اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یادداشت وزیر خارجه اسبق لبنان؛ تحریم‌های آمریکا و گزینه تهران

وزیر خارجه اسبق لبنان نوشت، ایران هیچ قصدی برای آغاز جنگ در منطقه ندارد اما اگر جنگی تحمیل شود ایران از خود دفاع خواهد کرد و متحدان آمریکا از پیامدهای آن در امان نخواهند بود.

یادداشت وزیر خارجه اسبق لبنان؛ تحریم‌های آمریکا و گزینه تهران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عدنان منصور» وزیر خارجه اسبق لبنان در یادداشتی در روزنامه البناء با عنوان «تحریم‌های آمریکا و گزینه تهران»  موضع حال و آینده پیش روی ایران در برخورد با تحریم‌های آمریکا را سنجیده و موفقیت آمیز توصیف کرد.

در مقدمه این یادداشت آمده است: تحت شرایط بسیار حساس و ظریف کنونی برای ایران، تعجب آور نیست که رهبران این کشور اقدام عاقلانه و دقیقی را به دور از هر گونه احساس و بی مبالاتی پیش گرفته‌اند ، چرا که تمامی احتمالات،  اثرات و عواقب هر گونه تعامل با آمریکا در عرصه داخلی و منطقه‌ای را محاسبه کرده‌اند.

نویسنده افزود: ایران بدون لغزش به سمت ناشناخته‌ها، خود را با شرایط تحریم منطبق کرده است تا نقشه‌ها و اهداف واشنگتن را ناکام گذارد که از جمله این توطئه‌ها در مضیقه قرار دادن انقلاب ایران به هر طریق سیاسی، اقتصادی، مالی و رسانه‌ای، محاصره متحدان ایران و محدود کردن تواناییشان ، اتکا به ستون پنجم ضد انقلابی در داخل ایران که با آمریکا همکاری و تعامل دارند و برنامه‌های آن را پیاده می‌کنند و تحریک گروه‌های تروریستی برای ضربه زدن به نظام ایران است که از سوی طرف‌هایی بین المللی و منطقه ای دشمن مورد حمایت مالی، نظامی، لجستیک و رسانه ای قرار دارند.

منصور با بیان اینکه نقشه‌های آمریکا، اسرائیل و مزدورانش مورد درک کامل چه رهبران سیاسی و چه نظامی ایران قرار دارد، افزود: تهران که از ابعاد مرحله آتی و خطرات آن آگاه است هرگز به سیاست احمقانه و از سر بی‌فکری که دشمن خواهان آن است تا بهانه‌ای برای بعد به دستش بیاید، متوسل نمی‌شود چون هر گونه تصمیم شتابزده‌ای نه به نفع ایران و نه متحدانش در منطقه و دنیا است.

وی تصریح کرد: از همین روست که ما شاهدیم ایران با اعصاب آرام و فولادی با آمریکا برخورد می‌کند که بیانگر انسجام، درایت و قدرت رهبری سیاسی و نظامی است با اینکه با یک وضعیت دشوار مواجه است که باید از طریق سیاست‌های داخلی فعال خود با آن روبرو شود .

وزیر سابق لبنان خروج ایران از برجام را بعید خواند و گفت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای مقاصد منفی آن را نشان داده و ضربه‌ای قوی به این توافق بود و کشورهای اروپایی امضا کننده آن یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس را که با خروج از برجام مخالفت کردند به دردسر انداخت؛ کما اینکه خروج آمریکا از این توافق پایه‌های اعتماد به آمریکا را متزلزل کرد و اعتبار و شفافیت آن را در بوته آزمایش قرار داد و عدم پایبندی آمریکا به منشورها و توافق‌ها را ثابت کرد.

به باور نویسنده تعهد تهران به برجام به رغم خروج واشنگتن از آن اعتبار ایران و پایبندی صادقانه آن به توافقات را تقویت می‌کند و جایگاه آنها را در دنیا بالا برده و برطرف کننده شک و تردید درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای این کشور است و همچنین هجمه‌های مغرضانه آمریکا توسط دولت دونالد ترامپ را علیه ایران ناکام می‌گذارد.

وی افزود: از همین رو خروج ایران از برجام موضع ایران را تضعیف خواهد کرد و بلافاصله دشمنان ایران این کشور را در معرض اتهام قرار می‌دهند و کشورهای اروپایی را هم که در معرض فشارهای آمریکا برای تحریم تهران هستند به حمایت از آمریکا خواهد کشاند.

منصور با بیان اینکه ایران هیچ قصدی برای به راه انداختن جنگ در منطقه ندارد، افزود: اما اگر ایران به این گزینه متوسل شود فقط از حیث دفاع از خود است، از زمان پیروزی انقلاب ایران تا به امروز رهبران ایران هیچ گاه گرایشی به جنگ یا هیچ گونه عملیات نظامی علیه هیچ کشوری نداشتند به استثنای جنگی که بین سال‌های 1980 تا 1988 به این کشور تحمیل شد.

وی افزود: ایران به خوبی می‌داند اگر جنگی دربگیرد ویرانگر خواهد بود و همه، بهای سنگینی برای آن خواهند بود، این چیزی که همه طرف‌ها آن را درک می‌کنند؛ چون هیچ کسی بخصوص متحدان واشنگتن در منطقه از پیامدهای جنگ و نتایج فاجعه بار آن در امان نخواهند بود.

منصور با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در طول چهل سال گذشته که با تحریم‌های آمریکا مواجه است، گفت: دستاوردهای خیره کننده ایران در میادین مختلف صنعتی، علمی، فناوری و نظامی که دشمنان ایران زودتر از دوستانشان شاهد آن بودند نشان داده که واشنگتن در دستیابی کامل به اهداف خود ناکام بوده چون تهران منسجم باقی مانده و برنامه های پنج گانه توسعه خود را پیاده می‌کند.

وزیر سابق لبنان با بیان اینکه ایران هرگز برای مقابله با تحریم‌ها، زور نظامی یا خروج از توافقنامه های بین المللی مورد امضای خود را بکار نمی‌گیرد، گفت: ایران با دفع تحریم‌ها نیات خصمانه واشنگتن را برملا و کشورهای دوست بیشتری پیدا می‌کند و آنها را ترغیب می‌کند که در خط آمریکا حرکت نکنند و به دنیا نشان می‌دهد که به برجام پایبند است و آن را با دقت پیاده می‌کند.

منصور تاکید کرد: ایران ثابت می‌کند که جوسازی آمریکا درباره ایران و اینکه ایران را تهدیدی برای ثبات و امنیت در منطقه می‌خوانند دروغ‌هایی است که توسط آمریکا ومتحد آن اسرائیل و مزدورانش در منطقه ساخته و پرداخته شده است؛ مزدورانی که واشنگتن فهمیده چگونه با آنها رفتار کند،  از آنها باج بگیرد،  اموالشان را به غارت ببرد و افزون بر این تحقیرشان کرده و به شرافت آنها توهین کند.

به عقیده نویسنده، رهبری سیاسی ایران طی چهار دهه گذشته از پیروزی انقلاب این کشور ثابت کرده است که همواره همه احتمال‌ها را  در نظر می‌گیرد و برخوردش با حوادث و تحولات نشات گرفته از حس مسئولیت‌پذیری بالا و درک عمیق از تحولات در عرصه بین المللی و بردباری در برابر تحریم‌های پیاپی دشمنان است.

وی افزود: درک و شعور ملت ایران و هوشیاری واقعی آن نسبت به  توطئه‌های قدرت‌های استعماری علیه کشورشان موجب شده آنها با قدرت پشت رهبران سیاسی و نیروهای مسلح خود اعم از ارتش و سپاه پاسداران باشند، هرچقدر که این کار هزینه بردار باشد؛ چون می‌دانند که برخورد  امروز آمریکا با آنها بهتر از برخورد دیروز انگلیس با آنها نیست، انگلیسی که چندین دهه دست از اهانت، چپاول و بهره کشی از ملت ایران برنداشت؛ بنابراین برای ایرانی‌ها انگلیس دیروز با آمریکای امروز توفیری نمی‌کند، هر دوی آنها دو روی یک سکه تقلبی هستند.

در پایان یادداشت البناء آمده است: بنابراین ایران دو گزینه را پیش روی خود دارد، یا تسلیم و تحقیر شود و یا مقاومت کند، چیزی که رهبری، مردم و ارتش مقاوم این کشور آن را اختیار کرده‌اند، چرا که به عزم و اراده خود در شکستن تحریم‌ها کاملا اطمینان دارند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول