اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

7 علت شایع ابتلا به سرطان مری/ مصرف حدود 45 درصد از تریاک دنیا در ایران

معاون تحقیقات و فناوری وزارت گفت: مصرف چای داغ، مصرف تریاک، استفاده از آب آبنبار، آلودگی هوا در منزل، عدم مصرف سبزیجات و میوه‎جات و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله هفت علت شایع در ابتلا به سرطان است.

7 علت شایع ابتلا به سرطان مری/ مصرف حدود 45 درصد از تریاک دنیا در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، رضا ملک‎زاده ظهر امروز در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از سال 2000 میلادی مطالعات کوهورت سرطان در گلستان آغاز شد، این مطالعات که بزرگترین مطالعات کوهورت در خاورمیانه است حداقل تا 20 سال آینده ادامه دارد.

وی  ادامه داد: امروزه برای مطالعات علمی و پاسخ به سوالاتمان نیاز به همکاری در داخل کشور بین دانشگاه‎های مختلف داریم و از طرفی باید با دانشگاه‎های دیگر در دنیا نیز همکاری کنیم لذا با معتبرترین مرکز تحقیقات سرطان در دنیا همکاری کردیم.

*گلستان بیشترین شیوع سرطان مری را دارد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه همکاری های علمی یکی از راه‎ها برای شناساندن کشورمان به دیگر کشورها است، تصریح کرد: در حالی که در شرایط تحریم قرار داشتیم از موسسه تحقیقات آمریکا و سایرین کمک گرفتیم.

ملک‎زاده با طرح این پرسش که چرا در استان گلستان شیوع سرطان بالا است، افزود: ما مطالعه مربوط به سرطان را در سال 2000 از اردبیل آغاز کردیم چراکه بیشترین شیوع سرطان معده را دارد.

وی با بیان اینکه گلستان بیشترین شیوع سرطان مری را دارد، گفت: مطالعات انجام‎شده نشان داد سرطان در گلستان حال کاهش است و بدون اینکه کار خاص پزشکی انجام شود این میزان در گلستان روند کاملاً کاهشی داشته است.

*کاهش شیوع سرطان در ایران پس از انقلاب اسلامی

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت متذکر شد: در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم بهتر شد و مصرف آب آشامیدنی سالم، باسوادی، مصرف میوه و سبزیجات و امثال آن شیوع سرطان را کاهش داد.

ملک‎زاده با بیان اینکه هنوز به طور نسبی در ایران و به ویژه در گلستان آمار سرطان بالاست اما روند کاهشی داشته است، افزود: حدود 20 درصد افراد بالای 40 سال در گنبدکاووس مبتلا به سرطان بودند که مطالعه برای 50 هزار نفر از افراد بالای 40 سال انجام شد.

وی اضافه کرد: بعد از مطالعات انجام شده در شهر گنبدکاووس، پس از سه سال 50 هزار نفر وارد مطالعه شدند و در مجموع این سالها، مهم‎ترین علت سرطان مری مصرف چای داغ بود و افرادی که مبتلا به سرطان می‎شدند چای را با دمای 65 درجه مصرف می‎کردند.

*تریاک سرطانزاتر از تنباکو

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه نه تنها چای داغ بلکه هر نوشیدنی داغی باعث سرطان مری می‎شود، مصرف تریاک عامل مؤثر دیگر در بروز سرطان دانست و یادآور شد: تریاک نقش مهمی در سرطان مری، معده، ریه، پانکراس و مثانه دارد و تریاک سرطانزاتر از تنباکو است اما هیچ مطالعه‎ای برای سرطانزا بودن تریاک انجام نشده است.

ملک‎زاده با بیان اینکه متأسفانه حدود 45 درصد از کل تریاک دنیا در اریان مصرف می‎شود، بیان کرد: متاسفانه هنوز برخی فکر می‎کنند ماده مخدر تریاک فایده دارد حال آنکه تریاک علاوه‎بر شیوع سرطان موجب بروز سکته‎های قلبی و مغزی و کوتاهی عمر می‎شود.

وی با بیان اینکه سرطان مری هفت علت دارد که همه قابل پیشگیری است، اذعان کرد: مصرف چای داغ، مصرف ماده مخدرتریاک، استفاده از آب آبنبار، آلودگی هوا در منزل و وجود دود، عدم مصرف سبزیجات و میوه‎جات و عدم رعایت به بهداشت دهان و دندان از جمله هفت علت شایع سرطان است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: باید پیشگیری اولیه انجام دهیم و از کودکی آموزش‎های لازم داده شود که این آموزش‎ها خود یک واکسن برای مقابله با سرطان محسوب می شود.

*فوت 50 درصد گلستان‎ها بر اثر سکته قلبی و مغزی

ملک‎زاده با بیان اینکه سکته‎های قلبی و مغزی و کبد چرب از دیگر بیماری‎هایی است که در کنار سرطان در استان گلستان زیاد مشاهده می‎شود، متذکر شد: 30 درصد مردم گلستان وقتی به سن 40 سالگی می‎رسند کبد چرب دارند.

وی به نقش عوامل ژنتیکی در بروز سرطان اشاره کرد و افزود: با مطالعات انجام شده مشخص شد که نقش عوامل ژنتیکی کم است البته ژن‎های مستعدکننده بروز سرطان پیدا شده اما تاثیر آن در ابتلا به سرطان زیاد نیست و به تنهایی نمی‎توانند موجب سرطان شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت کبد چرب را عامل مستعدکننده برای سکته‎های قلبی و مغزی دانست و تأکید کرد: 50 درصد مردم گلستان بر اثر سکته قلبی و مغزی فوت می‎کنند و 50 درصد که سن بالای 50 سال دارند به فشار خون مبتلا هستند و بر اثر فشارخون فوت می‎کنند.

ملک‎زاده اضافه کرد: گرچه افرادی که دچار سکته‎های قلبی و مغزی زودرس می‎شوند عوامل ژنتیکی در آن اثر دارد اما با کاهش ریزفاکتورها می‎توان شیوع سکته‎های قلبی و مغزی را گرفت.

انتهای پیام/83018/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول