اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

عروسی با لوازم خانگی دست دوم!

از سال گذشته قیمت همه کالاها روند صعودی به‌خود گرفته است و دیگر با جیب مردم همخوانی ندارد، همین موضوع مردم را ناچار کرده است که از خرید برخی کالا دست بکشند، کار به جایی رسیده است که در برخی از مناطق استان خانواده‌ها جهیزیه دست دوم برای تازه عروس خود تهیه می‌کنند.

عروسی با لوازم خانگی دست دوم!

خبرگزاری فارس، گروه استان‌ها- زهرا رسولی: شاید یکی از مهمترین اخبار سال قبل بر اساس وضعیت تورمی که بر جامعه حاکم بود، دو برابر شدن وام ازدواج بود که در مجلس مصوب و دولت موظف به اجرای آن شد.

مصوبه‌ای که بر اساس آن قرار شد، وام ازدواج برای هر یک از زوجین در سال جاری 30 میلیون تومان باشد و هر زوج در مجموع 60 میلیون تومان وام ازدواج بگیرند.

دو برابر شدن وام ازدواج شاید در ظاهر اقدامی برای کمک به تسهیل این سنت الهی بوده است اما اگر نگاهی به قیمت لوازم خانگی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که حتی وام 30 میلیون تومانی نیز کفاف هزینه‌های ازدواج جوانان را نمی‌دهد.

چون طی سال قبل قیمت انواع لوازم خانگی ایرانی از 40 تا 60 درصد و قیمت انواع لوازم خانگی خارجی 100 درصد افزایش یافت و در واقع این افزایش قیمت‌ها با جیب مردم همخوانی نداشته و به قول خریداران قیمت‌ها به سرعت از دخل و خرج آنها جلو زده است.

با شرایط موجود اقشار متوسط و کم درآمد جامعه چاره‌ای جز کاهش خرید مایحتاج روزانه خود نداشته و به ناچار بخشی از خریدهای معمول خود را کنار گذاشته و سعی می‌کنند با امکانات موجود کنار بیایند.

قناعت و استفاده از لوازم خانگی موجود در زندگی افرادی که سال‌هاست زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند شاید امری عادی به نظر برسد، اما وقتی خانواده عروسی برای تهیه جهیزیه فرزند خود مجبور به تهیه کالای دست دوم می‌شوند، موضوع دردناک می‌شود.

 

*تازه عروس با لوازم دست دوم

موضوعی که موجب شده سمساری‌ها این روزها جان تازه‌ای بگیرند، از گوشی موبایل گرفته تا کامپیوتر، طلا و جواهر، مبل، لوازم صوتی و تصویری، لوازم برقی، ظروف آشپزخانه و هرچه که فکرش را می‌کنید و نیاز یک خانه و خانواده است در سمساری موجود است، هرچند که فروش این کالاها هم همچون سایر امورات زندگی امروزی مجازی شده و در فضای مجازی خرید و فروش می‌شود.

هرچند که از قدیم‌الایام تهیه یک سری از کالاها از سمساری‌ها مرسوم بوده است و خرید و فروش لوازم کهنه و دست دوم و دسته چندم کار خلاف و غیرقانونی محسوب نمی‌شود، اما تهیه جهیزیه عروس از سمساری‌ها موضوع دردناکی است که به راحتی نمی‌توان از کنار آن ساده گذشت.

طبق بررسی‌ها متوجه شدیم که این موضوع در برخی از مناطق استان، به ویژه یکی از شهرستان‌ها معمول‌تر بوده و خانواده‌ها نیز علت این کار را ناتوانی از تهیه جهیزیه و البته بازپرداخت وام ازدواج می‌دانند.

برخی از خانواده‌ها معتقدند که پرداخت تسهیلات 30 میلیون تومانی کفاف هزینه‌های خرید جهیزیه را نداده از همین رو مجبور شده‌اند که اقدام به خرید جهیزیه دست دوم بکنند.

البته این موضوع به اظهارات خانواده‌های کمتر برخوردار محدود نبوده و موضوعی است که حتی سمساری‌ها نیز به آن اذعان داشته و این حجم از خرید لوازم دست دوم را بی‌سابقه می‌دانند.

*افزایش 50 درصدی خرید کالای دست دوم

یکی از سمساری‌ها که در فضای مجازی نیز فعال است، در این باره به خبرنگار فارس گفت: نباید دیدگاه منفی نسبت به خرید لوازم دست دوم داشت، چون این موضوع به نوعی صرفه‌جویی اقتصادی در سبد خرید خانوارهایی است که از تمکن مالی چندانی برخوردار نیستند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بحث خرید کالای دست دوم بیشتر از سال‌های قبل بوده و البته در قبال همین امر فروش کالا به سمساری‌ها نیز کاهش یافته است، گفت: در واقع می‌توانیم بگوییم وضعیت اقتصادی موجب شده است که مردم صرفه‌جوتر شوند.

وی افزود: با این شرایط اقتصادی نمی‌توانیم بگوییم، شرایط فعالیت سمساران بهتر یا بدتر شده است، چون از طرفی تقاضا برای کالای دست دوم زیاد است و از طرفی هم دیگر خانواده‌ها تمایلی به فروش ندارند و با این وضعیت اقتصادی ترجیح می‌دهند، همان کالاها را استفاده کنند، چرا که برای جایگزین کردن آن باید هزینه چندین برابری پرداخت کنند

این فروشنده درباره تهیه جهیزیه تازه عروسان از سمساری نیز اظهار کرد: نمی‌توان برآورد دقیقی از افرادی که برای تهیه جهیزیه نوعروس به سمساری مراجعه می‌کنند، داشت، اما طی سال گذشته این امر مشهودتر بود.

وی افزود: البته برخی از خانواده‌ها برای حفظ آبرو، علت خرید خود را موضوع دیگری اعلام کرده و هیچگاه اذعان نمی‌کنند که خرید لوازم دست دوم برای جهیزیه است.

این فروشنده با اشاره به اینکه متقاضی خرید کالای دست دوم تقریبا 50 درصد نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است، اضافه کرد: نیازی به برآورد آماری نیست و اگر فضای مجازی از جمله سایت دیوار را مشاهده کنیم، متوجه خواهیم شد که رونق فروش کالاهای دست دوم بیشتر از کالای نو و تازه است.

وی با بیان اینکه طی چند ماه گذشته قیمت وسایلی مانند تلویزیون، فرش و یخچال افزایش چشمگیری داشته است، اما قیمت‌های ما کمتر از بازار است، اضافه کرد: قیمت لوازم خانگی دست دوم حتی یک‌ سوم قیمت مغازه‌های سطح شهر است، به همین خاطر اخیرا مشتری‌هایی داریم که به‌ دنبال تهیه جهیزیه هستند و لوازم در حد نو و ترجیحا با کارتن را درخواست می‌کنند.

وی تصریح کرد: در شرایطی که خرید یک جهیزیه ساده با لوازم نو و دست اول حداقل 60 میلیون تومان برای خانواده هزینه دارد، قطعا برخی از خانواده‌ها از عهده آن برنیامده و ترجیح می‌دهند که لوازم دست دوم برای نوعروس خود تهیه کنند.

*کاهش 30 درصدی خرید لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی و اداری زنجان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: قبل از سال جدید، یعنی در اسفندماه سال قبل شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی 10 درصد قیمت اجناس خود را افزایش دادند.

محمد احمدی با اشاره به اینکه با آغاز سال جدید هنوز برخی از شرکت‌ها کالاهای جدید خود را به بازار وارد نکرده‌اند، گفت: البته با وجود پایان یافتن کالاهای خارجی، با کمبود کالاهای ایرانی نیز مواجه هستیم، چون بیشترین فشار روی کالای ایرانی است.

وی با بیان اینکه امروز خرید مردم بر اساس عرضه است، یعنی مردم کالایی را می‌خرند که در فروشگاه موجود است، اضافه کرد: همین شرایط به علت کمبود کالا به وجود آمده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی و اداری زنجان همچنین درباره میزان فروش کالاها نیز گفت: طی چند ماه گذشته فروش لوازم خانگی 30 درصد کاهش یافته است که از دلایل آن افزایش قیمت و البته کمبود کالا است.

هرچند کمک به تأمین هزینه‌های ازدواج از طریق نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی و برخی از مؤسسات خیریه به صورت مستمر وجود دارد و موجب حل بخشی از مشکلات قشر نیازمند در تهیه مخارج ازدواج می‌شود.

اما با وجود این امر برخی از خانواده‌ها که البته زیر نظر این نهادهای حمایتی نیستند و به نوعی از قشر متوسط محسوب می‌شوند هم توان آنچنانی برای خرید جهیزیه نداشته و مجبور به تهیه لوازم دست دوم برای تازه عروس خود می‌شوند.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول