اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

معارض عربستانی: پروژه اصلاحات آل‌سعود برای اغفال و غارت مردم است

یک معارض عربستانی، اصلاح نظام سیاسی کشورش را غیر ممکن خواند و تاکید کرد که هیچ سیستمی به اندازه رژیم سعودی به غرب و به ویژه به آمریکا اجازه غارت ثروت و مصادره آزادی‌هایش را نمی‌دهد.

معارض عربستانی: پروژه اصلاحات آل‌سعود برای اغفال و غارت مردم است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «عبدالله السالم»، دبیر کل حزب معارض سعودی «الأمة الإسلامی»، نظام سیاسی در عربستان را غیرقابل اصلاح خواند و گفت، ولایت‌عهدی محمد بن سلمان خود نتیجه طبیعی فساد رژیم کنونی است و سیاست فعلی عربستان در ایجاد اصلاحات به منظور اغفال کردن آنها از حقوقشان است.

«الأمة الإسلامی» یک حزب سیاسی در عربستان است که در فوریه 2011 توسط جمعی از فعالان اسلام گرا و روشنفکران سعودی تاسیس شد و در راس برنامه‌هایش تلاش برای پایان دادن به سلطنت مطلقه در عربستان است.

این معارض سعودی در گفت‌وگو با وبگاه خبری «الخلیج اونلاین»،گفت: محمد بن سلمان فقط نتیجه طبیعی  سیستم سیاسی فاسد در عربستان است و پس از آن تا زمانی که این سیستم حاکم است این نتیجه باقی خواهد ماند.

وی تاکید کرد: هیچ سیستمی سیاسی به اندازه رژیم عربستان سعودی به طور کلی به غرب و به طور ویژه به دولت آمریکا اجازه غارت ثروت و مصادره آزادی‌هایش را نمی‌دهد.

السالم افزود: از همین روست که غرب بقای رژیم سعودی و ادامه آن را ضامن چپاول ثروت‌ها و تسلط بر منابع انرژی و قیمت آن می‌بیند و احتمال می‌رود نارضایتی‌های جامعه بین المللی از بن سلمان به دلیل ادامه روند باج دهی مالی و سیاسی به منظور دستیابی به مواضع سیاسی مشخصی ادامه داشته باشد.

معارض عربستانی نوشت: در سایه هرج و مرج، فساد و بحران‌های متوالی که رژیم سعودی  نمی‌تواند با آن مقابله کند و همچنین راه حل‌هایی برای آنها پیدا کند،  واجد شرایط اداره کشور نیست؛ وی تاکید کرد که حزب متبوع او معتقد است که رژیم حاکم سرنگون خواهد شد خواه محمد بن سلمان به قدرت برسد و خواه کودتا در کاخ پادشاهی عربستان در ریاض صورت گیرد.

وی تاکید کرد که حزب الامه پیش بینی می‌کند که  رژیم فعلی عربستان سعودی با چهره‌ها و نهادهای آن سرنگون خواهد شد و  یک سیستم سیاسی جدید مبتنی بر عدالت، مشورت، پلورالیسم و مشارکت سیاسی ایجاد خواهد شد.

السالم گفت: از دهه شصت قرن گذشته تلاش‌ها و دعوت‌هایی برای اصلاح نظام سیاسی در عربستان صورت گرفت؛ اما همگی به دلیل بدرفتاری رژیم آل سعود و استبداد وی بر قدرت و ثروت عربستان به شکست انجامید، بنابراین کاملا روشن است که اصلاح شدن نظام سعودی ممکن نیست؛ چون اصلاح واقعی به نابودی سیستم سیاسی منجر خواهد شد.

وی در خصوص مساله قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی در اکتبر سال گذشته میلادی در کنسولگری کشورش در استانبول گفت: همه دنیا بر سر این قضیه اتفاق نظر دارند که این رویداد جنایتی وحشتناک بود که رژیم سعودی درصدد سرپوش گذاشتن بر آن بود و هنوز هم می‌خواهد آن را این گونه توجیه کند که در خصوص آن اشتباهی غیرعمد رخ داده است.

محاکمه‌های صوری

معارض سعودی افزود: ما با تاسف شدید محاکمه‌های ناعادلانه فعالان در عربستان را دنبال می‌کنیم و معتقدیم این محاکمه‌های صوری نقض بزرگ حقوق همه فعالان، صاحبان رای و شخصیت‌های جامعه است؛ زیرا که به قوه قضائیه عربستان که نهادی غیرمستقل است، اعتمادی نیست.

از سوی دیگر السالم تصریح کرد: یک اشتباه در مفهوم آزادی‌ها و اصلاحاتی که رژیم آل سعود مبنای آن را ریخته است، وجود دارد، اینکه صرفا به منظور اغفال ملت از حقوق اساسی آنهاست.

او گفت: اینکه زنان اجازه رانندگی داشته باشند یا بتوانند به وزرشگاه‌ها ورود پیداکرده یا اجازه برگزاری مراسم یا گشودن سینماها و فعالیت‌های تفریحی و سرگرمی داده شده باشد به معنای اصلاحات واقعی نیست، بلکه همه این اقدامات به منظور سرگرم کردن ملت و غافل کردن آنها از حقوق اساسی و دور زدن خواسته‌های ملت است.

السالم اصلاحات واقعی را در ایجاد آزادی‌ها و تحکیم اصل مشارکت سیاسی و تحقق حقوق ملت دانست.

سرکوب سیاسی

معارض سعودی گفت: حزب اسلام گرای الامه از دعوت‌ها برای ایجاد سلطنت مشروطه در عربستان حمایت نمی‌کند و حتی خواستار اصلاح سلطنت مطلقه فعلی نیست.

این معارض سعودی گفت: پس از اعلام تاسیس حزب اسلام گرای الامه در سال 2011 استقبال زیادی از عضویت در این حزب و ثبت نام به عنوان اعضای حزب شد؛ اما بلافاصله مقامات وقت سعودی وب سایت این حزب را مسدود کردند اما بالاخره همه این موانع کنار زده شد.

وی تاکید کرد که این حزب  به فعالیت حزبی خود در داخل و خارج عربستان به شکلی مسالمت آمیز ادامه می‌دهد با اینکه نظام سعودی یازده نفر از کمیته موسس حزب را بازداشت و سپس رئیس حزب و معاون وی را بازداشت کرد و احکام سیاسی ظالمانه علیه آنها صادر کرد و اخیرا هم آزاد شدند و از آنها خواسته شده هیچ فعالیت سیاسی نداشته باشند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول