اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

دردسرهایی از نوع آپارتمان‌نشینی

افزایش جمعیت شهری، گرانی ملک و ... باعث شده است تا بسیاری از افراد به آپارتمان‌نشینی روی بیاورند.

دردسرهایی از نوع آپارتمان‌نشینی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حیاط خانه مادرجان با حوض آبی کوچکی که در وسط خود داشت و آن شمعدانی‌ها، همیشه مایه آرامش و دلخوشی من بود. اصلا هر وقت دلم می‌گرفت بدون اینکه بفهمم راه خانه مادرجان را در پیش می‌گرفتم و همین که در کنار حوض و روی تخت یک استکان چای سماوری به من تعارف می‌کرد انگار که تمام غصه‌هایم به شادی و نشاط تبدیل می‌شد.

امروز اما که به یاد گذشته راه همان کوچه را در پیش گرفتم دلم گرفت چون خانه قشنگ و با صفای مادر جان پس از فوتش و انحصار وراثت فروخته شد و حالا یک آپارتمان کوچک ته همان کوچه دنج ساخته شده است که دیگر نه حوض آبی دارد و نه تختی که چای سماوری بتوان روی آن نوشید و به شمعدانی‌ها نگاه کرد.

 

از چند نفر آپارتمان‌نشینی که در شیراز و همین محله در مورد رضایت از زندگی در این خانه‌ها پرس‌وجو می‌کنم و متوجه می‌شوم که آنطورها هم که از بیرون ظاهر خوبی دیده می‌شود زندگی در آنها خالی از مشکل نیست.

همسایگی زیادی

بانوی 55 ساله‌ای که 2 سالی است در آپارتمان سکونت دارد از عدم رعایت استانداردهای جلوگیری از انتقال سر و صدا از واحدهای همجوار گله می‌کند و می‌گوید: متاسفانه با وجود اینکه آپارتمانی خریداری کردم که در محله مورد نظر خودم است اما سر و صدایی که از واحد کناری به واحد من می‌رسد، آزار دهنده است.

مه‌لقا ادامه می‌دهد: انتقال صدا و نازک بودن تیغه دیوارها در حدی است که صدای صحبت کردن همسایه را به سادگی می‌شنوم و سر و صدای بچه‌ها مرا کلافه می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد ایمنی صوتی در آپارتمان‌سازی اظهار می‌کند: برای ارایه پایان کار به فعالان این حوزه باید رعایت استاندارد صوتی به عنوان یک گزینه اجباری اعمال شود.

این بانوی شیرازی می‌افزاید: حداقل رعایت استاندارد صوتی در آپارتمان‌سازی، استفاده از عایق صوتی در دیوارهای مشترک است که با یک لایه پشم شیشه امکان پذیر بوده و هزینه چندانی هم در بر ندارد.

 

شارژهای دل‌نخواهی

پارسا که به تازگی یک واحد نقلی خریداری کرده است نیز با اشاره به عدم نظافت به موقع مجتمع 8 واحدی که در آن سکونت دارد، عنوان می‌کند: در طول 2 ماهی که در این مجتمع سکونت دارم حتی یک بار هم راهروها و حیاط نظافت نشده است.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که علت را از مدیر ساختمان جویا شدم، عدم پرداخت شارژ از سوی برخی از واحدها را عنوان کرد که واقعا ناراحت کننده است و نشان از عدم فرهنگ‌سازی مناسب برای زندگی آپارتمانی دارد.

این مرد جوان با تاکید بر اینکه زندگی گروهی در یک مجتمع به زیرساخت‌ها و آداب خاصی نیاز دارد، می‌گوید: زمانی که تصمیم می‌گیریم در آپارتمان زندگی کنیم باید منافع و رفاه جمعی را در نظر بگیریم و با اعمال اقدامات شخصی و نامناسب حق همسایگان را ضایع نکنیم.

حق همسایه

پیرمردی که با خیال زندگی بهتر به زندگی در آپارتمان روی آورده است، می‌گوید: حق همسایه در محله‌های قدیم بسیار محترم بود و رعایت می‌شد.

منصور می‌افزاید: در آپارتمان‌نشینی همسایه‌ها زیاد همدیگر را نمی‌شناسند و با ریختن کفش جلوی در واحد خود، ریختن آشغال در آسانسور، به موقع قرار ندادن زباله‌ها در محل زباله و ... حقی برای همسایه باقی نمی‌گذارند.

وی اضافه می‌کند: البته این به آن معنا نیست که همه شهروندان فرهنگ آپارتمان‌نشینی را رعایت نمی‌کنند اما می‌شود با رعایت اصول ساده و فرهنگ‌سازی مناسب کاری کرد تا همسایگان خوبی برای هم باشیم.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول