اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

افزایش ظرفیت پرورش میگو در هرمزگان به ۷۰ هزار تن تا دو سال آینده

عضو موظف هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور از واگذاری ۲۰ هزار هکتار مزارع پرورش میگو با ظرفیت ۷۰ هزار تن طی دو سال آینده در استان خبر داد.

افزایش ظرفیت پرورش میگو در هرمزگان به ۷۰ هزار تن تا دو سال آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، جعفر علیپور بهزادی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع امنیت غذایی برای همه کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از آیتم‌های امنیتی هر کشور به شمار می‌رود که در امنیت اقتصادی موضوع، امنیت غذایی از مهم‌ترین آنهاست.

وی با اشاره به اینکه بر حسب دستور مقام معظم رهبری توجیه غذایی ما این است که باید خوداتکاء باشیم،یادآور شد: در بعضی از محصولات باغی جزء ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم.

 عضو موظف هیئت مدیره شهرک‌های کشاورزی کشور با تأکید بر اینکه دنیا به سوی کشت گلخانه ای در حرکت است، یادآور شد: در کشت گلخانه با آبی که در یک محیط آزاد محصول تولید می‌شود می‌توان ۱۰ برابر بیشتر تولید داشت.

علیپور بهزادی، شرکت شهرک های کشاورزی را یک شرکت توسعه‌ای ذکر و تصریح کرد: وظیفه ما ایجاد شهرک‌های کشاورزی در کشور است که در سه حوزه آبزی‌پروری، دام و زراعت و باغبانی وظیفه داریم این شهرک‌ها را ایجاد کنیم.

 این مقام مسؤول بیان کرد: زمین‌های دولتی یا منابع ملی را با همه زیرساخت‌ها آماده می‌کنیم و در اختیار مردم و افراد علاقه‌مندان قرار می‌دهیم و این کار نیز با کمترین قیمت انجام خواهد شد، این شهرک‌ها با ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد به صورت ۳۶ ماه اقساط در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: آنچه ما را به هرمزگان کشانده، مزیت این استان در حوزه آبزی‌پروری است که طبق مطالعات امکان سنجی که برای شهرک‌های کشاورزی در کشور انجام شده است هرمزگان دارای بیشترین ظرفیت و پتانسیل در این حوزه است.

علیپور بهزادی با بیان اینکه در حوزه شیلاتی در کل کشور ۳۷ هزار هکتار طرح مطالعات امکان سنجی انجام داده‌ایم که ۲ هزار و ۳۵۰ هکتار آن در استان بوشهر بوده که واگذار شده است، افزود: حدود ۲۳ هزار هکتار نیز در استان هرمزگان وجود دارد که حداقل ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد و این میزان ۱۵ هزار شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد.

عضو موظف هیئت مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور گفت: از این میزان یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار در شهرک حسن لنگی است که طراحی آن انجام و سهم آورده متقاضی نیز دریافت که ۶۸ مزرعه ایجاد کرده‌ایم که اولویت نخست ما برای واگذاری به مردم روستاهای منطقه بوده است که برای ما مهم تولید و ایجاد اشتغال است.

وی از وجود یک شهرک ۱۳ هزار هکتاری در غرب استان و در بندرلنگه نیز خبر داد و گفت: این ۱۳ هکتار را به ۱۰ شهرک بزرگ تبدیل خواهیم کرد و با توجه به اینکه دولت به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی این شهرک‌ها نیست و این میزان سرمایه‌گذاری در توان دولت نیز نیست به همین جهت به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

علیپور بهزادی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌های انجام شده بر این است که این ۲۰ هزار هکتار ظرف دو سال آینده به اتمام برسانیم، افزود: می‌خواهیم در هر شهرک زنجیره تولید ایجاد کنیم و تمام محصولات آن را نیز صادر خواهیم کرد تا بتوانیم ارزآوری برای کشور داشته باشیم.

این مقام مسؤول با اعلام اینکه ۱۸۰ هکتار پرورش گلخانه‌ای در هرمزگان آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در کشور حدود  ۱۴۰ شهرک وجود دارد که ۱۱۳ شهرک پرورش میگو ۱۳ شهرک شیلاتی و ۱۴ شهرک دامپروری است.

 وی با اشاره به اینکه کار زیرساخت‌های شهرک آبزی‌پروری پرورش میگو در حسن‌لنگی ظرف شش ماه آینده به اتمام، و حداکثر ظرف یکسال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: برای بقیه شهرک‌ها، ۸ هزار هکتار را مطالعات تفصیلی انجام داده‌ایم و مابقی را هم مطالعات آن در حال انجام است که به زودی عملیات آماده‌سازی زیرساخت‌های آن انجام می‌شود.

علیپور بهزادی ادامه داد: برای تمامی شهرک‌ها اولین استعلام را از محیط زیست اخذ می‌شود و شهرک‌های که آغاز شده‌اند نیز دارای مجوزهای زیست محیطی هستند. ظرفیت اراضی پرورش میگوی استان به بیش از سه برابر طی دو سال آینده خواهد رسید در حالی که طی 40 سال گذشته تنها ۷ هزار هکتار مزرعه پرورش میگو احداث شده است اما طی دو سال آینده ۲۰ هزار هکتار احداث، و میزان تولید نیز به حدود ۷۰ هزار تن خواهد رسید.

انتهای پیام/88049/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول