اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

بی‌مهری دولت به مسکن مهر چهارمحال و بختیاری

شواهد بیانگر این است که مسکن مهر به‌علت کشمکش‌های سیاسی مورد بی‌مهری مسؤولان دولت یازدهم و دوازدهم قرار گرفت و امروز شاهدیم که مردم تاوان این دعواهای سیاسی را پس می‌دهند.

بی‌مهری دولت به مسکن مهر چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سرپناه و مسکن یکی از مهم‌ترین موضوعات و اولویت‌های زندگی بشر پس از تأمین خوراک بوده است و خانواده‌ها و افراد در تلاش بودند تا مسکنی برای سکونت خود فراهم کنند.

اهمیت این مسئله در دهه‌های اخیر با افزایش جمعیت دوچندان شده است و تقریبا تهیه مسکن ارزان در سال‌های اخیر باتوجه به بالارفتن قیمت اجاره‌بها و گرانی مسکن به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل شده، حتی این مسئله برای برخی از خانواده‌ها و زوج‌های جوان به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است.

مسکن ارزان، ایجاد شغل و ازدواج جوانان از شعارها و وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در برهه‌های مختلف بوده است که متأسفانه نامزدهای انتخاباتی پس از پیروزی در انتخابات این وعده‌ها را فراموش می‌کنند و یا در حالت خوش‌بینانه، در اواسط اجرای طرح‌های اینچنینی با تغییر دولت‌ها به حال خود رها می‌شود.

مسکن ارزان قیمت یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور دولت نهم و دهم بود که هدف از اجرای آن خانه‌دار کردن زوج‌های جوان و اقشار کم‌درآمد بود؛ در اوایل اجرای این طرح بارقه‌های امید در دل بسیاری از مردم برای خانه‌دار شدن که تقریبا آرزویی محال برای آن‌ها شده بود، روشن شد.

مسکن مهر نامی بود که بر روی این طرح دولتمردان گذاشته شد و در ابتدای کار به سرعت در تمامی شهرستان‌های سنگ‌بنای آن گذاشته بود، مسکن مهر به گفته بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه مسکن یک طرح بسیار خوب بود که در ابتدا نیز خوب به مرحله اجرا درآمد؛ اما متأسفانه این طرح به دلایل مختلف و تغییر دولت به‌خوبی اجرا و به سرانجام نرسید و وزیر دولت یازدهم این طرح را «مزخرف» خواند.

هم‌اکنون در سراسر کشور و چهارمحال و بختیاری ساکنان مسکن‌های مهر با مشکلات بسیاری در حوزه زیرساخت‌ها و خدمات شهری مواجه هستند.

ضعف‌های زیرساختی در شهرک منظریه

عبدالعلی ارژنگ در جلسه بررسی مشکلات منطقه منظریه شهرکرد با بیان اینکه جهت بررسی مشکلات در این منطقه جلسات متعددی تشکیل و مستندانی جمع‌آوری شده است، گفت: حدود 12 هزار نفر ساکن در این منطقه هستند و ظرفیت این منطقه برای سکونت حدود 40 هزار نفر است.

فرماندار شهرستان شهرکرد با اشاره به ضعف‌های زیرساختی در شهرک منظریه، عنوان کرد: منظریه نیازمند احداث مجتمع‌های آموزشی، تجاری، خدماتی، فرهنگی، ورزشی و ... است و زیرساخت‌های موجود جوابگوی نیازهای مردم این منطقه نیست.

وی ادامه داد: هیچ‌گونه پیش‌بینی جهت تجهیزات مدیریت بحران شهری در شهرک منظریه صورت نگرفته و معابر این شهرک بدون در نظر گرفتن ضوابط ترافیکی احداث شده است و بسیاری از معابر و راه‌های دسترسی این شهرک به مرکز شهر نیمه‌تمام رها شده است.( جزئیات بیشتر)

یکی از مهم‌ترین دلایلی که ساکنان مسکن‌های مهر شهرک منظریه شهرکرد پس از گذشت سال‌ها از احداث  هم‌چنان در بلاتکلیفی بسر می‌برند، تعارضات بین اداره‌کل راه و شهرسازی و شهرداری در ارائه خدمات شهری است.

شهرداری معتقد است تا زمانی‌که تمامی زیرساخت‌های محله یا شهرک جدیدالاحداث از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی تکمیل و در اختیار شهرداری گذاشته نشود، نمی‌تواند خدمات شهری را در این شهرک یا محله ارائه دهد.

متأسفانه اداره‌کل راه و شهرسازی در طول این سال‌ها هنوز نتوانسته زیرساخت‌های لازم از جمله احداث معابر، مراکز خرید، مشخص کردن مکان برای ایجاد فضای سبز و .... را برای ساکنان شهرک منظریه فراهم کند.

نورالله غلامیان با اشاره به اینکه شهرک منظریه همانند محله میرآباد توسط  اداره‌کل راه و شهرسازی تکمیل و تحویل شهرداری نشده است، گفت: راه و شهرسازی باید تمامی زیرساخت‌های شهری را در این مناطق تکمیل و جهت ارائه خدمات به شهرداری تحویل دهد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

شهردار شهرکرد اضافه کرد: شهرداری در حال حاضر خدماتی از جمله حمل و نقل شهری، ایستگاه آتش‌نشانی و جمع‌آوری زباله را به ساکنان منظریه ارائه می‌دهد.

مطالعه‌ای در شهرک منظریه برای احداث جوی، جداول و آسفالت صورت نگرفته است

وی با بیان اینکه مطالعه‌ای در شهرک منظریه برای احداث جوی، جداول و آسفالت صورت نگرفته است، اظهار داشت: شهرداری شهرکرد تاکنون هزینه‌ای جهت خدمات زیربنایی از ساکنان منطقه منظریه دریافت نکرده و به همین دلیل نمی‌تواند خدمات ارائه دهد و جهت ارائه خدمات راه و شهرسازی باید شهرک منظریه را تحویل شهرداری بدهد. ( جزئیات بیشتر)

یکی از ساکنان شهرک منظریه شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به اینکه در این شهرک مشکلات بسیاری برای ساکنان وجود دارد، گفت: نبود مراکز و داروخانه شبانه‌روزی، کمبود مراکز خرید، نبود پارک و فضای سبز مناسب برای ساکنان، عدم ارائه خدمات مناسب شهری، نبود نظارت کافی بر ساخت و ساز و ..... از مهم‌ترین مشکلات ما در این منطقه است.

حیدری ادامه داد: مدارس موجود در این شهرک جوابگوی تعداد بالای دانش‌آموزان نیست و بسیاری از کلاس‌های مدارس منظریه با تعداد بسیار بالا تشکیل می‌شود که این مسئله باعث می‌شود سطح آموزش در مدارس کاهش پیدا کند.

وی توضیح داد: بحث حمل و نقل شهری در این شهرک بسیار ضعیف است، به طوریکه پس از غروب آفتاب اگر خدایی ناکرده برای ساکنان این شهرک مشکلی به وجود بیاید، دسترسی به اتوبوس و تاکسی بسیار سخت و گاها غیرممکن می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات موجود در این شهرک وجود ساختمان‌های نیمه‌کاره و یا زمین‌هایی است که جهت ارائه خدمات در اختیار دستگاه‌های اجرایی و یا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار گرفته شده است؛ متأسفانه برخی از تعاونی‌های ساخت و ساز در این شهرک به تعهدات خود عمل نکرده و همین مسئله مشکلاتی را برای افرادی که تمام سرمایه زندگی خود را به امید خانه دار شدن در اختیار این تعاونی‌ها قرار داده اند به وجود آورده است.

الزامی شدن مطالعات ژئوتکنیک برای ساختمان‌های بالای چهارطبقه/ بی‌توجهی به مطالعات ژئوتکنیک در منظریه

سیدرضا احمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به وضعیت خاک در منطقه منظریه شهرکرد، اظهار کرد: تعدد خاک و تفاوت جنس خاک در این منطقه به وفور مشاهده می‌شود، بنابراین اهمیت توجه به مطالعات ژئوتکنیک قبل از احداث ساختمان در این منطقه اهمیت دوچندانی دارد که متأسفانه در سنوات گذشته متولیان و تعاونی‌های ساخت و ساز مسکن به این موضوع توجه لازم را نداشتند.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: متأسفانه برخی از تعاونی‌ها برای اینکه ساختمان با هزینه بسیار کم برای اقشار کم‌درآمد ساخته شود؛ برخی از نکات ایمنی در احداث ساختمان‌ها از جمله مطالعات ژئوتکنیک را رعایت نکرده‌اند و یا به درستی انجام نداده‌اند و مشکلات به وجود آمده در منطقه منظریه و برخی مناطق محله میرآباد شهرکرد ناشی از بی‌توجهی به این موضوع است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر بر اساس مقررات ملی ساختمان آزمایشات ژئوتکنیک برای ساختمان‌های بالای چهار سقف الزامی شده است، عنوان کرد: آزمایشگاه‌های فنی و مکانیک خاک در کشور تجهیزاتی را دارند که می‌تواند به کشف آب‌های زیر زمینی و قنات‌ها کمک بسزایی کند و این تجهیزات به درخواست ادارات راه و شهرسازی، استانداری و ستاد مدیریت بحران برای شناسایی قنات‌ها، چشمه‌ها و یا مسیر عبور جریان آب قبل از احداث ساختمان و پروژه‌های عمرانی بکارگیری می‌شود.

تخلفات مهندیسن ناظر و شرکت‌های تعاونی ساخت و ساز در شهرک منظریه به این موضوعات محدود نمی‌شود و تخلفات مالی بسیاری نیز در این خصوص گزارش شده است.

پرونده تخلف 11 شرکت ساخت و ساز در شهرک منظریه در دست بررسی است

سیدمحمد موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: بسیاری از ساختمان‌های مسکونی در شهرک منظریه دچار مشکلات فراوان هستند و قصور پیمانکاران کاملا مشهود است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری افزود: پرونده 11 شرکت تعاونی متخلف که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند در محاکم قضایی در دست بررسی است و باتوجه به حجم بالای تخلفات روند رسیدگی تا حدودی طولانی شده است.

وی تأکید کرد: پرونده صاحبان یکی از شرکت‌هایی که تعهد ساخت 220 واحد مسکونی برای معلولان را بر عهده داشت و تخلفات مالی بسیاری در این زمینه دارد، هم‌اکنون در حال بررسی و صاحب شرکت در زندان بسر می‌برد.

 

مشکلات شهرک منظریه بارها و بارها در طول سالیان اخیر از سوی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب و مجازی به گوش مسؤولان رسیده است؛ اما متأسفانه به نظر می‌رسد مسؤولان دولت فعلی که نتوانستند هیچ طرح جایگزینی برای حل مشکل مسکن ارائه دهند، در تلاشند با بی‌توجهی به مسائل مربوط به مسکن مهر در شهرهای کشور این طرح را مزخرف بنامند.

شواهد بیانگر این است که مسکن مهر به‌علت کشمکش‌های سیاسی مورد بی‌مهری مسؤولان دولت یازدهم و دوازدهم قرار  گرفت و امروز شاهدیم که مردمی تاوان این دعواهای سیاسی را پس می‌دهند که جزو اقشار ضعیف جامعه هستند.

بهتر نیست مسؤولان دعواها و کشمکش‌های سیاسی را رها کنند و چاره‌ای برای حل مشکلات مسکن‌های مهر بیاندیشند؟

شاید اندکی عزم از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی در تکمیل زیرساخت‌ها، شهرداری در ارائه خدمات شهری، دانشگاه علوم پزشکی در ارائه خدمات پزشکی، نوسازی مدارس در ساخت مدارس، مراکز فرهنگی در احداث مساجد و مراکز فرهنگی، نیروی انتظامی و بسیج در تأمین امنیت و ... بتواند بخش اعظمی از مشکلات مردم این منطقه را برطرف کند.

گزارش از مریم بیگی

انتهای پیام/68026/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول