اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

«ماما» و مشكلاتی كه تمامی ندارد...

واقعی کردن تعرفه‌های خدمات، رفع مسائل مالیاتی، همکاری با سازمان‌های بیمه‌گر و اشتغال فارغ‌التحصیلان مامایی مشكلاتی است كه دست از سر اين قشر برنمی‌دارد، عشق «ماما» به كار تمامی ندارد اما به لطف مسوولان انگار مشكلات هم قرار نيست تمام شوند!

«ماما» و مشكلاتی كه تمامی ندارد...

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پنجم ماه می مصادف با 15 اردیبهشت هر سال به نام روز جهانی «ماما» نامگذاری شده که هدف از این کار علاوه بر تقدیر از تلاش آنها، افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در زمینه سلامتی مادر و نوزاد است.

وظایف ماماها در جامعه تنها به دوران بارداری و مراقبت از مادر و جنین خلاصه نمی‌شود بلکه موضوعات بیماری‌های زنان، جنین‌شناسی، نوزادان و مراقبت‌های مربوطه، بهداشت، تغذیه مادر و کودک، تنظیم خانواده و بیماری‌های داخلی و جراحی را هم در برمی‌گیرد.

مامایی از پرطرفدارترین رشته‌های دنیا به خصوص در بین بانوان است، ضمن اینکه اولین رشته دارای مجوز مطب در مقطع لیسانس است که حق تجویز دارو، آزمایش و سونوگرافی را دارد.

متاسفانه امروزه اغلب ماماها هم مانند دیگر اقشار جامعه از وضعیت شغلی خود راضی نیستند، مسائلی چون واقعی کردن تعرفه‌های خدمات، رفع مسائل مربوط به مالیات، مشکلات همکاری ماماها با سازمان‌های بیمه‌گر و اشتغال فارغ‌التحصیلان مامایی به عنوان مهم‌ترین مباحث مطرح می‌شود.

شهلا ضابطی فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی ایران از مشکلات برایمان می‌گوید، او که سابقه 18 سال مامایی دارد، مشکلاتی را عنوان می‌کند که امیدوار است روزی رفع شوند.

ضابطی با بیان اینکه دوره طرح مامایی را در بیمارستان اکبرآبادی تهران گذراندم و بعد به همدان آمدم اظهار کرد: یک ماما صرفاً در مقوله زایمان و کنترل بارداری فعالیت ندارد بلکه مراقبت‌های قبل از بارداری، پیشگیری از بیماری‌های رفتاری نظیر «اچ آی وی»، «هپاتیت» و بلوغ دختران، آموزش و پیشگیری از ناباروری از قبیل مشاوره و انجام تمام مراحل ناباروری از وظایف اوست

او که در بیمارستان شهید بهشتی و فاطمیه همدان فعالیت کرده است افزود:‌ در بخش ناباروری بیمارستان فاطمیه به دنبال حل مشکلات زنان نابارور هستیم تا فرصت مادر شدن را به زنان دارای مشکل بدهیم.

این ماما از علاقه‌اش به رشته مامایی گفت و ادامه داد: مامایی را نباید صرفاً در کنترل زایمان و بارداری دانست بلکه رشته‌ای گسترده است و از دوره بلوغ تا یائسگی یک زن می‌تواند به عنوان فعالیت ماما در راستای تامین سلامت جامعه تعریف شود.

وی با بیان اینکه مامایی شغل بسیار پراسترس در حیطه درمان است خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماری‌های شغلی از طریق این حرفه می‌تواند بر ماما غالب شود.

سنوات پنج سال بخشودگی برای بازنشستگی ماماها اعمال شود

ضابطی در ادامه از مشکلاتش گفت و در این زمینه عنوان کرد: در بسیاری از رشته‌های واحد درمان نظیر بهیاری، پرستاری، هوشبری سنوات پنج سال بخشودگی برای بازنشستگی اعمال شده اما برای رشته مامایی این امکان فراهم نیست.

وی افزود: ماماها جزو کادر درمان و در بیمارستان مشغول فعالیت‌اند، حجم کار این قشر به مراتب سخت‌تر، در امر درمان و تشخیص دخالت دارند اما سنوات بخشودگی در خصوص آنها طبق نظر وزارت بهداشت سه سال در نظر گرفته شده، آن هم به دانشگاه سپرده می‌شود تا اگر امکان بود، اجرایی شود.

این ماما ادامه داد: شرح وظایفی برای مامایی تصویب شده که در پوشش بیمه‌ای قرار نمی‌گیرد، این موضوع باعث می‌شود بیماران هزینه‌های زیادی پرداخت کنند.

مراسم بزرگداشت‌ ماما بهتر برگزار شود

ضابطی با انتقاد به نحوه برگزاری «روز ماما» در همدان گفت: مراسم بزرگداشت‌ ماماها باید هر سال بهتر برگزار شود، در صورتی‌ که جشن ما در حاشیه است،‌ انتظار داشتیم تقدیر از زحمات ماماها با حضور روسا و پررنگ باشد.

وی با اشاره به حاشیه رفتن این مراسم به خاطر کمک به سیل‌زدگان اظهار کرد: در کمک به مردم سیل‌زده هیچ شکی نیست و اکثر ماماهای استان بخشی از حقوق خود را به آنها اختصاص دادند ضمن اینکه جداگانه هم کمک‌‌هایی داشتند، اما معتقدم نباید مراسم روز ماما به بهانه کمک به این عزیزان به حاشیه می‌رفت.

این ماما در ادامه دوران مامایی را پر از خاطره و لحظات تلخ و شیرین دانست و گفت: سال 76 نخستین روز کاری طرحم در بیمارستان شهید اکبرآبادی بود، به یکباره از من خواستند برای انجام زایمان وارد کار شوم، بسیار خوشحال شدم، وقتی نوزاد را از شکم مادر گرفتم، متوجه شدم قل دیگری در شکم اوست ـ آن زمان سونوگرافی در این سطح وجود نداشت ـ آن اتفاق شیرین را هرگز فراموش نمی‌کنم.

مدیر و مترون بیمارستان زنان ماما باشد

ضابطی در ادامه سخنانش با بیان اینکه بیمارستان فاطمیه همدان، بیمارستان تک‌تخصصی است و بسیاری از پرسنل آن زنان هستند افزود: انتظار داریم در این بیمارستان مدیریت و مترون از همکاران ماما باشند چرا که اشراف زیادی به امور دارند.

وی ادامه داد: مسوولیت‌ها بیشتر به عهده پرستاران است و ما هم از زحمات آنها قدردانی می‌کنیم اما در فیلد مامایی اطلاعات آنها کامل نیست و می‌طلبد اشراف بیشتری داشته باشند.

این ماما افزود: بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت مترون می‌تواند ماما باشد اما در  بیمارستان فاطمیه متاسفانه مترون، پرستار است و این موضوع خلأهایی ایجاد می‌کند.

کارشناس مسوول امور مامایی معاونت درمان علوم پزشکی ابن سینا هم با بیان اینکه فوق لیسانس مامایی دارد اظهار کرد: اول در بیمارستان اسدآباد و فاطمیه فعالیت داشتم، مدتی در بیمارستان مهدیه تهران بودم و بعد همزمان در مهدیه و فاطمیه مشغول کار شدم، از سال 77 هم به عنوان مسوول مامایی در معاونت دانشگاه فعالیت می‌کنم.

اعظم علی‌شیرزادی گفت: اوایل این رشته را خیلی دوست نداشتم اما وقتی اولین بار به تولد نوزادی کمک کردم، عشق هم به وجود آمد، با این اتفاق زیبایی حرفه مامایی برایم مجسم شد.

وی به اوایل جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: سال 67 بود و دوران جنگ، تقریبا هر روز شاهد بمب‌باران بودیم، در آن دوران دانشجو بودم و در بیمارستان فاطمیه کار می‌کردم، یادم هست یک روز که بمباران شد، همه دنبال این بودند پناه بگیرند، ولی ماماها و کادر پزشکی در بیمارستان ماندند و حواسشان به بیمارانشان بود.

شیرزادی ادامه داد: مشغول امدادرسانی بودیم که ناگهان شیشه‌های بیمارستان چنان با شدت فرو ریخت که پرده‌ها را هم پاره کرد، بیماران ترسیده بودند، التماس می‌کردند  ترکشان نکنیم، به آنها اطمینان دادیم تا وقتی که زایمان کنند، آن جا را ترک نمی‌کنیم و جز این هم نشد.

امکان استخدام رسمی برای ماما نیست

وی با بیان اینکه متاسفانه امکان استخدام رسمی برای ماماها وجود ندارد گفت: در حال حاضر ماماهای غیرشاغل زیادی منتظر جذب در بیمارستان و مراکز بهداشتی هستند.

این مسوول با اشاره به اینکه تداخل کار ماماها با پزشکان زنان از دیگر مشکلات است گفت: با کاهش سزارین متخصصان زنان تمایل دارند که کار زایمان را انجام دهند در حالی که از ابتدای خلقت زایمان دست ماما بوده و نباید توسط پزشک زنان انجام شود.

برخی از مادران همچنان به زایمان سزارین تمایل دارند

وی با بیان اینکه متاسفانه آمار سزارین هنوز بالاست که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود افزود: کلاس‌های زیادی در خصوص ترغیب مادران به زایمان طبیعی برگزار شده، اما بازهم نتیجه دلخواه ما نیست.

شیرزادی با اشاره به اینکه بیشتر مادران تمایل دارند حین زایمان کسی همراه آنها باشد، بنابراین گاهی مامای همراه می‌گیرند تا اطمینان کامل و آرامش به آنها برگردد گفت: درد زایمان طبیعی است و انکارناپذیر؛ اما امروز با روش‌های زیاد این دردها کاهش یافته است.

گلاب، بوی گل‌ استوخودوس و عطر پرتقال کاهش دهنده درد زایمان

وی تاکید کرد: قدیمی‌ترها از گلاب، بوی گل‌هایی نظیر استوخودوس و حتی عطر پرتقال برای کاهش درد زایمان استفاده می‌کردند و امروز به روش‌های غیردارویی مانند ماساژ، طب فشاری، موسیقی درمانی، رایحه درمانی، پخش نوای قرآن و یا داروهای بی‌حس‌کننده از کمر این کار انجام می‌شود و درد تا حدودی کاهش می‌یابد.

شیرزادی گفت: استفاده از داروهای بی‌حس‌کننده بهتر از عمل سزارین است و ترجیح می‌دهیم مادر برای نداشتن درد «اسپاینال» یا «اپیدورال» شود تا سزارین.

وی افزود: مامای همراه می‌تواند در کاهش اضطراب و درد مادر موثر باشد، امروزه حتی خویشاوندان نظیر مادر، خواهر و همسر می‌توانند در کنار بیمار باشند تا زایمان آسان شود.

این مسوول با بیان اینکه اخیراً ساخت واحدهای «ال دی آر» (اتاق‌های تک‌نفره و اختصاصی) در این زمینه مورد توجه قرار گرفته که در شهرستان بهار، فامنین، رزن، تویسرکان، اسدآباد راه‌اندازی شده و در بیمارستان فاطمیه نیز در حال ساخت است تصریح کرد: در بیمارستان مهر ملایر و علیمرادیان نیز این مراکز در حال احداث است.

وی بیان کرد: با این امکان به دنبال این هستیم خطرات احتمالی در جابه‌جایی مادر در بخش نوزادان کم شود و با وجود همراه اضطراب و ترس کاهش یابد.

شیرزادی خاطرنشان کرد: بسیاری از مادران تمایل به حضور خویشاوند در حین زایمان را ندارند و بیشتر در مراکز مشاوره مامایی با مامای همراه قرارداد می‌بندند، آنها علاوه بر ماماهای بیمارستان هستند که با دریافت هزینه‌ای به کار مادران رسیدگی می‌کنند.

وی در پایان مامایی را علم و هنر توأمان، حس در آغوش گرفتن غنچه‌های تازه شکفته و حضور در شیرین‌ترین لحظه زندگی انسان‌ها توصیف کرد.

انتهای پیام/89026/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول