اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین چالش در حوزه سلامت است

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان اردکان با اشاره به تداخلات فرهنگی صورت گرفته به دلیل صنعتی شدن شهر گفت: آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین چالش در حوزه سلامت شهرستان اردکان است.

آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین چالش در حوزه سلامت است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردکان، عصر امروز محمدرضا اعلایی در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان با اشاره به دستاوردهای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت گفت: طرح تحول سلامت باهدف حفظ، ارتقا و تأمین سطح سلامت، حفاظت مالی از سرمایه مردم و رضایتمندی مردم در جامعه اجرا شد.

وی افزود: بار بیماری‌های مزمن در کشور ما رو به افزایش بود و این بیماری‌ها با واکسیناسیون و مداخلات وزارت بهداشت قابل‌کنترل نیست و این بیماری‌ها بیشترین میزان مرگ‌ومیر را در کشور به خود اختصاص می‌دهد. بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی و سرطان‌ها بیشترین مرگ‌ومیر را در کشور دارند. این بیماری‌ها در نقاط مختلف متفاوت است. در استان یزد بیشترین عامل مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان اردکان گفت: برای کنترل این‌گونه بیماری‌ها لازم بود که مداخلاتی انجام شود و تنها 25 درصد از این مداخلات به حوزه بهداشت مرتبط است و 75 درصد باقیمانده به سایر حوزه‌ها مانند آموزش‌وپرورش، راه، صنعت، استاندارد، رسانه و دیگر حوزه‌ها برمی‌گردد. سواد سلامت در کشور ما مطلوب نیست.

وی اظهار داشت: برای کنترل بیماری‌ها به شناسایی و غربالگری نیاز است که این غربالگری درگروهای سنی پنج‌گانه کودکان، نوجوانان، جوانان، میان‌سالان و سالمندان انجام می‌شود. همه افراد جامعه باید غربالگری شوند. 90 درصد از شهروندان اردکانی پرونده سلامت الکترونیک تشکیل داده‌اند و مورد غربالگری قرارگرفته‌اند.

اعلایی گفت: کم‌تحرکی، رعایت نکردن رژیم غذایی، افزایش تعداد مراکز عرضه فست فود و تغییر در سبک زندگی نسبت به چند دهه قبل موجب کاهش کیفیت عمر افراد جامعه شده است. باید سبک زندگی مردم به‌گونه‌ای باشد که کمتر بیمار شوند.

وی گفت: میزان خام تولد در شهرستان اردکان 26.6 در هزار است یعنی به ازای هر هزار نفر 26.6 نفر هرساله به جمعیت ما اضافه می‌شود. میزان باروری نیز 3.2 است و این شاخص خوبی است. رشد طبیعی جمعیت نیز 2.3 است.

این مقام مسئول گفت: میزان مرگ نوزادان 6.2 به ازای هر هزار تولد زنده در سال است که قابل‌قبول و استاندارد است. میزان مرگ نوزادان قبل از انقلاب حدود 160 در هزار بوده است که امروز به دلیل واکسیناسیون و تأمین زیرساخت‌های مناسب و ارائه خدمات بهداشتی میزان مرگ‌ومیر نوزادان کاهش‌یافته است.

وی اظهار داشت: میزان مرگ در نوزادان زیر یک سال 11.4 به ازای هر هزار تولد زنده است که از متوسط کشوری پایین‌تر است. میزان مرگ در کودکان زیر پنج سال 13.3 است.

اعلایی تصریح کرد: مهم‌ترین چالشی که الآن شهرستان اردکان را تهدید می‌کند آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، مصرف مشروبات الکلی و عدم فرهنگ‌سازی استفاده از فضاهای مجازی است. برخی از این آسیب‌ها به دلیل تداخلات فرهنگی صورت گرفته است. فرهنگ ما باید یک فرهنگ غنی و غالب باشد و نباید تحت تأثیر خرده‌فرهنگ‌ها قرار بگیرد.

وی در پایان گفت: آمار سرطان در کشور ما و ازجمله در اردکان نسبت به کشورهای صنعتی خیلی کمتر است اما اگر روند سبک زندگی ما تغییر نکند این آمار سه برابر خواهد شد. مردم استان یزد درزمینهٔ مصرف سبزی جزو استان‌های کم‌مصرف است و ۸۵ درصد از مردم کمتر از میزان استاندارد میوه و سبزی مصرف می‌کنند. باید سبک زندگی مردم تغییر کند نشاط اجتماعی مردم بیشتر شود.

انتهای پیام/ 90010

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول