اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

عدم اجرای تعهدات برق‌رسانی و تأمین آب؛ معضلی برای نیروگاه زباله‌سوز نوشهر+فیلم

در بازدید مشترک کارشناسان ایرانی و چینی عدم اجرای تعهدات برق‌رسانی و تأمین آب، معضلی برای نیروگاه زباله‌سوز نوشهر مطرح شد.

عدم اجرای تعهدات برق‌رسانی و تأمین آب؛ معضلی برای نیروگاه زباله‌سوز نوشهر+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نوشهر، انرژی سبز یا همان تولید انرژی از پسماند به‌عنوان یکی از معدود روش‌های جایگزین برای دفن پسماند است که می‌توان یک نیروگاه تولید انرژی از پسماند انتقال داد که با تولید بخار حاصل از سوزاندن زباله‌ها، انرژی الکتریکی برای مصارف خانگی و صنعتی تولید می‌کند.

این فرایند به‌طور کلی از طریق تولید بخار با استفاده از حرارت حاصل از سوزاندن پسماند و تبدیل آن به انرژی الکتریکی به وسیله توربین انجام می‌شود و گازهای حاصل از احتراق تولید شده از این فرایند قبل از خروج از دودکش به‌طور کامل در فرآیند فیلتراسیون مدیریت شده و انتشار گازهای خروجی به‌طور مستمر مورد نظارت قرار می‌گیرد که در راستای انطباق با استانداردها و مقررات به‌طور مرتب توسط سازمان حفاظت محیط زیست بررسی می‌شود.

* احداث  نیروگاه زباله سوز 200 تنی نوشهر

تکنولوژی تولید انرژی از پسماند از سال 90 در شهرستان نوشهر با عقد قراردادی در قالب احداث نیروگاه زباله سوز 200 تنی نوشهر در سال 92 بین شهرداری نوشهر و شرکت طرح تجارت سدید به روش Build- Operate-Transfer  یا BOT منعقد شد.

* احداث نیروگاه زباله‌سوز نخستین‌بار در ایران

پروژه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر، در دو خط موازی هر یک به ظرفیت 100 تن در روز با امکان امحای پسماند شهری طراحی شده است و البته زباله‌سوزی که از روش‌های امحای پسماند است، برای نخستین‌بار در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیروگاه زباله‌سوز نوشهر پس از تکمیل و شروع بهره‌برداری، با استفاده از انرژی حرارتی حاصل از سوزاندن زباله و تبدیل آن به انرژی الکتریکی، به میزان 2 مگاوات در ساعت برق تولید می‌کند و سیستم فیلتراسیون گازهای خروجی این پروژه بر طبق الزامات استاندارد EPA است.

* پیشرفت 87 درصدی

این پروژه که تاکنون در مجموع 87 درصد پیشرفت دارد و این روزها مورد بازدید تیم نصاب تجهیزات از دو کشور چین و ایران قرار گرفته است تا آخرین روند کاری همراه با استانداردهای لازم مورد ارزیابی قرار گیرد و خبرگزاری فارس در همین زمینه گفت‌وگوی صریحی را در محل احداث نیروگاه زباله سوز نوشهر با این دو تیم انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

یکی از مهندسان بخش نصب تجهیزات از کشور چین با ابراز خرسندی از روند مطلوب کار در این بخش، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: از پیشرفت کار بسیار راضی هستم و ابنیه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر به شکل زیبایی ساخته شده است.

* همه چیز تحت کنترل

«لی شان» افزود: بخش اعظم تجهیزات در اینجا نصب شده است و ما هم در دوره‌های مختلف در اینجا حضور پیدا می‌کنیم و روند کار نصب را بررسی می‌کنیم و از طرفی همیشه گزارشات کار به صورت تصویری برای ما در کشور چین ارسال می‌شود و همه چیز کاملاً تحت کنترل و نظر تیم نصاب ما قرار دارد.

مدیر نصب تجهیزات شرکت «TTS» در ایران نیز در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که زمان قطعی بهره‌برداری از نیروگاه زباله سوز نوشهر چه ماه و سالی است، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم پروسه زمانی خاصی را جهت تکمیل و بهره‌برداری نیروگاه زباله‌سوز نوشهر تعیین کنیم و با اطمینان از آن حرف بزنیم باید زیرساخت‌های موردنیاز این نیروگاه فراهم شود.

* پایبندی به تعهدات

مازیار شریفی عنوان کرد: با توجه به اینکه در این نیروگاه چند مجموعه کاری به‌صورت موازی مشغول به‌کار هستیم، بنابراین هر کسی باید به تعهدات و انجام وظایف خود پایبند باشد آن را به‌موقع انجام دهد و این شرط اصلی پیشرفت نیروگاه زباله‌سوز نوشهر است و بسیار تأثیرگذار است.

* وعده و وعیدهای مسؤولان

وی با تأکید بر اینکه یکی از معضلاتی که نیروگاه زباله‌سوز نوشهر داشته است بحث تزریق نقدینگی بوده است، تصریح کرد: این موضوع در زمان‌هایی که برای آن مشخص شده بود به موقع انجام نشد و زمان‌هایی هم که انجام شده است شاید ارزش پولی بسیار افت کرده است و این تأثیر مستقیم خود را روی پروزه گذاشته است همان طوری که شرکت «آژند» هزینه‌های زیادی را با توجه به تورم بسیار شدید و افت ارزش ریال، کرده است و قطعاً در این مسیر با مشکلات و معضلاتی رو به‌رو شدند و بنابراین انجام تعهدات به موقع و سریع صورت گیرد می‌توانیم امیدوار باشیم که کمتر از حدود 6 ماه دیگر شاهد راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز نوشهر باشیم ولی اگر قرار باشد مسؤولان فقط به وعده و وعید اکتفا کنند و هر روز یک معضل جدید ایجاد شود، نمی‌شود زمان بهره‌برداری را تشخیصص داد.

* دو معضل زیرساختی

مدیر نصب تجهیزات شرکت «TTS» در ایران با اشاره به اینکه دو معضل اساسی زیرساختی در نیروگاه زباله‌سوز نوشهر باید هر چه سریع‌تر حل شود، اظهار کرد: برق‌رسانی به این پروژه و نیز تأمین آب دو موضوع زیرساختی بسیار مهمی است و در تعهد شهرداری نوشهر قرار دارد از مهم‌ترین بخش‌های این پروژه است که وجود این دو نیاز زیرساختی کمک می‌تواند تا بتوانیم سرعت کار را برای تکمیل پروژه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر افزایش دهیم.

* تعطیلی یک ماهه پروژه

وی از ورود همه تجهیزات نیروگاه زباله سوز نوشهر در بخش نصب به کشور خبر داد و گفت: معضلات مالی بین شرکت «آژند» و شهرداری نوشهر است و به همین خاطر پروژه ساخت نیروگاه زباله‌ سوز نوشهر به مدت یک ماه تعطیل شده بود.

شریفی بیان کرد: ما حتی نیروهای خود را بسیج کردیم تا در ایام نوروز هم کار کنند ولی از 25 اسفند 97 درب کارگاه‌های نیروگاه زباله‌سوز نوشهر را بستند و گفتند نمی‌توانید کار کنید.

* دریافت مجدد مجوز

وی افزود: پس از پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که انجام دادیم موفق شدیم مجدداً در 25 فروردین 98 مجوز دوباره شروع کار را دریافت کنیم و به همین منظور از نیروهای چینی خواستیم تا به ایران و نوشهر بیایند و در همین ابتدای کار بازدیدی داشته باشند و اگر نقطه نظری درباره نحوه نصب تجهیزات دارند اعلام کنند.

این مسؤول تصریح کرد: طبق نامه‌ای که دیدم، قرارداد شرکت آژند تا اول خرداد 98 تمدید شده است و باید این معضلاتی که ذکر کردیم برطرف شود و دودکش، محوطه‌سازی‌ و جاده دسترسی و کارهای مربوط به این بخش تکمیل شود.

وی درباره شیرابه‌های زباله بیان کرد: برای شیرابه‌های زباله و تصفیه کردن آن تمهیدات لازم اندیشیده و اجرایی خواهد شد.

مدیر نصب تجهیزات شرکت «TTS» در پاسخ به این سؤال که نیروگاه زباله‌سوز نوشهر جزء تکنولوژی روز دنیا محسوب نمی‌شود، پس چرا از آن برای ساخت آن در نوشهر استفاده شد، گفت: اظهار کرد: سیستم‌های بهینه‌تری وجود دارد ولی ما جزء کشورهای جهان سوم هستیم و قطعاً آخرین تکنولوژی روز دنیا را به ما نخواهند داد و بنابراین ما با توجه به شرایط موجود سعی کردیم بهترین و قابل دسترس‌ترین گزینه را برای ساخت نیروگاه زباله‌سوز نوشهر انتخاب کنیم.

* کنترل زیست‌محیطی

وی تأکید کرد: مطمئن باشید از نظر زیست‌محیطی کنترل‌های لازم بر روی این نیروگاه انجام می‌شود و تا زمانی که مجوز زیست‌محیطی صادر نشود اجازه فعالیت نخواهد داشت.

شریفی با اشاره به اینکه کل پروژه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر در مجموع تاکنون حدود 87 درصد پیشرفت کاری داشته است، افزود: عملیات نصب تجهیزات در بخش‌های مختلف، ساخت کوره دوم، تجهیزات تولید برق 3 مگاواتی در محل نیروگاه زباله‌سوز در حال اجرا است.

مدیر بهره‌برداری نیروگاه زباله‌سوز تهران نیز درباره خطرات fly ash یا همان خاکستر حاصل از سوختن زباله‌ها در نیروگاه‌های زباله‌سوز نیز بیان کرد: خاکستر حاصل از سوختن زباله یک چیزی است که در هر صورت به وجود می‌آید اما نوع مدیریت کردن fly ash باید به گونه‌ای صحیح انجام شود تا دردسرساز نشود.

وی گفت: البته برای حل این موضوع راه‌های استاندارد ملی وجود دارد و ما نیز در نیروگاه زباله‌سوز تهران طبق ضوابط و مقررات محیط‌زیست عمل می‌کنیم و مشکلی هم وجود ندارد.

 

فیلم بازدید کارشناسان چینی و ایرانی بخش نصب تجهیزات نیروگاه زباله سوز نوشهر

 

 

فیلم مصاحبه با کارشناسان چینی و ایرانی بخش نصب تجهیزات نیروگاه زباله سوز نوشهر

 

 

گزارش از محمدحسین ملایی‌کندلوسی

انتهای پیام/86019/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول