اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

از احداث پروژه‌های آبخیزداری تا طرح‌های ترسیب کربن در زنجان

احداث پروژه‌های آبخیزداری، اجرای طرح‌های ترسیب کربن در زنجان و ... از موضوعات مورد گفت‌و‌گو با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان است.

از احداث پروژه‌های آبخیزداری تا طرح‌های ترسیب کربن در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مراتع و پوشش گیاهی نقش موثری در زندگی انسان‌ها دارد به نحوی که دستکاری در طبیعت موجب شد در سال‌های گذشته بسیاری از استان‌های کشور با بحران‌هایی چون گرد و غبار، سیل و ... مواجه شود، به همین منظور گفت‌و‌گو با مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان داشته و از آخرین اقدامات این دستگاه جویا شدیم.

فارس: حادثه سیل، مهم‌ترین رویکرد سال‌جاری است به نظر شما چه عاملی باعث بروز این حادثه شد؟ نقش سدهای آبخیزداری در این حوزه چیست؟

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان: ایران اسلامی کشوری سیل خیز است و همواره در همه سال‌ها موضوع سیل با شدت و قوت متفاوت خود موضوعی مورد توجه در استان‌های مختلف کشور بوده است، وقوع سیل ریشه در عوامل مختلفی دارد و امکان وقوع سیل حتی در مناطق دارای پوشش گیاهی بسیار بالا است، اما عدم توجه به حریم‌ها، دستکاری در طبیعت و ... می‌تواند در افزایش ضریب خطر سیل موثر باشد.

یکی از روش‌های مدیریت سیل در جهان اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری است که در کنار سایر ویژگی‌های مثبت خود می‌تواند در کنترل سیلاب‌ها نقش موثری ایفا کند، پس از آغاز سال و بارندگی‌های اخیر سازه‌های احداثی در استان زنجان خوب جواب داده و 90 درصد ظرفیت این سدها پر شده و موفق به ذخیره‌سازی آب در سفره‌های زیرزمینی شده است.

با توجه به سیاست‌های کشوری تقویت سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در دستور کار قرار دارد و سازه‌های آبخیزداری در سال 1398 نیز در مراتع ملی استان زنجان احداث می‌شود که در این میان اعتبارات خوبی از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

برخی سازه‌های سدهای خاکی استان زنجان در دهه 70 نیاز به بازسازی و مرمت دارد که موضوع به شورای مدیریت بحران استان زنجان ارائه شده تا در صورت توافق ارزیابی از وضعیت این سدها در سال جدید انجام شود.

فارس: در مورد پروژه‌های آبخیزداری در استان زنجان توضیحات دهید، آیا امسال  نیز طرح جدیدی در این حوزه اجرایی خواهد شد.

خلیل آقاجانلو: در سال‌های اخیر چندین پروژه آبخیزداری در استان زنجان اجرایی شده که برای سال جدید نیز محل‌های اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان زنجان انتخاب شده که عوامل مختلفی چون میزان فرسایش خاک، مشارکت مردم، کمک به تقویت معیشت مردم منطقه و ... در انتخاب محل اجرای طرح‌های آبخیزداری موثر است.

در سال گذشته 16 حوزه آبخیزداری در استان زنجان در نظر گرفته شده بود که در سال‌جاری علاوه بر ادامه طرح‌های سال گذشته، چهار حوزه آبخیزداری دیگر نیز به این حوزه اضافه خواهد شد.

فارس: معضل قاچاق چوب در شهرستان طارم در سال‌های اخیر بسیار پر حاشیه بوده است، آیا برنامه‌ریزی در زمینه برخورد با متخلفان این حوزه انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان: در حوزه حفاظت برنامه مدونی از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان وجود دارد که البته با توجه به ویژگی شهرستان طارم و بیشتر به دلایل اقتصادی تمایل برخی افراد برای کسب درآمد از طریق قطع درختان باغی و بستر رودخانه‌ها زیاد است و در این راستا افزایش کشیک‌ها در این شهرستان‌ انجام شده است و به صورت منظم بر مراتع نظارت می‌شود و سال گذشته چندین متخلف در این حوزه دستگیر شد، اما در این میان همکاری مردم و اطلاع‌رسانی به موقع این افراد در زمینه کنترل و توقف قاچاق چوب از شهرستان طارم موثر است.

استانداردهای حفاظت از منابع طبیعی در کشور فاصله زیادی با وضعیت یگان حفاظت در سطح جهانی دارد و تحقق این استانداردها با شرایط فعلی خیلی سخت است، اما در استان زنجان با بهره‌گیری از بخش خصوصی و بهبود امکانات و ابزارها و اطلاع‌رسانی برای افزایش تعامل مردم در این حوزه اقدامات خوبی برای حفاظت از منابع طبیعی استان زنجان انجام شده است.

 

فارس: موضوع بیابانی شدن برخی مناطق در استان زنجان چندی پیش رسانه‌ای شد، در مورد آخرین وضعیت این مناطق بفرمایید

آقاجانلو: بیابانی شدن و یابیابان‌زایی در استان زنجان به معنی وجود مناطق بیابانی در استان نیست، بلکه ادامه روند موجود می‌تواند موجب تغییر اقلیم شود و نشانه‌های این موضوع در بخش‌هایی از استان زنجان مشاهده می‌شود و در این راستا اقداماتی به استانداری پیشنهاد شده که در بحث بیابانی شدن ورود کرده و اقدامات پیشگیرانه از طریق ترسیب کربن در سال 1398 در دستور کار قرار دارد که این مهم از طریق بهبود پوشش گیاهی، اصلاح گونه‌های پوشش گیاهی و .. در دستور کار قرار دارد که در سال‌جاری اعتبارات ویژه‌ای از سوی صندوق توسعه ملی برای اصلاح مراتع در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/73009/ق/گ/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول