اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

اقتصاد نفتی، اقتصاد دانش‌بنیان را سركوب می‌كند/ افزايش 70 درصدی بودجه‌ پارک علم و فناوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه در اقتصاد نفتی کارآفرینی ارزش نیست گفت: در اقتصاد نفتی، دولت‌های چاق داریم و معنی اشتغال «استخدام» است كه باعث سركوبی دانش‌بنیانی می‌شود.

 اقتصاد نفتی، اقتصاد دانش‌بنیان را سركوب می‌كند/ افزايش 70 درصدی بودجه‌ پارک علم و فناوری

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سورنا ستاری بعد از ظهر امروز در قرارگاه اقتصاد مقاومتی همدان با اشاره به اینکه باید اقتصاد کشور از اقتصاد منبع‌محور و منابع نفرین شده  خارج شود اظهار کرد: باید به این نقطه برسیم که نیروی انسانی پایه اصلی آن شود.

وی با بیان اینکه هیچ اقتصاد برتری در دنیا به منابع زیرزمینی متکی نیست گفت: باید فرهنگ و نوع فعالیت خود را تغییر داده و به نیروی انسانی و آموزش آن اهمیت بدهیم تا موفق شویم از مهاجرت فرزندانمان جلوگیری کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه پایه این اقتصاد دانشگاه است اظهار کرد: دانشگاه باید به این نتیجه برسند که با پول دولت به موفقیت دست نخواهد یافت.

وی با بیان اینکه دانشگاهی که به پول دولتی عادت کند، به درجه برتر نمی‌رسد افزود: دانشگاه‌های برتر بیش از 15 درصد به بودجه دولتی وابسته نیستند و بخش عمده‌ای از بودجه خود را از محل فروش تکنولوژی به دست می‌آورند.

ستاری با اشاره به اینکه تغییرات در دانشگاه‌ها آغاز شده است تصریح کرد: محصول از دانشگاه بیرون نمی‌آید بلکه از شرکت دانش‌بنیان بیرون می‌آید و این نوع شرکت از دانشگاه حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه 96 درصد زعفران دنیا را ما تولید می‌کنیم ادامه داد: اما سهم ما از تبادلات مالی آن در جهان بسیار پایین است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه یک شیشه عطر و یا داروی بیوتیک از نفت بیشتر ارزش دارد خاطرنشان کرد: این نتیجه دانش است که توانسته به ثروت تبدیل شود.

وی با بیان اینکه تمام داروهای وارداتی را در برنامه تولید داریم گفت: 96 تا 97 درصد دارو را در داخل تولید می‌کنیم و شرکت‌های بیوتیک را تقویت می‌کنیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان حدود 150 نوع خدمات دریافت می‌کنند

ستاری با بیان اینکه به شرکت‌های دانش‌بنیان حدود 150 نوع خدمات دریافت می‌کنند اظهار کرد: در اقتصاد دانش‌بنیان، پول مهم نیست و این حوزه جایی نیست که با پول بتوان موفقیت شد بلکه همه شرکت‌های مهم از زیرزمین شروع کردند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت‌ها با قرض شروع کردند افزود: در اقتصاد نفتی، دولت‌های چاق داریم و معنی اشتغال «استخدام» است که باعث سرکوبی دانش‌بنیان می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه در اقتصاد نفتی کارآفرینی ارزش نیست تصریح کرد: اینکه در استان چگونه موانع کارآفرینان برطرف می‌شود، مهم است.

وی با اشاره به اینکه باید کارآفرین ارزش واقعی خود را در استان پیدا کند ادامه داد: باید به جوانان صاحب ایده اعتماد به نفس داد تا بتوانند وارد عمل شوند.

ستاری با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ استارتاپ منطقه در ایران شکل گرفته است گفت: بودجه‌های پارک علم و فناوری سراسر کشور را 70 درصد در بودجه 98 افزایش دادیم.

وی با اشاره به اینکه از پارک حمایت جدی خواهیم داشت اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری در استان با جدیت دنبال شود و شتاب‌دهنده کسب و کار را در استان فعال کنید.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان استان با قوت در حال فعالیت هستند افزود: در بحران‌های امروزی نیز وضعیت خوبی دارند و هر تهدید را به یک فرصت تبدیل و رشد می‌کنند.

شرکت‌هایی که بر پایه پول نفت شکل می‌گیرند دولت باید به آنها پول تزریق کند

وی با اشاره به اینکه شرکت‌هایی که بر پایه پول نفت شکل می‌گیرند همواره دولت باید به آنها پول تزریق کند تصریح کرد: این شرکت‌ها با دانش‌بنیان‌ها متفاوت است که بر اساس خلاقیت رشد می‌کنند.

ستاری با بیان اینکه استان همدان بخش کشاورزی بسیار خوبی دارد و باید از خام‌فروشی جلوگیری شود ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان به طور کامل از خدمات دولتی بهره‌ می‌برند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفتند خاطرنشان کرد: 90 هزار میلیارد تومان فروش 4 هزار و 300 شرکت دانش‌بنیان در کشور است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه در صنایع خلاق جای کاری بسیاری وجود دارد گفت: باید جوانان بتوانند ایده بدهند و رونق صادرات محقق شود که کمک به این موضوع باید توسط دانشگاه‌ها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه استان همدان از نظر نیروی انسانی، دانشگاهی و دانشگاه‌های بی‌نظیر است اظهار کرد: مردم باید اثرات دانشگاهیان را در زندگی خود درک کنند.

ستاری با بیان اینکه دانشگاهیان برای حل مشکلات مردم تحصیل کردند افزود: هدف مقاله‌نویسی نیست بلکه هدف اصلی حل مسأله و مشکل است و امروز دانشگاه‌ها در این مسیر حرکت خود را آغاز کردند.

در حوزه سفال باید دانشگاهیان ورود کنند

وی با اشاره به اینکه هیچ نیرویی نمی‌تواند مانع از حرکت جوان با اعتماد به نفس را بگیرد تصریح کرد: دانشجو وقتی وارد دانشگاه می‌شود باید به این فکر کند یک کار موفق را راه‌اندازی کند و اشتغال ایجاد کند و نه اینکه استخدام شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه باید چنین محیطی را فراهم کند که دانشجو به فکر کارآفرینی باشد ادامه داد: اکوسیستمی که در اثر شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده و 6 هزار استارتاپ نیز شکل گرفته است باید فضا را به سمت کارآفرینی سوق دهد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سفال باید دانشگاهیان ورود کنند خاطرنشان کرد: با تزریق دانش می‌توان به ارزش افزوده سفال اضافه کرد.

ستاری با بیان اینکه وظیفه ما است که اکوسیستم را در استان توسعه دهیم تا دانش‌محور همه حرکت‌ها شود گفت: باید ارزش افزوده از محل دانش حاصل شود و از مواد اولیه حاصل نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیاری در استان همدان وجود دارد اظهار کرد: جوانان این استان یک فرصت و امتیاز بزرگی به حساب می‌آیند.

انتهای پیام/ 89040/ 40/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول