سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷

اجتماعی  /  آموزش و پرورش

بطحایی: نیازی به سند ۲۰۳۰ نداریم/ فراخوان استخدام ۵۵ هزار نفر به‌زودی اعلام می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: سند ۲۰۳۰ قصد تغییر هویت دانش‌آموزان را دارد و به همین دلیل مقابلش ایستادیم؛ ضمن اینکه سندهای بهتر در کشور خودمان داریم و نیاز به سند ۲۰۳۰ نداریم.

بطحایی: نیازی به سند ۲۰۳۰ نداریم/ فراخوان استخدام ۵۵ هزار نفر  به‌زودی اعلام می‌شود

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، نشست خبری سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، امروز در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای مراسم کلیپی از وضعیت مدارس در مناطق سیل‌زده پخش شد؛ البته در این مراسم تعدادی از معاونان وزیر آموزش و پرورش نیز حضور داشتند.

وزیر آموزش و پرورش در این مراسم ضمن تبریک هفته معلم، اظهار کرد: ما به تدریج سال‌ تحصیلی جاری را به پایان می‌رسانیم؛ البته اصولاً اردیبهشت‌ماه را پایان سال تحصیلی می‌دانند اما بر اساس مقررات، شهریورماه پایان سال تحصیلی است.

وی به تدوین زیرنظام‌های سند تحول در سال ۹۷ اشاره کرد و ادامه داد: در ابتدا حلقه‌های ساختارهای عملیاتی و زیرساختارهای استقرار سند تحول را تکمیل کردیم؛ ۳ زیرنظام تهیه شده بود و ۳ زیرنظام دیگر در سال ۹۷ تهیه شد تا بتوانیم گام مؤثری را در اجرای سند تحول بنیادین برداریم و بتوانیم در بخش محتوا و متن و تحول در مدیریت اقدام کنیم.

* «برنامه ویژه مدرسه» فوق برنامه نیست

بطحایی به بخش محتوا و متن اشاره کرد و افزود: قرار است آنچه دانش‌آموزان در سال‌ها آموزش می‌دیدند را منطبق بر سند تحول کنیم و کار سختی است؛ مهم‌ترین زیرنظام تأثیرگذار در این موضوع، سند برنامه درسی ملی است که مشخص کرده است چه چرخش‌هایی باید اتفاق بیفتد تا آن چیزی که بچه‌های ما در مدرسه می‌آموزند، تغییر کند و با این چرخش، یادگیری آنها در راستای سند تحول باشد.

وی با اشاره به برنامه ویژه مدرسه(بوم) گفت: برنامه ویژه مدارس تلاش می‌کند، انعطاف لازم را در اختیار مدیر و عوامل مدارس قرار دهد تا مدرسه بتواند متناسب با شرایط بومی، محلی و منطقه‌ای، محتوای آموزش رسمی را در برنامه درسی دانش‌آموزان قرار دهد؛ ۲ ساعت برنامه ویژه مدرسه با فوق برنامه متفاوت است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مهارت‌آموزی اظهار کرد: مهارت آموزی را با تأکید رئیس جمهور مجدانه دنبال کردیم و در ۵ هزار مدرسه متوسطه اول توانستیم مهارت‌آموزی پایه را برای دانش‌آموزان به اجرا درآوریم.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شد تا با کمترین امکانات و منابع، بچه‌ها را با فرهنگ کار و تولید آشنا کنیم و البته برنامه دیگری برای فروش آثار دانش‌‌آموزان طراحی شده است.

* «مدرسه محوری» مهم‌ترین رویکرد آموزش و پرورش 

بطحایی با بیان اینکه مهم‌ترین رویکرد ما مدرسه محوری است، گفت: سال‌های سال است که آموزش و پرورش با عناوین مختلف دنبال این مسأله بود که شایستگی‌ها و توانمندی‌های عوامل مدرسه افزایش پیدا کند و بخش عمده‌ای از مسائل تعلیم و تربیت بچه‌ها در داخل مدرسه پیگیری شود که برنامه عملیاتی آن را از سال ۹۷ شروع کردیم.

وی افزود: ۴ برنامه عملیاتی داشتیم که برنامه اول این بود که به صورت آزمایشی نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران مدارس را ابتدا در ۳ استان سپس در ۷ استان اجرا کنیم؛ بر اساس این طرح مدیران مدارس دائماً مورد سنجش صلاحیت قرار خواهند گرفت و گواهینامه صلاحیت دریافت می‌کنند. 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه بعدی نظام کنترل کیفیت مدارس است که این طرح برای مدارس از نظر ارزیابی کیفیت پیش‌بینی شد و برنامه بعدی تفویض اختیار به مدارس است تا دائماً بخشنامه از بالا به پایین به آنها تکلیف نکند. 

*  هیچ برنامه‌ای در سال ۹۸ به غیر از اجرای سند تحول نداریم 

بطحایی اظهار کرد: برنامه سال ۹۸ آموزش و پرورش را کاملاً بر اساس سند تحول آموزش و پرورش تنظیم کردیم؛ البته اجرا و استقرار برنامه‌های سند تحول مستلزم وجود اعتبارات و منابع است اما در سال ۹۸ تمام برنامه‌ها منطبق با سند تحول است و هیچ برنامه دیگری غیر از اجرای سند تحول، در دست اجرا نداریم و تمام اقدامات متناظر با سند تحول انجام می‌شود.

وی افزود: در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ نزدیک به ۱۰ هزار کلاس درس جدید احداث شد و کلاس‌های غیرایمن از گردونه خدمات‌رسانی خارج شد که بخش عمده‌ای از آن حاصل مشارکت خیرین مدرسه‌ساز است و امیدواریم سال ۹۸ به همین تعداد کلاس به مدارس اضافه کنیم.

* دانش‌آموزان در سال گذشته ۱۲ میلیون نفر ـ روز به اردو رفتند 

وزیر آموزش و پرورش به فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی انجام شده در اردوها اشاره کرد و ادامه داد: در سال گذشته دانش‌آموزان نزدیک به ۱۲ میلیون نفر - روز در برنامه‌های اردویی شرکت کردند و اردو بسیار مهم است چون بچه‌ها مهارت‌های زندگی مانند صبوری و مشارکت را تمرین می‌کنند و این در حالیست که برگزاری اردو خطرات زیادی دارد.

وی به ایجاد مرکز کنترل اردوی دانش‌آموزان در سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: این مرکز به طور مداوم اردوهای برون استانی و استلزامات آن را رصد می‌کند و صدمات و خطرات اردوها به حد زیادی کاهش یافته است البته همچنان برگزاری اردوها با خطراتی مواجه است؛ خاطر نشان می‌کنم که امسال ۶۰۰ هزار دانش‌آموز نیز در اردوهای راهیان نور شرکت کردند.

بطحایی افزود: بیش از ۶ میلیون دانش‌آموز در مسابقات فرهنگی و هنری شرکت کردند و ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه برپا شد؛ همچنین در انتخابات دانش‌آموزی، ۹ میلیون دانش‌آموز شرکت کردند و در تشکل‌های دانش‌آموزی نیز ۷ میلیون دانش‌آموز عضو هستند.

* برگزاری کلاس‌های تقویتی برای کنکوری‌های مناطق سیل‌زده

وزیر آموزش و پرورش به برنامه‌های این وزارتخانه در مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: ۱۵۰۰ مدرسه در سیل آسیب دیده‌اند و ۲۱۲ مدرسه باید تخریب و بازسازی شوند و مابقی مدارس باید مرمت شوند؛ مدارس ۲،۳ کلاسه در تابستان ساخته و مهر ماه امسال تحویل می‌شود البته در برخی مناطق مثل لرستان جایابی برخی روستاها قرار است تغییر کند که به محض انجام، کارمان را شروع می‌کنیم.

وی به برنامه‌های آموزش و پرورش برای کنکوری‌ها در مناطق سیل‌زده اشاره کرد و گفت: اردوهای آموزشی و کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان سیل‌زده لرستان و به ویژه دانش‌آموزان خوزستان در حال اجراست و برای فرهنگیان متأثر از سیل نیز برنامه‌های حمایتی را در نظر داریم.

* برخی داوری‌ها درباره انتصابات به دلیل پیش‌فرض‌های غلط است

بطحایی درباره انتصابات در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و گلایه‌هایی که در این خصوص مطرح شده است، اظهار کرد: از آقای ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی خواستم که پیشینه افراد در انتصابات کاملاً اطلاع‌رسانی شود زیرا برخی از اصحاب رسانه با پیش‌فرض‌های غلط این انتصابات را مورد داوری قرار می‌دهند؛ البته این موضوع به این معنا نیست که در انتصابات خطایی صورت نمی‌گیرد؛ بنده نامه ۶۰ صاحبنظر برنامه درسی را دیدم که نگران بودند که مبادا افراد منصوب شده  با حوزه برنامه درسی بی‌ارتباط باشند یا تخصصی علمی لازم را نداشته باشند.

وی افزود: بر این اساس خواستم که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با برخی از این افراد جلسه داشته باشند و اطلاع‌رسانی کنند و این هشدارها باعث می‌شود که در انتصاباتمان هشیارتر عمل کنیم و رعایت شرایط در انتصابات بیشتر شود.

* سند ۲۰۳۰ قصد تغییر هویت و سبک زندگی بچه‌های ما را دارد

وزیر آموزش و پرورش درباره سند ۲۰۳۰ و مدیریت ۳ نفره بر عدم اجرای آن در این وزارتخانه گفت: بازرسان ویژه‌ای برای این موضوع منصوب کردم که البته آقای کمرئی به معاونت آموزش متوسطه رفتند ولی درباره سند ۲۰۳۰ پیگیر بوده‌ایم و حتی افرادی به خاطر عدم رعایت خط قرمزها در موضوع سند ۲۰۳۰، جابجا شدند.

بطحایی درباره سند ۲۰۳۰ اظهار کرد: حساسیت روی سند ۲۰۳۰ تنها به دلیل محتوای سند ۲۰۳۰ نیست بلکه به خاطر این است که هدف اصلی این اسناد، تغییر هویت اسلامی ما هست؛ اجرای سند ۲۰۳۰ کاملا در آموزش و پرورش باید متوقف شود چه به نام ۲۰۳۰ باشد و چه بخواهد منویات سند ۲۰۳۰ را دنبال کند و آن بازرسان پیگیر هستند اما واقعا مصادیق فراوانی که بخواهم نام ببرم، در آموزش و پرورش وجود نداشته است و اگر مواردی هم بود، بدون سلسله مراتب اداری برخود شده است.

وی با بیان اینکه چون سند ۲۰۳۰ قصد تغییر هویت و سبک زندگی بچه‌های ما را دارد، در برابر مقاومت می‌کنیم، گفت: اجازه نمی‌دهیم این سند و هر سندی مثل آن به تعلیم و تربیت وارد شود البته خیلی از مطالب سند ۲۰۳۰ به صورت متعالی‌تر در سندهای خودمان داریم.

* گفتنی‌ها را گفتنی‌تر از ۲۰۳۰ در سندهای خودمان داریم

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما به سند ۲۰۳۰ احتیاجی نداریم چون گفتنی‌ها را گفتنی‌تر از ۲۰۳۰ در سندهای خودمان داریم؛ اصلا نیازی به سند ۲۰۳۰ نداریم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری دوره‌های مهارت‌های زندگی توسط مرکز امور بین‌الملل آموزش و پرورش گفت: گسترش مهارت‌های زندگی یکی از سیاست‌های اصلی سند تحول بنیادین است؛ آیا چون این موضوع در سند ۲۰۳۰ اشاره شده است، حالا باید آن را کنار بگذاریم؟؛ اگر صحبت از عدالت آموزشی می‌کنیم، درست است که در سند ۲۰۳۰ به آن اشاره شده است اما عدالت آموزشی یکی از ارزش‌های تعلیم و تربیت اسلامی است. 

بطحایی افزود: بین دختران و پسران در دستیابی به عدالت آموزشی نباید تفاوتی وجود داشته باشد  و اگر کسی این حرف را زد، باید منتسب به سند ۲۰۳۰ کنیم؟ سند ۲۰۳۰ کیلویی چند است؟ ما خیلی جلوتر از سند ۲۰۳۰ این حرف‌ها را زدیم؛ اصلا مبانی تعلیم و تربیت اسلامی، این حرف را زده است.

وی افزود: اگر یکجاهایی اشتراک مفهوم بین اسناد بالادستی مثل سند تحول با سند ۲۰۳۰ هست، نمی‌توانیم اصل اصولی خود را کنار بگذاریم چون سند ۲۰۳۰ گفته است؛ برقراری عدالت آموزشی وظیفه بنده و همکارانم است و وظیفه داریم دستیابی دختران و پسران را به آموزش متعادل کنم؛ اگر در جایی مدرسه دخترانه وجود ندارد، اولویت بنده ایجاد مدرسه دخترانه است و نباید این سیاست ما را منتسب به سند ۲۰۳۰ کنند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: یک جاهایی سند ۲۰۳۰ مانعی برای توسعه آموزش می‌شود و اصل‌های اصولی را کنار می‌گذاریم و اصلا نباید اینگونه باشد؛ مبادا برای اینکه انگ سند ۲۰۳۰ بخورد، خودمان را در حوزه تعلیم و تربیت منزوی کنیم و حرف‌هایمان را به جامعه بین‌المللی نزنیم؛ نظام تمدنی ما در حوزه تعلیم و تربیت حرف برای گفتن دارد. 

وی درباره اجرای سند تحول آموزش و پرورش گفت: به دنبال اجرای سند تحول هستیم چون می‌خواهیم فرزندان ما که از مدارس‌مان فارغ‌التحصیل می‌شوند دارای ویژگی‌هایی چون آگاه و هوشمند باشند اما برای رسیدن به چنین هدفی یک استلزاماتی لازم است و حتی با برگزاری یک دوره آموزشی و تهیه برنامه درسی مناسب، به این هدف نمی‌رسیم بلکه نیاز است فضای آموزشی مناسب و تجهیزات مورد نیاز را داشته باشیم اما مهم‌ترین رکن نیروی انسانی شایسته و توانمند است.

بطحایی ادامه داد: در زیرنظام منابع انسانی به ویژگی‌های نیروی انسانی مناسب و توانمند اشاره شده است و ما وقتی از استقرار سند تحول صحبت می‌کنیم، به معنای حرکت در این مسیر است؛  برنامه‌های مفصلی را برای ارتقای شایستگی و توانمندی نیروی انسانی و افزایش انگیزه و شایستگی او داریم و جلو می‌بریم البته شرایط اقتصادی حرکت برنامه‌های ما را کند کرده است. 

* هیچگاه وعده توخالی به همکارانم ندادم

وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی فرهنگیان با بیان اینکه هیچگاه وعده توخالی به همکارانم ندادم، گفت: خیلی مقید هستم که انسان به خانواده خودش نباید حرف توخالی بزند؛ پیشنهاد خودمان را درباره رتبه‌بندی در شهریور ماه سال ۹۷ به دولت فرستادیم و در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و آماده طرح در دولت شد.

وی افزود: طرح رتبه‌بندی در بهمن‌ماه به دولت رفت که در شرایط بررسی لایحه بودجه بود و در نهایت مجال بررسی این لایحه در دولت فراهم نشد؛ در یک جلسه دولت به طور مختصر توضیحاتی دادم و قرار شد در جلسه‌ای به طور مفصل بررسی شود که بعد از آن مسائل سیل و اتفاقات بعد از آن افتاد که فرصت بررسی آن نشد اما کماکان در دستور کار دولت است.

بطحایی ادامه داد: با گشایشی که در اعتبارات بودجه شده است و با همین مبلغ که پیش‌بینی شده است می‌توانیم رتبه‌بندی را شروع کنیم تا نظام‌ پرداخت‌های ما متناسب با شایستگی‌ها و توانمندی‌های نیروی انسانی قرار گیرد؛ برخی فکر می‌کنند منظور از رتبه‌بندی این است که حقوق فرهنگیان دو برابر می‌شود اما متناسب با شایستگی‌ها پرداخت‌ها تغییر می‌کند.

وی درباره املاک مازاد آموزش و پرورش گفت: ما هم تلاش می‌کنیم که بتوانیم از املاک مازاد آموزش و پرورش به نفع آموزش و پرورش استفاده کنیم اما موانعی وجود دارد مثلا برخی از املاک ما سند ندارد یا اگر سند دارد، واقف عنوان کرده است که فقط مدرسه باشد؛ در تلاش هستیم که موانع را برطرف کنیم.

* هنوز درباره استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به نتیجه نرسیدیم

بطحایی درباره استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: در این خصوص هنوز به توافق با سازمان اداری و استخدامی نرسیدیم؛ سازمان اداری و استخدامی مستند به مصوبات می‌گوید هر دستگاه اجرایی می‌تواند فقط یک بخش پژوهشی داشته باشند و با وجود سازمان پژوهش، استقلال پژوهشگاه مطالعات به نتیجه نرسیده است ولی پیگیر هستیم.

وی درباره اختلاس در بخشی نهضت سوادآموزی منطقه سرباز سیستان و بلوچستان بیان کرد: واقعا هیچ اظهارنظری فعلا نمی‌توانیم بکنیم تا بررسی‌های مراجع قضایی روشن شود چون بررسی‌هایی که انجام شده و گزارش‌هایی که به بنده دادند با آنچه در رسانه‌ها منتشر شده است، تفاوت زیادی دارد بنابراین منتظر هستیم که مراجع قضایی، گزارش خود را اعلام کنند تا ببنییم علت و مشکلی که در فرایند کارمان وجود داشته، چه بوده است.

* پیگیری آموزش مکالمه‌محور زبان‌های خارجی

وزیر آموزش و پرورش دربار موضوع آموزش زبان انگلیسی به دانش‌آموزان که توسط رئیس‌جمهور مطرح شده بود، اظهار کرد:  رئیس‌جمهور به آموزش زبان عربی هم اشاره کردند؛ باید انحصار زبان را در آموزش و پرورش از انگلیسی خارج کنیم که از اهداف بزرگ ماست که تاکنون به دلایل مختلف نتوانستیم محقق کنیم.

وی ادامه داد: همانطور رئیس‌جمهور تأکید کرد، مطلب ایشان را در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دنبال خواهیم کرد و روش آزمون که بخشی به معلمان و بخشی محتوا برمی‌گردد، تصحیح می‌کنیم تا دانش‌آموزان در حد مکالمه بتوانند تخصص پیدا کنند و فقط در گرامر و ادبیات نمانند.

* تلاش برای جذب ۵۵ هزار نفر در آموزش و پرورش 

بطحایی درباره آزمون استخدامی گفت: با سازمان اداری و استخدامی در حال رایزنی هستیم که بتوانیم امسال ۵۵ هزار نفر از ماده ۲۸ و دوره‌های ۴ ساله دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی محقق کنیم و ان‌شاءالله به زودی نتیجه را اعلام می‌کنیم.

وی درباره تأخیر در زمان فراخوان استخدام، توضیح داد: نمی‌خواهم توپ را در زمین سازمان اداری و استخدامی بیندازم بلکه ما نتوانستیم به موقع جداول لازم را تهیه کنیم و شرایط به‌گونه‌ای بود که جمع‌آوری داده‌ها به تأخیر افتاد.

* سامانه‌های نظارتی بر شهریه مدارس غیردولتی را تقویت کردیم

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تکالیف شبانه باید تصحیح شود، گفت: تکالیف نباید دانش‌آموزان را از آموزش منزجر کند و مسیری است که دنبال می‌کنیم؛ ما وقتی درباره تغییر ماهیت تکلیف در دوره اول تا سوم ابتدایی برنامه‌ای را آغاز کردیم، می‌دانستیم سختی‌هایی دارد و در مدارسی که دو شیفته هستند یا تعداد دانش‌آموز زیاد دارند، نمی‌توانند اما در کلاس‌های درسی که تعداد دانش‌آموز کم است، تکالیف مهارت‌محور اجرا می‌شود.

وی درباره شهریه مدارس غیردولتی بیان کرد: سامانه‌های نظارتی را تقویت کردیم و ممکن است چند مدرسه تخلف انجام دهند ولی آبروی صدها مدرسه که صورت خود را با سیلی سرخ می‌کنند، می‌برند. 

بطحایی افزود: به مدارسی که آبروی سایر مدارس غیردولتی را می‌برند، اجازه عرض اندام نمی‌دهیم؛ تخلفی گزارش شود در وهله اول مساوی تذکر و در صورت تکرار، لغو ابلاغ مجوز مدرسه غیردولتی است؛ ضمن اینکه شهریه‌های مدارس غیردولتی به صورت منطقه‌ای تعیین شده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی، درصدی برای افزایش شهریه تعیین نشده است و برخی مدارس شهریه را زیاد نکردند و اگر در جایی زیاد شده است با در نظر گرفتن شرایط است.  

*در آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی داریم 

وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه گفت: در آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی داریم و معلم رسمی مطابق با شاخص‌هایی که باید اختصاص دهیم، کم داریم اما به این معنا نیست که کلاس ما در مهر ۹۸ خالی بماند بلکه به لطف خداوند و همت همکاران، ما تکلیف نیروی انسانی مهر ۹۸ را می‌دانیم و برنامه‌مان مشخص است و نگران نیستیم.

وی ادامه داد: در طی ۳ سال آینده، تعداد نیروهایی که شرایط بازنشستگی را پیدا می‌کنند، خیلی زیاد است و مسیر رو به تزایدی را دارد و در تلاشیم با پذیرش‌هایی از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی داریم به ویژه دوره‌های کوتاه مدت، کمبود نیروی انسانی را حل کنیم.

*ساختار تشکیلات آموزش و پرورش در همین روزها ابلاغ می‌شود

بطحایی درباره تغییر ساختار تشکیلات آموزش و پرورش گفت: تغییر ساختار تشکیلات آموزش و پرورش در همین روزها ابلاغ می‌شود البته از سوی سازمان اداری و استخدامی به ما ابلاغ شده است و ما در برخی معاونت‌ها نتوانستیم الزامات آن را فراهم کنیم ولی بعد از هفته معلم به جمع بندی می‌رسیم و اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: بعد از آن تغییر ساختار استان‌ها انجام می‌شود که پیشنویس آن تهیه شده است و البته تغییر ساختار مناطق به امسال نمی‌رسد.

* تشکل‌ها یک ظرفیت منحصر به فرد هستند 

وزیر آموزش و پرورش درباره فعالیت تشکل‌های فرهنگیان اظهار کرد: نگاه ما به تشکل‌ها باید به عنوان یک ظرفیت باشد و تشکل‌ها یک ظرفیت منحصر به فرد هستند و در هیچ دستگاه دیگری چنین ظرفیتی را نداریم؛ در حقیقن پل ارتباطی بین بدنه تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستند و اگر ما به آنها میدان بدهیم و حرفشان را بشنویم و زمینه را برای فعالیتشان خوب فراهم کنیم حتما می‌توانند کارکردهای موثری را برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش داشته باشند.

وی ادامه داد: این کار یعنی میدان دادن که در حال اتفاق افتادن است ولی من از سرعتش راضی نیستم؛ البته ما نشست‌ها را با تشکل‌ها بیشتر کردیم.

بطحایی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا چیزی مانند شورای عالی معلمان که با انتخاب تشکل‌ها صورت گیرد یا شورای عالی تشکل‌های معلمان ایجاد شود، گفت: این مجمع عالی باید به صورت منظم با دستور مشخص دور هم جمع شوند و مسائل آموزش و پرورش را بررسی کنند. 

وی در خصوص اعتراض و گلایه‌های تعدادی از فرهنگیان در روز پنج شنبه 12 اردیبهشت ماه امسال، افزود: اول باید تشکر کنم که این اعتراض در روز پنج شنبه که روز تعطیلی مدارس بود، انجام شد و به سهم خودم ممنونم؛ با تأکیدی که بنده به استان‌ها کردم، ما یک فضایی را برای بیان و ابراز گلایه‌ها پیش‌بینی کرده بودیم که متأسفانه از این فضا استفاده نکردند.

* باید هوشمندانه‌تر حرف درست خود را بزنیم

وزیر آموزش و پرورش خطاب به فرهنگیان ادامه داد: شرایط کشور، شرایط جنگی است و در چنین شرایطی باید هوشمندانه‌تر حرف درست خود را بزنیم؛ حرف‌هایی که همکارانم مطرح می‌کنند، حرف‌های درستی است و وقتی پیام‌های آنها را می‌شنوم یا به من منتقل می‌کنند، می‌بینم دغدغه آنها دغدغه آموزش و پرورش است و یک بند هم از 5 بند درخواست آنها این است که وضعیت معیشت معلمان خراب است و به آن برسید؛ البته آن هم برای اینکه معلم دغدغه ذهنی نداشته نباشد که بتواند کارش را انجام دهد، مطرح است و این موضوع برایم بسیار ارزشمند است.

وی اضافه کرد: باید شرایط کشور را درک کنیم و وقتی تعدادی معلم با این شرایط که عرض کردم دور ساختمانی جمع می‌شوند، ده‌ها نفر آدم فرصت طلب که دغدغه معلم را ندارند، کنار معلم قرار می‌گیرند،4 حرف بی‌ربط اضافه می‌کنند و در این شرایط کشور، تنش ایجاد می‌کنند که به نفع مردم و آموزش و پرورش نیست.

بطحایی افزود: در بعضی شهرها با ورودی که صورت گرفت، بلافاصله همکارانی که بازداشت شده بودند، آزاد شدند و در یکی از شهرها 2 نفر از همکاران بنده احتمالا بازداشت هستند ولی به صورت مستمر پیگیری می‌کنم و اگر آزاد نشدند ظرف امروز و فردا به جمع خانواده خود برگردند. 

*هیچ فرد غیرواجد شرایطی عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان نشده است

وزیر آموزش و پرورش در خصوص اخباری درباره عضویت افراد غیرواجد شرایط به عنوان هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: من هم خبرش را شنیدم و گزارشی را از دانشگاه خواستم که رئیس دانشگاه فرهنگیان هم باید با اسناد و مدارک برای خبرنگاران توضیح دهد؛ تا آنجا که به بنده گزارش دادند هیچ فرد غیرواجد شرایطی عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان نشده است.

* تا امروز ریالی برای تلویزیون تعاملی سینا هزینه نکردیم و تا امروز ریالی هم دریافت نکردیم

بطحایی با بیان اینکه فضای مجازی در کنار تمام محاسن، تهدیدها و خطراتی دارد، گفت: یکی از خطرات، بداخلاقی‌ها و حرف‌های نسنجیده و بی پایه و اساسی است که تا بخواهید جمعش کنید باید کلی حداقل انرژی برایش بگذارید.

وی ادامه داد: راحت‌ترین کار این است که انسان هیچ کاری انجام ندهد و کسی که مشق ننویسد، غلطی ندارد؛ روزی که به عنوان وزیر آموزش و پرورش کارم را شروع کردم، گفتم که ما به شبکه ارتباطی و تعاملی با جامعه ذینفعان نیاز داریم؛ بعد از بررسی‌های متعدد و مختلف، برای ایجاد یک تلویزیون تعاملی تنها دستگاه دولتی و معتمد نظام که می‌توانست این خدمت را به ما ارائه دهد، سازمان تبلیغات اسلامی بود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: سینا تی‌وی مالکیت دولتی دارد و کسی نمی‌تواند سهامدار آن باشد؛ ما تا امروز ریالی برای تلویزیون تعاملی سینا هزینه نکردیم و تا امروز ریالی هم دریافت نکردیم اما خیلی امیدواریم این پلتفورم، منبع درآمدی برای آموزش و پرورش باشد و نه هیچ فرد حقیقی سهامدار آن است و شایعاتی که در فضای مجازی با بداخلاقی پخش می‌شود، صحت ندارد.

وی ادامه داد: فضای اجتماعی درباره مدیران این است که فرد وقتی مدیر شد حتما یک ماشین شاسی بلند در 3 ماهه اول کار  و یک خانه لوکس می دهند و فرد هیچ مشکلی در خانواده ندارد و این پیش فرض غلط است؛ بنده یک سمند دارم که مال قبل از وزارت است و خودم هم رانندگی می‌کنم؛ این فرض‌ها غلط و تهمت است.

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول