اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

خیمه توازن وحشت بر منطقه؛ تحلیل روزنامه لبنانی

یک روزنامه لبنانی با تحلیل شرایط منطقه، از خیمه توازن وحشت بر منطقه سخن گفت و نوشت، صبر مقاومت دیری نخواهد پایید و منطقه وارد وضع جدیدی خواهد شد.

خیمه توازن وحشت بر منطقه؛ تحلیل روزنامه لبنانی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ناصر قندیل» سردبیر روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی با عنوان «موازنه وحشت بر منطقه مستولی است»، نوشت: منطقه با خلأ سیاسی روبه‌روست که امیدی برای رفع آن در آینده نزدیک نیست.

قندیل نوشت: اصرار آمریکا بر اولویت‌هایی که خواسته‌های بی قیدوشرط اسرائیل را پاسخ می‌دهد موجب شده است که آتش‌بس جای خود را به تنش و زبان گفت‌وگو جای خود را به زبان تقابل بدهد.

این روزنامه لبنانی افزود: از سوی دیگر همه پرونده‌های باز در منطقه از یمن تا سوریه، لبنان و عراق با رابطه آمریکا و اسرائیل مرتبط شده است، رابطه‌ای که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا آن را به شروط اسرائیل گره زده است؛ رژیمی که ایجاد راه حل سیاسی مشترک برای هر کدام از مسائل منطقه را غیرممکن کرده است.

به عقیده نویسنده، وقتی افق حل‌وفصل سیاسی بحران‌ها تیره‌وتاره است و تنش‌ها رو به افزایش است. منطقه محکوم به تحولاتی ناگهانی است و هیچ کسی نمی‌داند قدرت‌های متخاصم تا چه اندازه این تنش‌ها را پیش می‌برند و چه بسا به رویارویی منجر شود که هر تقابل ادامه‌داری احتمال‌هایی بدتر را رقم می‌زند یعنی وقوع جنگی که همه از آن اجتناب می‌کنند؛ چون برای هیچ جنگی هزینه‌ای معقول یا پیروزی قطعی را پیش بینی نمی‌کنند.

قندیل تصریح کرد: بنابراین در حال حاضر موازنه وحشت به جای موازنه بازدارندگی، بر منطقه مستولی است؛ موازنه بازدارندگی که ضامن کشیده نشدن منطقه به سمت جنگ بوده است؛ موازنه‌ای که طی سال‌های گذشته به رغم شدت رویارویی‌های منطقه، بر آن حاکم بود.

البناء نوشت: در دو طرف رویارویی‌های کنونی در منطقه، واشنگتن و مسکو ایستاده‌اند و بر خلاف همه مراحل گذشته به نظر نمی‌رسد فرصتی برای حل‌وفصل مسائل سیاسی وجود داشته باشد، از ونزوئلا تا سوریه و اوکراین تا سودان، الجزائر و لیبی، واشنگتن در یک سمت و مسکو در سمت مقابل آن است و وقتی یکی پیش روی می‌کند دیگری عقب می‌کشد، مثل وقتی که واشنگتن به سوریه آمد و مسکو به ونزوئلا رفت؛ اما تنش‌های رو به افزایش هرگز به معنای وقوع جنگ بین این دو کشور بزرگ نیست، بلکه موازنه وحشت حاکم بر منطقه افزایش یافته است.

به عقیده قندیل، آمریکا و اسرائیل نمی‌توانند در زمینه نظامی پیشرفتی حاصل کنند از همین رو واشنگتن به جنگ اقتصادی روی آورد و تل‌آویو هم جنگی رسانه‌ای و روانی به راه انداخته است و در حالی که به نظر می‌رسد جبهه مقاومت در سطح نظامی توانمند است، اما برای کشیده شدن به سمت هر رویارویی بزرگ احتیاط می‌کند.

البناء ادامه داد: از همین رو باید گفت مانورهای نظامی اسرائیل هم در راستای تبلیغات رسانه‌ای و روانی نظامی این رژیم است و می‌تواند در وقت اضافه برای اسرائیل نقش‌آفرینی کند؛ اما این رژیم در واقع امر از هر گونه رویارویی بزرگ اجتناب می‌کند.

این روزنامه نوشت: بنابراین تمرکز جبهه مقاومت بر بهبود کامل جراحت سوریه و آزادسازی مناطق ادلب تا منطقه شرق فرات به منظور ترسیم قواعدی از درگیری است که با جنگ مالی و روانی دشمن متناسب باشد و از موازنه وحشت کنونی خارج شود.

به گفته البناء، شاید در واشنگتن و تل‌آویو کسانی خیال کنند که جنگ مالی، منابع قدرت جبهه مقاومت را دچار تغییرهای اساسی کرده است، اما مطمئنا دیری نمی‌پاید که از این خیال خام بیرون می‌آیند؛ یعنی صبر جبهه مقاومت در برابر مانورهای نظامی اسرائیل و جنگ مالی اقتصادی آمریکا طولانی نخواهد بود و با آزادسازی کامل جغرافیای سوریه قدرت جبهه مقاومت به نمایش گذاشته می‌شود و منطقه وارد وضعیت جدیدی می‌شود که شاید جنگ یکی از عناصر آن باشد آن هم اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای به بزرگی تفاهم روسیه و آمریکا بر سر حل و فصل بحران‌ها و فروکش کردن تنش‌ها روی ندهد  وگرنه موازنه وحشت در سال آتی حرارت بیشتری می‌گیرد و چه بسا به جایی خطرناک کشیده شود که احتمال آن هم زیاد است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول