اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

غلامی: تاسیس دانشگاه D8 نقطه شروع تبادل گسترده دانشجو و توسعه علمی است

وزیر علوم گفت: تاسیس دانشگاه D8 نقطه شروع تبادل گسترده دانشجویی میان این کشورها و توسعه علمی است.

غلامی: تاسیس دانشگاه D8 نقطه شروع تبادل گسترده دانشجو و توسعه علمی است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین نشست هیات‌های امنای دانشگاه D8 که صبح امروز در محل وزارت علوم برگزار شد، گفت: سازمان همکاری اقتصادی D8 متشکل از هشت کشور در حال توسعه اسلامی ایران،‌ ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه با جمعیتی حدود یک میلیارد و 60 میلیون نفر و نیروی کار 400 میلیونی یک ظرفیت بزرگ در جهان پرچالش کنونی است. 

وی افزود: تقویت مناسبات علمی، آموزش و پژوهشی میان این سازمان بین کشورهای اسلامی گامی مهم و کلیدی است بیش از یک دهه قبل که ترسیم نقشه راه 10 ساله گروه D8 در دستور کار قرار گرفت و به تصویب اعضا رسید همکاران من در وزارت علوم تاسیس یک دانشگاه بین الدولی را به عنوان گامی کلیدی در راه تحقق این نقشه راه پیشنهاد کردند. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در یکی از بندهای این نقشه راه بر لزوم تقویت همکاری‌های علوم و فناوری با هدف نهادینه‌ کردن همکاری از طریق تاسیس مراکز تحقیقاتی دانشگاه D8 تاکید شده و حالا با افتخار اعلام می‌کنم که ایران با تاسیس و میزبانی این دانشگاه گام مهمی در مسیر تحقق نقشه راه گروه 8 برداشته است. 

وی با اشاره به اهداف تاسیس دانشگاه D8 گفت: هدف ما از میزبانی این دانشگاه ارتقاء سطح همکاری مابین کشورها، توسعه دانش در جهان اسلام از طریق تبادل دانشجو و همکاری دانشجویی است. 

غلامی اضافه کرد: تمام اعضای گروه D8 ا ز توانمندی و ظرفیت بیشماری علمی و فناوری برخوردارند و تجمیع این توانمندی‌ها می‌تواند جهان اسلامی را مقتدر کند. جمهوری اسلامی ایران با 4.2 میلیون دانشجو که یک میلیون نفر از آنان در مقطع ت حصیلا تکمیلی هستند و با داشتن 39 پارک علم و فناوری و نظام آموزشی مستحکمی که توانسته 29 دانشگاه آن براساس رتبه‌بندی تایمز هایراجوکیشن میان دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گیرد آمده همکاری و تجمیع توانمندی‌های گروه D8 است. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: براساس گزارش سال 2011 سازمان توسعه و همکاری اقتصادی هشت کشور عضو D8 با اعزام 404 هزار دانشجوی خارجی یعنی حدود 10 درصد کل جمعیت دانشجویان بین‌المللی جزو کشورهای اصلی اعزام کننده دانشجوی خارجی است. 

وی تاکید کرد: تاسیس دانشگاه D8می‌تواند نقطه شروع تبادل گسترده دانشجو میان این کشورها و توسعه علمی باشد. در جهانی که هر روز بر جمعیت دانشجویان بین‌المللی آن افزوده می‌شود جمهوری اسلامی ایران برای توسعه دانشگاه بین‌المللی گروه هشت دست یاری به سمت کشورهای عضو دراز کرده است. پشتوانه این تلاش کشورهای عضو نیروهای انسانی توانمند آنان خواست مسئولان و جامعه علمی و بخصوص پشتوانه تمدن بزرگ اسلامی ما است. 

غلامی در پایان خاطرنشان کرد: انتقال نوآوری و فناوری به سوی کشورهای نیازمند از خصوصیات تمدن بزرگ اسلامی و شکوفایی علم در جهان اسلام در گذشته است. ما بر این باوریم که نباید در جهان اسلامی مرزی بین انتقال دانش و نوآوری وجود داشته باشد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول