اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

آغاز نهضت آزادسازی حریم رودخانه‌ها در بابل

فرماندار ویژه شهرستان بابل گفت: نهضت آزادسازی حریم رودخانه‌ها در بابل آغاز می‌شود.

آغاز نهضت آزادسازی حریم رودخانه‌ها در بابل

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابل، بستر قانونی رودخانه‌ها جزو منابع و اموال ملی بوده و کسی نمی‌تواند تملک قانونی بر آن داشته باشد.

 حریم کمّی رودخانه، پهنه‌ای با عرض دو تا ۲۰ متر در دو طرف بستر قانونی رودخانه است که برای دسترسی و انتفاع کامل از بستر رودخانه در نظر گرفته شده است و حریم کیفی رودخانه‌ نیز ۱۵۰ متر از مرز بستر رودخانه در طرفین این عرصه آبی است و جهت حفاظت کیفی منابع آب تعیین می‌شود.

قربانعلی ولیزاده در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در این خصوص اظهار کرد: با بروز مشکلات عدیده در سیل اخیر که شهرستان بابل نیز با آن مواجه بوده براساس ابلاغیه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و شورای تامین، نهضت آزادسازی حریم رودخانه و همچنین لایروبی رودخانه‌های شهر و روستا در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه مشکل ایجاد شده به سبب عدم نظارت اداره امور آب در خصوص تصرف بستر رودخانه ایجاد شده است، افزود: در این راستا کمیته شورای تامین متشکل از دادستان، فرماندار، اداره امور آب و اداره صنعت معدن تجارت تشکیل و در این کمیته تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود.

فرماندار ویژه شهرستان بابل تصریح کرد: در این کمیته مصوب می‌شود تا لایروبی رودخانه‌ها به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار شود تا هم لایروبی و ساماندهی انجام شود و هم این پیمانکاران بصورت رایگان مصالح مازاد را برداشت کنند.

ولیزاده با اشاره به اینکه همه شهرداری‌ها از جمله شهرداری بابلکنار، خشرودپی و...  برای همکاری اظهار آمادگی کردند، خاطرنشان کرد: شهرداری امیرکلا ادامه  لایروبی رودخانه بابلرود را به عهده گرفت.

این مسؤول با بیان اینکه در صدد تشکیل این کمیته با نظارت امور آب هستیم، یادآور شد: با تشکیل این کمیته برداشت‌ها آغاز و ساماندهی انجام می‌شود و اگر تجاوزی در حریم بستر انجام شده باشد اداره امور آب موظف به آزادسازی بوده وو اگر موانعی وجود داشته باشد قطعا دستگاه قضایی ورود پیدا کرده و موانعع برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در راستای آزادسازی حریم رودخانه ممکن است با مقاومت‌هایی از سوی متصرفان مواجه شویم، ادامه داد: چنانچه در حریم و بستر رودخانه اقدام به ساخت و ساز کرده باشند مکان کاملا تخریب و به این افراد زمین رایگان و وام مسکن تعلق می‌گیرد.

ولیزاده گفت: چنانچه در حریم رودخانه در مسیرهای اصلی با تمرکز جمعیتی جاده‌ای  احداث شده باشد نیز تخریب و آزادسازی شده به بستر رودخانه برمی‌گردد.

انتهای پیام/86040/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول