اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

گام خوب محققان جوان شیرازی در شناخت تاریخ

کتاب «نقش زن در فرهنگ و هنر عیلام» گامی در جهت شناخت دوره عیلامی به عنوان یکی از دوره‌های مهم تاریخ باستان در شیراز رونمایی می‌شود.

گام خوب محققان جوان شیرازی در شناخت تاریخ

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کتاب «نقش زن در فرهنگ و هنر عیلام»  با پژوهش و نگارش اعظم احمدی و محمدرضا احمدی 2 جوان شیرازی که در حوزه تاریخ تحقیقات گسترده دارند به مرحله نگارش و چاپ رسیده و گامی در جهت شناخت دوره عیلامی به عنوان یکی از دوره‌های مهم تاریخ باستان است.

کارشناس ارشد تاریخ ایران اسلامی و کارشناس حوزه گردشگری ضمن معرفی بخشی از دوره عیلامی به خبرنگار فارس می‌گوید: تمدن عیلام بخش مهمی از تمدن پیش هخامنشی است.

 

محمدرضا احمدی می‌افزاید: در این دوره شاهد ظهور معماری و معابد با شکوه و آثار منحصر به فردی هستیم که بیانگر وضعیت مطلوب زنان در این تمدن است.

وی با تاکید بر جایگاه زن در جامعه عیلام عنوان می‌کند: زن عیلامی نسبت به دوران قبل و بعد از خود از جایگاه ممتازی برخوردار است و در سیاست، خانواده، اقتصاد، فرهنگ و هنر و اقتصاد پیوستگی همگون دارد.

احمدی معتقد است: بررسی دوره عیلامی و حضور زن در عرصه‌های مختلف نشان می‌دهد که زن نماد عزت نفس و قدرت در جامعه خود است و حتی از حقوق مساوی با مردان جامعه برخوردار است.

احترام به زن

کارشناس ارشد رشته باستان‌شناسی نیز با ذکر اثرگذاری زن بر هنر و صنعت دوره عیلامی بیان می‌کند: این اثرگذاری در دوره هخامنشی و ساسانی نیز به چشم می‌خورد که به مراتب در دوره عیلامی قوی‌تر است.

اعظم احمدی ادامه می‌دهد: با بررسی اعتقادات دینی مردم عیلام، موجی از احترام به مقام و جایگاه زن به چشم می‌خورد به شکلی که حتی الهه‌های این دوران زن هستند و زن به عنوان مظهر جاودانگی تقدس دارد.

وی اضافه می‌کند: زن از نظر سیاسی هم در عیلام نقش کلیدی دارد و در اداره حکومت نقش دارد چنانچه حق سلطنت هم به وی داده می‌شود اما وظایف آنها را مردان به اجرا درمی‌آورند.

احمدی با تاکید بر حرمت زنان در این دوران می‌گوید: زنان از حق مالکیت و ارث برخوردار بودند و مردان تمام ثروتشان را به زنان واگذار می‌کردند و موجودیت خانواده نیز بر ابتکار نیروی مادر استوار بود.

 

وی می‌افزاید: پس از مرگ پدر خانواده نیز تنها فرزندانی حق ورود به خانه را داشتند که حرمت مادر را حفظ می‌کردند و برای دختران خانواده نیز از نام الهه‌های عیلامی که مظهر تقدس بودند، استفاده می‌شد.

این محقق باستان‌شناسی و تاریخی انتشار این کتاب را فرصتی برای شناخت نسل جوان از دوره عیلامی می‌داند و عنوان می‌کند: با رونمایی از این کتاب به صورت عمومی سعی بر آن داریم تا نسل جوان را به دانش تاریخی پیشین واقف سازیم.

مراسم رونمایی از کتاب «نقش زن در فرهنگ و هنر عیلام» امروز در سالن همایش‌های شهر واقع در بین‌الحرمین شیراز برگزار می‌شود.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول