اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

لزوم پایش و رفع نقاط ضعف شوراهای اسلامی

معاون عمرانی استاندار تهران گفت: شوراها مبتنی بر شرعیات و مبانی دینی هستند که با انجام پایش باید به رفع نقاط ضعف و تأکید بر نقاط قوت آن‌ها بپردازیم.

لزوم پایش و رفع نقاط ضعف شوراهای اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، محمد تقی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در همایش شورا، امید و پیشرفت که با حضور مسئولان در شهرستان دماوند برگزار شد، اظهار کرد: دماوند محور مواصلاتی شمال کشور است و با وجود ایام عید و ترافیک‌های عبوری، شاهد مدیریت خوبی از مسئولان این شهرستان بودیم.

وی افزود: این شهرستان ازجمله شهرستان‌هایی است که ما پیگیر زمینه توسعه آن در استان تهران هستیم تا مردم شاهد اثربخشی آن باشند.

معاون هماهنگی عمرانی استاندار تهران با اشاره به فلسفه وجودی شوراهای اسلامی بیان کرد: طبق قانون اساسی، شوراهای اسلامی به‌منظور پیشبرد صحیح برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف تشکیل شدند، شوراها نهادهایی اثرگذار در عرصه‌های اجتماعی هستند که حوزه اختیاراتی برای آن‌ها پیش‌بینی‌شده است.

تقی‌زاده ادامه داد: شورا یکی از ارکان جمهوری اسلامی است که ظهور آن توسط آرای مردم اتفاق می‌افتد، ضرورت تشکیل شوراها در روایات و سخنان بزرگان آمده است و کار شورایی و اتکا به خرد جمعی همواره مورد تأکید امام خمینی(ره) بود.

وی تصریح کرد: شوراها مبتنی بر شرعیات و مبانی دینی هستند و جایگاه قانونی آن‌ها مشخص است، اگرچه ممکن است در دهه‌های اخیر نقاط ضعف و قوتی در آن‌ها وجود داشته باشد، اما با انجام پایش، باید به رفع نقاط ضعف و تأکید بر قوت‌ها بپردازیم.

معاون هماهنگی عمرانی استاندار تهران تأکید کرد: مشارکت شوراهای اسلامی زمانی میسر خواهد بود که با برنامه‌ریزی برای مردم همراه باشد، البته در شهرها قوانین نسبت به روستاها مدون‌تر است و حدود صدسال از قانون بلدیه برای شهرها می‌گذرد، اما در روستاها نیز با تشکیل دهیاری‌ها شرایط خوبی داریم.

لزوم استفاده از جوانان در امور شهری و روستایی

تقی‌زاده عنوان کرد: خوشبختانه ما در امر قانون‌گذاری، خللی جدی برای انجام وظایف شوراها نداریم، اگرچه ممکن است که در بحث اجرا مشکلاتی داشته باشیم و امری طبیعی است که برای مواجهه با آن باید سازوکاری فراهم کنیم.

وی تأکید کرد: علاوه بر وظایف قانونی شوراهای اسلامی در قانون اساسی، آن‌ها وظیفه اجتماعی نیز دارند و باید بستر اجرایی شدن اراده مردم را محقق کنند، در این راستا جوانان ایده‌های خوبی دارند و می‌توانند در اداره امور شهری و روستایی به شوراها و دهیاران کمک کنند.

معاون هماهنگی عمرانی استاندار تهران به بیان شاخصه‌های عملکرد شوراهای موفق پرداخت و گفت: ازجمله این شاخص‌ها، پایبندی به قوانین و مقررات است که سبب اعتمادسازی بین مردم نسبت به مجموعه حاکمیت می‌شود؛ همچنین از دیگر شاخصه‌ها روحیه مطالبه گری است که با تحقق آن از حقوق مردم صیانت می‌کنند.

لزوم برنامه‌ریزی دهیاران و بخشداران در خصوص اعتبارات ارزش‌افزوده

تقی‌زاده تصریح کرد: نکته دیگر هماهنگی و تعامل بین بخشی است، در این راستا از شوراها انتظار می‌رود که با دستگاه‌های مختلف در تعامل باشند و این هماهنگی باعث ارائه خدمات بهتر به مردم می‌شود.

وی یادآور شد: برای رسیدن به این اهداف، مسئولان نیز باید بسترها لازم اعم از ایجاد ظرفیت و زمینه توانمندسازی شوراها را فراهم کنند تا شوراها وظایف قانونی خود را به‌درستی ایفا کنند.

معاون هماهنگی عمرانی استاندار تهران خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به موضوع اعتبارات ارزش‌افزوده در روستاها، امیدواریم که دهیاران و بخشداران برنامه‌ریزی خوبی در زمینه ارائه خدمات به مردم داشته باشند.

انتهای پیام/67015/پ/ی30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول