اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

مشکل طلاق با راهکارهای دولتی قابل حل نیست

عضو هیات علمی جامعة‌ المصطفی العالمیه گفت: مشکل طلاق با راهکارهای دولتی حل نمی‌شود بلکه باید از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه استفاده شود.

مشکل طلاق با راهکارهای دولتی قابل حل نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی صفا ظهر امروز در نخستین جلسه ستاد ساماندهی جوانان در سال ۹۸ که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد، در خصوص شیوع طلاق زودهنگام در جوانان گفت: با حدود ۱۰۰ نفر از جوانان در معرض ازدواج مصاحبه و آن‌ها را در قالب یک فرایندی که به یکدیگر پیوسته بود قرار دادیم، به دنبال جهان بینی جدید جوانان رفتیم و این طرح یکسال و نیم طول کشید.

وی افزود: فضایی که در دنیا و به تبع آن در کشور ما اتفاق می‌افتد، حرکت به سمت مدرن شدن است، تجددگرایی با سرعت بالایی در حال شکل گیری است، جوانان امروزه کمتر به ازدواج سنتی رغبت دارند چون الگوی جدیدی را برای جوانان تعریف نکردیم.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: ما امروزه در کشورمان و استان قم پنج الگوی خانواده را به طور همزمان شاهد هستیم، الگوی خانواده پست مدرن، تجدد گرا، در حال گذار، سنتی و ایرانی اسلامی، برای هر یک از این الگوها یک فضای گفتمانی وجود دارد و هر کدام دارای قدرت، نمایندگی و فراخوان‌هایی هستند.

صفا خانواده ایرانی اسلامی را الگویی مناسب برای گفتمان پست مدرن و تجددگرا در خانواده‌ها دانست و گفت: الگوی خانواده ایرانی اسلامی، به عنوان الگویی دین محور که به تمام ابعاد زندگی توجه شده است، باید شاخصه‌های آن تعیین و در جامعه ترویج داده شود.

وی مهم‌ترین دلایل طلاق در استان قم را نبود تفاهم و درک متقابل زوجین، روابط نامشروع، رذایل اخلاقی و رفتار ناپسند بین زوجین، ناآگاهی و عدم مهارت زوجین در مواجهه با مسائل خانوادگی، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، هدفمند نبودن زندگی، پایین بودن حس مسئولیت پذیری، ازدواج اجباری، وجود تفکرات مرد سالاری، فقر و بیکاری، ناباروری، زندانی شدن یکی از زوجین و فاصله سنی عنوان کرد.

عضو هیات علمی جامعة‌ المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: برای هر تغییری در جامعه باید سه گام برداشته شود؛ نظریه پردازی، گفتمان سازی و پیاده کردن گفتمان در زندگی افراد.

صفا تصریح کرد: مشکل طلاق با راهکارهای دولتی حل نمی‌شود بلکه باید از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه استفاده شود.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول