اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

چشمه‌های آب گرم بستان‌آباد در برزخ بی‌توجهی

بستان‌آباد شهری که به برکت چشمه‌های آبگرمش به دلیل فقدان امکانات به‌روز و مناسب، گردشگری تن به داغی آب شفابخشش نمی‌زند.

 چشمه‌های آب گرم بستان‌آباد در برزخ بی‌توجهی

به گزارش خبرگزاری فارس از بستان‌آباد، نیروی معجزه‌آسا و شفابخش آب در بسیاری از کتب قید شده است و تاثیرات درمانی زیاد چشمه‌های آبگرم بر سلامت انسان موثرند.

تاریخچه آب درمانی یا هیدروتراپی که قدیمی‌ترین شیوه درمانی طبی نیز به حساب می‌آید، به تمدن‌های مصر - یونان و روم باستان برمی‌گردد، به طوریکه درباریان مصر حوضچه‌هایی داشتند که به آب آنها گل و گیاه و روغن‌های خاص اضافه می‌کردند و تصور می‌کردند که چشمه‌های آبگرم با بهبود روند گردش خون می‌تواند برای سلامت انسان مفید باشد.

در سال 1889 میلادی سباستین نیت فرانسوی با تحریر کتاب (درمان با آب) روش درمان با آب را احیاء و پدر آب درمانی نوین نام گرفت. 

شاید شما هم تا به حال از حمام آبگرم برای خلاصی از درد دست و پا یا شایدم برای هوشیار کردن بدنتان استفاده کرده باشید، قدرت سودمندی آب از زمان‌های قدیم برای ایجاد آرامش، تحریک جریان خون، حذف آلودگی‌ها از پوست، کاهش درد و درمان بیماری‌ها ارزشمند بوده است و پزشکان در درمان بیماری‌ها و سلامت مردم از آن استفاده می‌کردند. 

چشمه آبگرم یا چشمه گرمایی مکانی است که به صورت مداوم آب گرم یا داغ از زمین خارج می‌شود و به خاطر درصد بالای مواد حل شده معدنی آب بعضی از این چشمه‌ها، عده‌ای از آنها استفاده درمانی می‌کنند. 

 شهرستان بستان‌آباد به دلیل قرار گرفتن در یکی از محورهای پرتردد و شاهراه استان آذربایجان‌شرقی جزو مسافرپذیرترین نقطه این استان به شمار می‌رود که وجود چشمه‌های آبگرم معدنی می‌تواند نقطه عطفی برای رونق صنعت توریسم این منطقه باشد.

ولی در سال‌های اخیر به دلیل مدیریت ضعیف مسوولان متولی نه‌ تنها این مهم محقق نشده است بلکه روز به روز شاهد افول این نعمت خدادادی هستیم که باعث به شماره افتادن ضربان آبگرم معدنی بستان‌آباد شده است.
 


وضعیت اسفناک محیط فیزیکی و بهداشت آبگرم معدنی بستان‌آباد

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی با اشاره به وضعیت اسفناک محیط فیزیکی و بهداشت آبگرم معدنی بستان‌آباد، آن را در شأن مردم و مسافران داخلی و خارجی ندانسته و خواستار ورود زود هنگام استاندار و مدیرکل منابع آب استان شد.

محمد وحدتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بستان‌آباد با اشاره به اینکه ساختمان و محوطه آبگرم معدنی شهرستان بستان‌آباد از لحاظ بهداشتی و فیزیکی از وضعیت نامناسبی برخوردار است، افزود: باید هرچه زودتر وضعیت اسفناک به وجود آمده مرتفع شود تا دوباره شاهد روزهای رونق این نعمت الهی باشیم.


هرگونه افزایش تعرفه باید منطقی صورت گیرد و در جهت مناسب‌سازی بهداشت و فضای فیزیکی آن هزینه شود

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مورد هرگونه افزایش بلیط این آبگرم با تاکید بر اینکه افزایش باید منطقی و اصولی انجام شود، تصریح کرد: مبلغ افزوده شده باید صرف بهبود وضعیت بهداشتی، فیزیکی و توسعه این آبگرم شود.

وی بر لزوم نگهداری مستمر آبگرم و حفظ و صیانت از آن توسط اداره منابع آب و شهرداری بستان‌آباد و دیگر نهادهای متولی تاکید کرد.


استمداد از استاندار و مدیر‌عامل منابع آب استان جهت ورود به مشکلات آبگرم معدنی بستان‌آباد

وحدتی در خصوص ادعای مالکیت تعدادی از اشخاص بر محوطه این آبگرم و شکایت آنها و پیرو آن ایجاد تصرف و پی‌کنی در قسمتی از محوطه آن، از استاندار و مدیر‌کل منابع آب استان استمداد کرد.

وی گفت: حق و حقوق شاکیان مشخص شود و برابر آن فضای دیگری به این افراد اختصاص یابد و محوطه باید در اختیار آبگرم معدنی قرار گیرد.
 


انتقاد از وضعیت موجود آبگرم

عباس واحدی، معاون عمرانی فرمانداری بستان‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بستان‌آباد با اشاره به اینکه در پی آزمایش‌های اخیر کارشناسان، آب این آبگرم جزو بهترین آب‌های غنی از املاح معدنی استان آذربایجان‌‌شرقی است، بیان کرد: وجود چشمه‌های آبگرم معدنی در این شهرستان نعمت بزرگی است که در صورت مدیریت مناسب می‌تواند، گام موثری برای رونق گردشگری و توسعه اقتصادی شهرستان شود.

واحدی، ضمن انتقاد از وضعیت موجود آبگرم با اشاره به اقدامات صورت گرفته افزود: در آینده اقداماتی جهت مناسب‌سازی این آبگرم پیش‌بینی شده است.

 
چشمه‌های آب گرم بستان‌آباد در برزخ بی‌توجهی

وجود چشمه‌های معدنی آبگرم یا به تعبیری طلای سفید با خواص درمانی موثر در بیشترین مناطق استان، یک فرصت بسیار خوب برای توسعه گردشگری به شمار می‌رود ولی این ظرفیت در بستان‌آباد تاکنون بلااستفاده مانده و چشم انتظار توجه است. 

امروزه با آشکار شدن خواص درمانی آبگرم‌ها و چشمه‌های آب سرد معدنی، بسیاری از مردم و پزشکان برای تسکین دردها و از بین بردن بیماری‌های مختلف، استفاده از آبگرم یا نوشیدن آب را تجویز می‌کنند، به همین خاطر نیز خیلی از افراد شاید صدها کیلومتر از خانه و کاشانه خود دور شوند تا خود را به این چشمه‌های جوشان برسانند. 

مصداق عینی این موضوع حضور سالیانه میلیون‌ها گردشگر از استان‌های مختلف کشور برای استفاده از خواص درمانی یا تفریح در چشمه‌های آبگرم سرعین اردبیل است، جایی که با ایجاد زیرساخت‌های لازم همچون راه مناسب، هتل و مجموعه‌های آبگرم و فروشگاه‌های مختلف و رنگارنگ، پذیرای انبوه میهمانان و گردشگران است. 

بستان‌آباد شهری که به برکت چشمه‌های آبگرمش به دلیل فقدان امکانات به‌روز و مناسب گردشگری تن به داغی آب شفابخشش نمی‌زند. 

از این رو به نظر می‌رسد، تلاش برای استفاده از ظرفیت چشمه‌های آبگرم بستان‌آباد برای تقویت گردشگری، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی هم راستا با اقتصاد مقاومتی یکی از ضرورت‌های توسعه صنعت گردشگری آینده این استان می‌تواند باشد. 

تردیدی نیست که بستان‌آباد یکی از مناطق مستعد در حوزه گردشگری است و با چشم‌پوشی از بی‌توجهی‌های گذشته، اکنون که موضوع مهم اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری طرح شده، باید از این ایده ارزشمند، فرصت مغتنم و قابل اتکا در راستای رهایی از اقتصاد مبتنی بر نفت بهره برد و به همت مسوولان استان با توسعه زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی مناسب، چرخ صنعت گردشگری را با چرخه زندگی مردم گره زد و با یک عزم ملی به توسعه پایدار دست یابیم. 

مجتمع آبگرم معدنی بستان‌آباد در محل قدیمی آن که تا نیم قرن پیش گنبدی از آجر و سنگ ایجاد شده و نسبت آن را به میرزا نایب‌السلطنه فرزند فتحعلی شاه که در اوقات اقامت در عمارت چمن اوجان از آن به عنوان حمام استفاده می‌کرده است، می‌دهند، احداث و در طول سال پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.

بستان‌آباد چشمه‌های آبگرم معروف دیگری از جمله گوزسوی و قوتورسوی دارد که از جاذبه‌های گردشگری و زیبای این شهرستان است.

گزارش از بابک جودتی

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول