اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

تراز تجاری سال 97 مثبت بود

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران تراز تجاری سال گذشته را مثبت 1.7میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: صادرات غیرنفتی سال گذشته 44.3 و واردات 42.6 میلیارد دلار بود.

تراز تجاری سال 97 مثبت بود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از گمرک، مهدی میراشرفی رئیس گمرک در بازدید از گمرک مراغه اظهار داشت: در بحث صادارت نسبت به سال قبل از آن 5.6 درصد کاهش داشتیم که بیشتر ناشی از تحریم‌ها بود.

 وی گفت: در بحث واردات نیز نسبت به سال 96، 21.7 درصد کاهش داشتیم و عمده کاهش کالاهای وارداتی مربوط به گروه کالاهایی مصرفی و لوکس بود که به طور یقین مصوبه هیات وزیران مبنی بر ممنوعیت ورود 1339 قلم کالا در این امر موثر بود.

میراشرفی‌پور به شرایط تحریم و تاثیر آن بر روی صادرات اشاره کرد و گفت: در صورتی که بتوانیم مدیریت بهتر و هماهنگی بین دستگاه‌ ها را افزایش دهیم می‌ توانیم آثار تحریم را به حداقل رسانده و بهتر از آن چه که وجود دارد، تجارت خارجی را مدیریت کنیم.

میر اشرفی خاطر نشان کرد: توسعه صادارت غیرنفتی، تولید و صادرات و درخواست واردات در کمترین زمان از مهمترین مباحث در توسعه گمرکات کشور است.

 وی افزود: آذربایجان شرقی در بحث تولید یکی از مهمترین قطب های کشور به خصوص در حوزه کشاورزی و صنعتی است.

 وی ادامه داد: از سال 75 صادارت غیرنفتی گمرک مراغه فعال بوده و در سال گذشته 27 میلیون دلار از گمرک این شهرستان صادر شده و عمده صادرات این گمرک در سال گذشته شامل تولیدات صنعتی شیشه جام، آینه، کربنات سدیم، سولفات آمونیوم، محصولات فولادی و محصولات کشاورزی و تبدیلی از جمله انواع کشمش، سیب و آرد گندم بود که به کشورهای عراق، ترکیه، گرجستان، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بلغارستان، ایتالیا، اسپانیا، یونان، پاکستان، رومانی، ترکمنستان، قبرس و قزاقستان صادر شد.

 معاون وزیر اقتصاد گفت: در راستای کمک به تولید و رونق حاضر به ایجاد گمرک اختصاصی در محل فعالیت شرکت‌های بزرگ هستیم که کاهش هزینه‌ها و آسیب کمتر به کالاها از جمله مزایای این طرح است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول