اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

رقابت منفی تولید‌کنندگان سیمان برای صادرات

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ارزان‌فروشی سیمان در کشورهای همسایه گفت: به دلیل مسائل و مشکلات مالی، بین تولید‌کنندگان داخلی برای صادرات رقابت منفی شکل گرفته است.

رقابت منفی تولید‌کنندگان سیمان برای صادرات

محمد اتابک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه دشمنان ایران از جمله آمریکا سال‌هاست که تلاش می‌کنند جلوی فروش و صادرات نفت ایران را بگیرند، گفت: دشمنان ما تاکنون موفق نشده‌اند و قطعا این باورشان محقق نمی‌شوند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باور نمی‌کنم دیگر نتوانیم نفت بفروشیم، افزود: ممکن است نقایصی ایجاد شود، اما موفقیت عدم تمدید معافیت‌های خرید نفت از ایران به طور کامل غیرممکن است. 

وی در مورد وضعیت تولید و صادرات سیمان اظهار داشت: سال گذشته حدود 12 میلیون تن سیمان صادر شد، در حالی که ظرفیت مازاد تولید سیمان 35 میلیون تن است.

اتابک  اظهار داشت: این ظرفیت تولید مازاد پتانسیل بسیار خوبی برای صادرات است، اما قطعا بدون رایزنی‌ دولت‌ها نمی‌توان مازاد تولید را صادر کند. 

وی با اشاره به ایجاد محدودیت‌های صادراتی در زمینه صادرات سیمان به عراق نسبت به سایر کشورهای همسایه، گفت: بخشی از این محدودیت‌ها به دلیل ارزان‌فروشی سیمان در کشورهای همسایه است که این اتفاق به دلیل مسائل و مشکلات مالی کارخانجات داخلی رخ می‌دهد و به عبارت رقابت منفی بین تولید‌کنندگان داخلی برای صادرات سیمان شکل گرفته است. 

اتابک با تاکید بر اینکه  سیمان در دوران تحریم قابلیت تولید خود را حفظ خواهد کرد، بیان داشت: همچنین تولید  این محصول  نیاز داخلی را برطرف می‌کند. 

وی در خصوص وضعیت تولید فولاد  اظهار داشت: فولاد هم قابلیت تولید خود را در زمان تحریم حفظ خواهد کرد و تولیدات داخلی توان تامین نیاز داخلی را خواهد داشت. 

وی با اشاره به صادرات 9 میلیون تن فولاد در سال گذشته گفت: این اتفاق نشان می‌دهد  تولید‌کنندگان فولاد کشور به خودکفایی و سطح کیفی رسیده‌اند که اولا ظرفیت تولید رو به افزاشی دارند و ثانیا از قابلیت صادرات در رده‌های بسیار خوب بین‌المللی برخوردارند.  

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: برای توسعه صادرات محصولات مختلف از جمله سیمان و فولاد از دولت انتظار می‌رود که بخشنامه‌های خلق‌الساعه صادر نکند. 

اتابک با اشاره به اینکه سیمان  را به بیش از 20 کشور جهان صادر می‌کنیم، اظهار داشت: اصلی‌ترین کشورهای وارد کننده سیمان و فولاد کشورهای حوزه خلیج فارس و آفریقا است و برنامه‌هایی هم برای توسعه صادرات وجود دارد. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول