اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

«زنان طراح» شعار هفته گرافیک ۹۸ شد/ برپایی نمایشگاه مشترک با طراحان ترکیه

رویدادهای «هفته گرافیک ۹۸» تشریح و پوستر این رویداد رونمایی شد. «زنان طراح» موضوع هفته گرافیک امسال است.

«زنان طراح» شعار هفته گرافیک ۹۸ شد/ برپایی نمایشگاه مشترک با طراحان ترکیه

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست تشریح فعالیت‌های انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در «هفته گرافیک» سال ۱۳۹۸، با حضور زهرا پاشایی دبیر رویداد، فاطمه کرکه‌آبادی رئیس هیأت مدیره انجمن، محسن سلیمانی نایب رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک، مهردخت دارابی دبیر انجمن و میترا شاهسوند دبیر هنری هفته گرافیک در خانه هنرمندان برگزار شد.

کرکه‌آبادی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در ابتدای این نشست گفت: ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) سالروز تأسیس سازمان جهانی دیزاین (ایکودی) جشن گرفته می‌شود که موضوع امسال «زنان طراح» است، شاید دلیل اصلی آن این است که در حیطه گرافیک، مردان بیشتر شناخته می‌شوند. ما هم در نخستین قدم، دبیر رویداد را یک خانم انتخاب کردیم.

در ادامه، پاشایی دبیر هفته گرافیک ۹۸ رویدادهای این هفته را تشریح کرد و گفت: برای نخستین بار است که برای هر بخش، یک دبیر انتخاب کردیم تا کار گروهی انجام دهیم.

وی افزود: افتتاح هفته گرافیک و گشایش نخستین نمایشگاه این رویداد (ایران و ترکیه با زنان طراح)، عصر روز جمعه ۶ اردیبهشت در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. نخستین نمایشگاه به صورت مشترک با انجمن طراحان گرافیک ترکیه برگزار می‌شود که شامل آثار زنان طراح ایران و ترکیه (متولدین ۱۳۵۰ تا ۱۳۶۹) است.

پاشایی درباره انتخاب طراحان ترکیه گفت: از لحاظ فرهنگی و فورمت کاری، قرابت زیادی با هم داریم. ضمن اینکه استفاده از تکنولوژی در طراحی ایران و ترکیه با فاصله اندکی صورت گرفته است.

دبیر هفته گرافیگ در سال ۹۸ افزود: نکوداشت خانم‌ها مهنوش مشیری (با رویکرد تصویرسازی)، طاهره مجبی تابان (با رویکرد آموزش خلاق) و مینو واثقی (با رویکرد دیزاین) از دیگر برنامه‌های این هفته است و نمایشگاه آثار آنها روز ۹ اردیبهشت در باغ موزه قصر برپا می‌شود. نمایشگاه دیگری هم در باغ موزه قصر برگزار می‌شود که «کله اسب» نام دارد و نگاهی به طرح جلدهای انتشارات فرانکلین تهران و سازمان کتاب‌های جیبی است.

«از گذشته با زنان طراح» یکی دیگر از نمایشگاه‌های هفته گرافیک در سال ۹۸ است که نمایش آثار زنان طراح متولد دهه‌های ۲۰ تا ۴۰ شمسی را شامل می‌شود و در گالری زمستان خانه هنرمندان برگزار خواهد شد. همچنین تقدیر از حامیان انجمن طراحان صنفی گرافیک طی ۲۱ سال فعالیت انجمن تحت عنوان «پیمان ماندگار» برگزار می‌‌شود.

پاشایی ضمن اعلام این موضوع، به برپایی دو نشست تخصصی «UX Design و موشن» با سخنرانی هیدا بهزادی و امیر عزیزی روز ۸ اردیبهشت در باغ‌موزه قصر اشاره کرد و افزود: روز ۱۲ اردیبهشت هم نشست تخصصی موشن دیزاین در این مکان با حضور ناصر گل‌محمدی، بابک معدن‌دار و عمار عیسی‌پور برگزار خواهد شد.

«خاطرات کاغذی» عنوان نمایشگاه دیگری است که با موضوع پوسترهای ارجینال تئاتر برگزار می‌شود، این پوسترها توسط پرویز پورحسینی، رضا بابک و عباس سارنج به موزه گرافیک اهدا شده است و از ۱۳ اردیبهشت در این موزه دیدنی خواهند شد.

دبیر هفته گرافیگ ۹۸ با اعلام این موضوع خاطر نشان کرد: نمایشگاه محیطی پوستر «اعلان وضعیت» با رویکرد آموشی و اطلاع‌رسانی در نگارخانه مترو شهید بهشتی، ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر و نگارگذر پارک هنرمندان برپا خواهد شد.

 

 

* زنان طراح آنطور که باید دیده نمی‌شوند

مهردخت دارابی دبیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران درباره حضور نداشتن مهمانان خارجی در نشست‌های تخصصی هفته گرافیک ۹۸ گفت: به دلیل شرایط مالی، دعوت از مهمان خارجی کمی دشوار است اما امیدوارم در ماه‌های آینده این مهم هم رخ دهد. 

میترا شاهسوند مدیر هنری هفته گرافیک ۹۸ هم درباره این رویداد اظهار داشت: مسائل زنان طراح مختص ایران نیست، بلکه در همه دنیا به آن پرداخته می‌شود اما آنطور که باید دیده نمی‌شوند و به آن‌ها اعتماد نمی‌شود. بر این اساس، یک سیستم بصری طراحی شد تا مخاطب وقتی با پوستر و هویت بصری مواجه می‌شود، زاویه دید خود را تغییر دهد و جور دیگر ببیند.

محسن سلیمانی، نایب رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک هم در این باره گفت: شاید در راستای شعار امسال (زنان طراح)، انجمن گرافیک پیشروتر از شورای جهانی بود، زمانی که دو رییس هیأت مدیره انجمن ما یک خانم انتخاب شد. البته این موضوع ورای جنسیت باید دیده شود. 

وی افزود: پیش‌بینی ما برای برپایی این رویداد هزینه‌ای کمتر از صد میلیون (عدد نمادین ۹۸ میلیون تومان به مناسبت سال ۹۸) بود و خیلی از سازمان‌ها ما را در برگزاری آن کمک کردند و اگر حمایت اداره‌کل تجسمی وزارت ارشاد نبود، هرگز برگزار نمی‌شد. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم ۲ فضای متروی تهران، باغ موزه قصر و فضای تبلیغات شهری را در اختیار ما گذاشت. جا دارد از سازمان زیباسازی شهرداری و خانه هنرمندان هم تشکر کنم.

سلیمانی خاطرنشان کرد: تا این لحظه دریافتی از اداره تجسمی نداشتیم اما قرار است بودجه‌هایی در اختیار انجمن‌های تجسمی قرار گیرد که محور هزینه باید دوسالانه انجمن‌ها باشد. بنابراین رویداد اصلی انجمن طراحان گرافیک «سرو نقره‌ای» است که معادل دوسالانه انجمن است.

 

 

در پایان این نشست، پوستر هفته گرافیک ۹۸ رونمایی شد. برای مشاهده عبارت «زنان طراح» در پوستر،‌ باید از فاصله دور به آن نگاه کرد.

کرکه‌آبادی در باره چاپ پوستر گفت: به دلیل محدودیت منابع مالی و مشکلات صنعت چاپ، مجبور شدیم پوستر را در اندازه کوچکتر چاپ کنیم. رنگ هم از صورتی فلورسنت به طوسی تغییر کرد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول