در آینده نیز در کشور ترکیه می‌تواند در این راستا نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.


توسعه دیپلماسی علمی به دانشگاه‌های دنیا راهبرد کلان دانشگاه تبریز است

رئیس دانشگاه تبریز نیز در این اجلاس ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان، برگزاری این اجلاس و گشایش نمایشگاه توانمندی‌های علمی، تحقیقاتی و فرهنگی دانشگاه‌های ترکیه‌ای عضو اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز در تبریز را گامی بزرگ در جهت توسعه ارتباطات دو کشور بیان کرد.

میررضا مجیدی در ادامه با تاکید بر اینکه امروزه ارتباطات حرف اول را می‌‌زند و هر چه ارتباطات بیشتر باشد، قدرت‌ها فزونی می‌یابد، یادآور شد: متاسفانه دشمنان اسلام با فهم این موضوع نمی‌خواهند، ارتباطات کشورهای اسلامی افزایش یابد.

وی در بخش دیگر سخنان خود ضمن معرفی و تشریح برخی دستاوردهای دانشگاه تبریز در بخش‌های مختلف گفت: این دانشگاه تبریز در سال ۱۳۲۶ با تاسیس دو دانشکده ادبیات و پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر با داشتن بیش از ۲۱ دانشکده، 10 پژوهشکده و گروه پژوهشی، 4 قطب علمی و 300 مرکز آزمایشگاهی یکی از دانشگاه‌های بین‌المللی، سطح یک و برتر کشور است.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه در حال حاضر این دانشگاه جزو دانشگاه‌های سطح یک و جامع کشور مطرح است، تصریح کرد: ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی در دانشگاه تبریز مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد نزدیک 50 درصد به بالا در رتبه دانشیار و استادی هستند.

وی در ادامه توسعه همکاری‌های بین‌المللی و قرار گرفتن در جمع دانشگاه‌های برتر دنیا را از جمله راهبردهای کلان این دانشگاه برشمرد و یادآور شد: دانشگاه تبریز جزو اولین دانشگاه‌های بود که در اتحادیه‌های بزرگ بین‌المللی از جمله اتحادیه دانشگاه‌های جهان (IAU)، اتحادیه دانشگاه‌های بین‌المللی (IUC) و اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز(KUNIB) حضوری فعال داشته همچنین رئیس کارگروه همکاری‌های علمی ایران و ترکیه است.

به گفته وی، این دانشگاه در حال حاضر نیز در عرصه‌های جهانی بسیار فعال بوده و هم‌اکنون با 160 دانشگاه از کشورهای مختلف دنیا  قرارداد و تفاهم نامه همکاری دارد که از این تعداد بیش از 60 دانشگاه از کشور جمهوری ترکیه است.

رئیس دانشگاه تبریز، تاکید کرد: دانشگاه تبریز آماده هرگونه توسعه همکاری علمی و آموزشی با دیگر دانشگاه‌های جهان و به ویژه با کشورهای منطقه از جمله با کشور دوست و همسایه ترکیه است.

وی در خاتمه یادآور شد: دانشگاه تبریز با توجه به راهبردهای کلانی که در پیش گرفته همواره موافق دیپلماسی توسعه علمی با تمامی دانشگاه‌های دنیا و به ویژه با کشورهای همسایه و اسلامی بوده و هست.

در کنار این اجلاس نمایشگاه توانمندی‌های علمی و فرهنگی دانشگاه‌های ترکیه‌ای عضو اتحادیه دانشگاه‌های منطقه  قفقاز از جمله«باشکنت»، «آرل»، « لقمان حکیم»، «مال تپه»، « ینی یوزییل»، «فیرات»، «کاپادوکیا»، «یدی تپه»، «سیواس جمهوریت» و «بایکنت» و بیش از 10 دانشگاه از ایران از جمله دانشگاه ملایر، علامه طباطبایی، تبریز، علم و صنعت ایران، صنعتی سهند، شهید مدنی آذربایجان، هنر اسلامی، بناب، مرند و ... در هتل شهریار تبریز برای بازدید علاقمندان ارائه شده است.

انتهای پیام/ 60023 / 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول