اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

کمبود مدرسه و معلم مهم‌ترین چالش حوزه آموزش‌وپرورش در شهرستان اردکان است

مدیر آموزش‌وپرورش اردکان با اشاره به رشد جمعیت دانش‌آموزی شهرستان در سال‌های اخیر و پیش‌بینی پنج سال آینده گفت: کمبود مدرسه و معلم مهم‌ترین چالش حوزه آموزش‌وپرورش در شهرستان اردکان است.

کمبود مدرسه و معلم مهم‌ترین چالش حوزه آموزش‌وپرورش در شهرستان اردکان است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردکان، ابوالفضل کارگر شب گذشته در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان ضمن تبریک هفته معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای فرهنگی به‌ویژه شهید مطهری و آرزوی موفقیت و سربلندی برای فرهنگیان به تشریح برنامه‌های هفته معلم پرداخت و افزود: نقش اصحاب رسانه در آگاهی بخشی به جامعه و تقویت ارزش‌ها مانند کار معلمین است.

وی گفت: در این هفته برنامه‌های متعددی مانند غبارروبی و عطرافشانی قبور مطهر شهدای فرهنگی و فرهنگیان فقید، نواختن زنگ سپاس در مدارس، دیدار فرهنگیان با ائمه جمعه، دیدار با خانواده شهدای فرهنگی، کوهنوردی خانوادگی فرهنگیان، تشکیل کلاس شهدا، برپایی نمایشگاه توانمندی‌های معلمی و حضور فرهنگیان در نماز جمعه برگزار می‌شود.

مدیر آموزش‌وپرورش اردکان افزود: دیدار مدیران مدارس و سرگروه‌های آموزشی با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و تجلیل از فرهنگیان، اهداء لوح تقدیر به کلیه فرهنگیان، تجلیل از معلمین با حضور مسئولین در مدارس منتخب، تجلیل از معلمین کلاس‌های چندپایه توسط بخشداری‌ها، تجلیل از خانواده معلمان تأثیرگذار با حضور مسئولین، افتتاح چند طرح عمرانی، تجلیل از پیشکسوتان و بازنشستگان، تجلیل کارآفرینان نمونه شهرستان،رؤسای ادارات، پزشکان موفق از معلمین تأثیرگذار خود، بازدید از صنایع و عیادت از فرهنگیان بیمار از دیگر برنامه‌های هفته معلم است.

وی گفت: آموزش‌وپرورش در کنار یکدیگر باید موردتوجه قرار گیرد و نباید آموزش بر امر پرورش مقدم دانسته شود. در مدارس استعدادهای بسیار خوبی وجود دارد که باید این استعدادها را پرورش داد و شکوفا کرد. در اکثر مدارس از دانش آموزان به‌عنوان مجریان برنامه‌ها استفاده می‌شود.

کارگر اظهار داشت: درزمینهٔ آموزش و کسب رتبه‌های برتر در کشور و استان وضعیت مناسبی داریم و در تلاش هستیم که آن را ارتقا دهیم. با توجه به استقرار صنایع در شهرستان گرایش به سمت رشته‌های فنی و تحصیل در هنرستان‌ها بیشتر شده است به همین خاطر درصدد تنوع‌بخشی به رشته‌های فنی و کار و دانش بر اساس صنایع موجود و نیاز آن‌ها هستیم.

وی با اشاره به افزایش جمعیت شهرستان اردکان در سال‌های اخیر گفت: رشد جمعیت دانش‌آموزی ما در سطح استان در رتبه بالایی قرار دارد و در مقابل با کمبود نیروی معلم مواجه هستیم زیرا تا پایان سال 10 درصد از معلمان ما بازنشسته خواهند شد که باید با استفاده از نیروهای حق‌التدریسی و بسته‌های حمایتی این خلأ را جبران کنیم.

این مقام مسئول افزود: در سال تحصیلی آینده 296 نفر دانش‌آموز به دوره اول ابتدایی اضافه می‌شود که حدود 100 نفر مربوط به پایه اول است. در دوره دوم ابتدایی نیز 137 نفر به کلاس چهارم اضافه می‌شوند و درمجموع 451 نفر دانش‌آموز به دوره دوم ابتدایی اضافه می‌شود.

وی گفت: در دوره متوسطه اول نیز 211 نفر اضافه می‌شود و 305 نفر نیز به تعداد دانش آموزان دوره متوسطه دوم افزوده خواهد شد. در سال تحصیلی آینده درمجموع حدود هزار نفر به‌کل جمعیت دانش‌آموزان شهرستان اردکان اضافه می‌شود که معادل جمعیت 6 مدرسه است که باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود.

کارگر گفت: ذهنیت خیرین این است که جمعیت دانش‌آموزی در حال کاهش است و نیازی به ساخت مدارس جدید وجود ندارد این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود جمعیت دانش‌آموزی شهرستان از 18 هزار و 905 نفر در سال جاری به حدود 26 هزار نفر تا سال 1403 برسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کمبود مدرسه و معلم مهم‌ترین چالش حوزه آموزش‌وپرورش در شهرستان اردکان است و باید این دو زیرساخت وجود داشته باشد که کار تعلیم و تربیت انجام شود. باید برای رفع این مشکل از ظرفیت خیرین بیشتر استفاده شود.

مدیر آموزش‌وپرورش اردکان گفت: به لطف خداوند و بینش مردم برای انجام کارهای خیر در موضوع مدرسه‌سازی نیز حضور خیرین پررنگ بوده است و می‌توان گفت که بیش از 70 درصد از مدارس با مشارکت خیرین ساخته و تجهیز شده است. در پنج سال گذشته بیش از 8 آموزشگاه به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به خبرهای رسیده از برگزاری و ترویج مراسم‌های غیرمتعارف تجلیل از معلمان در برخی از مدارس افزود: باید ارزش معلم حفظ شود و من با این قضیه مخالف هستم. بدانید با هر اقدامی که موجب پایین آوردن ارزش و جایگاه معلم بشود قطعاً برخورد می‌کنیم.

کارگر درزمینهٔ هوشمند سازی مدارس نیز گفت: در سه سال گذشته و با کمک‌های خیرین و دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تمام مدارس متوسطه دوره اول شهرستان به کارگاه فناوری مجهز شد که در کل کشور بی‌سابقه بود. ما بر روی تولید محتوا برای استفاده از این پتانسیل و امکانات فراهم‌شده تأکیدداریم.

وی در پایان خصوص وضعیت دانش آموزان شهرستان در کنکور سراسری اظهار داشت: در سال تحصیلی گذشته رتبه سوم کنکور در کشور را کسب کردیم و در رشته ریاضی رتبه اول کشور بودیم. در رشته هنر و رشته زبان‌های خارجی نیز رتبه اول استان بودیم. با توجه به تغییر نظام آموزشی تلاش می‌کنیم که جایگاه خود را در کنکور حفظ کنیم و بتوانیم رتبه‌های برتری را کسب کنیم. کارگروهی نیز باهدف کیفی بخشی به رتبه‌های کنکور تشکیل‌شده است که بتوانیم در سال‌های آینده رتبه‌های خوب و حتی تک‌رقمی و دورقمی داشته باشیم.

انتهای پیام/ 90010

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول