اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

برگزاری جشنواره توانمندی‌های روستایی در منطقه جاورده به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی

به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی، جشنواره سفره سالم و توانمندی های روستایی جاورده برپا شد.

برگزاری جشنواره توانمندی‌های روستایی  در منطقه جاورده به همت  قرارگاه پیشرفت و آبادانی

به گزارش خبرگزاری فارس از چاروسا، با حضور مسئول سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی منطقه ۴ کشور، کارگروه قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان، بخشدار، رئیس شورای اسلامی قلعه رئیسی، پاسداران سپاه فتح استان و شهرستان کهگیلویه و حوزه مقاومت جاورده و اهالی مردم دهستان جاورده و روستاهای مجاور جشنواره سفره سالم و توانمندی های روستایی در جاورده برگزار شد.

ابتدا مسئوولان و مردم از سفره های و صنایع دستی و سنتی و غذاهای محلی زنان بازدید کردند.

سپس با اجرای سرود، خوانندگی محلی و سخنرانی و چندین برنامه شاد جشنواره را برگزار کردند.

مجتبی دژه مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی دستان سرحدی شرقی چاروسا در خصوص برگزاری این جشنواره عنوان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره، تبلیغ و ترویج استفاده از غذاهای سالم و بومی روستاها و همچنین در کنار آن برگزاری نمایشگاهی از دستاوردها و تولیدات روستایی در عرصه محصولات غذایی، فرآورده‌های محصولات کشاورزی و دامی و همچنین صنایع دستی روستاهای بخش چاروسا بویژه دهستان طیبی سرحدی شرقی است.

وی گفت: روستاهای بخش چاروسا در قالب غرفه‌های مربوط به روستای خود، تولیدات و محصولات غذایی و صنایع دستی و همچنین نمادهای فرهنگی خود را به نمایش درآورند و حتی تولیدات خود را برای فروش در این غرفه‌ها، قرار دادند.

مجتبی دژه در ادامه بیان کرد: این نخستین بار است که چنین جشنواره‌ای در بخش چاروسا برگزار می‌شود و تلاش می کنیم که آخرین جشنواره نیز نباشد و جشنواره‌هایی مرتبط با توانمندی‌های روستایی را در آینده در این بخش برگزار نماییم.

مسئول سلامت قرارگاه پیشرفت و آبادانی منطقه ۴ کشور هم در این مراسم یادآور شد: ادامه انقلاب و زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) نیازمند غیرت و همت و شجاعت است و در دورانی که وضعیت معیشت و سلامت مردم در مخاطره است با همت و تولیدات روستائیان میتوان ایران را در مقابل دشمن سرافراز کرد.

حجت الاسلام آبون با اشاره به زحمات زنان روستائی برای رونق تولید، خاطرنشان کرد: غذا‌های سالم سنتی و تولیدات محلی باید به سفره مردم بازگردد و زمانی می توانیم ادعا کنیم که غذای سالم داریم که بیمارستان های ما تبدیل به هتل ها شود و هیچ بیماری در بین ما نباشد.

وی گفت: اگر به پنجاه سال پیش مردم و بزرگان برگردیم مشاهده می کنیم که طول عمر و سلامتی آنها با نبود دکتر هم دوام می آورد و دلیل آن غذای های سنتی و سالم بود.

آبون تاکید کرد: روستائیان باید تلاش کنند تا تولید کننده برای روستائیان باشند نه اینکه برعکس شود و شهرها تولید کنند و روستائیان مصرف کننده باشند.

علی محمودی بخشدار چاروسا هم در این مراسم با بیان اینکه این جشنواره با همت سپاه فتح استان برگزار شد که باید از زحمات آنها تقدیر کرد بیان کرد: اجرای طرح دیوار حائل توسط این قرارگاه در روستای چم لپو موجب شد تا این روستا در مقابل سیلاب اخیر محافظت شود.

وی به اجرای طرح استخر بزرگ روستای آبله با مشارکت این قرارگاه اشاره کرد و افزود: این طرح در زمینه آبرسانی به روستا و بهبود آبرسانی کشاورزی و باغی بوده که کمک بزرگی به کشاورزان این منطقه کرده است.  

مسئوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه فتح استان هم در این مراسم با بیان اینکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال رونق تولید نام نهاده شد و یکی از مهم ترین میدان های رونق تولید روستاها و تولیدات روستایی از شاخصه های مهم تولید ملی به حساب می آیند بیان کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از دو سال است که در روستاهای 5 دهستان، به توانمند سازی مردم روستایی برای رونق تولید و ایستادن سرپای خود مشغول است.

وی گفت: مردم وقتی به پیشرفت نزدیک می شوند که تغییر را از خودشان شروع کنند و خود درد را بشناسند و منتظر درمان از سوی کسی نباشند و وظیفه قرارگاه کمک به رشد مردم برای توانمند سازی و رسیدن به نقطه اتکای به خود است.

پرهیزگار ادامه داد: جشنواره توانمندی های روستایی و سفره سالم که در روستای جاورده برگزار شد، میزبان زنان و مردانی بود که با دستاورد های خود برای کمک به رونق تولید، با تکیه بر محصولات سالم روستایی آمده بودند.

معلمان برتر روستایی نیز در پایان این مراسم مورد تجلیل قرارگاه پیشرفت و آبادانی قرار گرفتند.

ایمان قنبری از معلمان نخبه دهستان جاورده هم در این مراسم با بیان اینکه اگر در تمام مراحل کشور جهادی عمل می شد وضعیتمان بهتر بود یادآور شد: اگر در اقتصاد، فرهنگ، تعلیم و تربیت هم اگر جهادی عمل می کردیم بسیاری از بن بست ها برداشته می شد.

وی گفت: در جشنواره فیلم رشد که به تهران رفته بودیم اول وقتی فیلم های بقیه مناطق را که می دیدم و اینقدر پیشرفته بودند فکرش هم نمی کردیم که اسمی از ما گفته شود آنها با بالگرد فیلم برداری کردند اما با یک گوشی ساده فیلم برداری کردیم و اما کار ما به صورت جهادی بود و بهتر عمل کردیم و رتبه آوردیم و نشان دادیم می شود با کمترین امکانات بهترین استفاده را کرد.

در پایان از معلمان این دهستان و همچنین از صنایع دستی برتر هم تجلیل شد.

این جشنواره با پخت انواع نان محلی از جمله نان برکو، نان بلوط یا کلگ، نان معمولی و گرده، غذا‌های محلی از جمله گمنه، کارده و کله جوش، تولیدات لبنی از جمله دوغ، ماست و کره، تولیدات صنایع دستی از جمله قالی، تابلو فرش، جاجیم، توبره، مشک آب، سبد بافی و گهواره محلی در این جشنواره به نمایش گذاشته شد. 

گزارش"سیدحسن آرمند"

انتهای پیام/82021

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول