اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

رونمایی از سامانه آمار تجارت خارجی براساس طبقه‌بندی اقتصادی/داشبورد کالاهای اساسی ایجاد می‌شود

مراسم رونمایی از آمار تجارت خارجی کشور براساس طبقه‌بندی‌های اقتصادی امروز در وزارت اقتصاد انجام شد.

رونمایی از سامانه آمار تجارت خارجی براساس طبقه‌بندی اقتصادی/داشبورد  کالاهای اساسی ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از آمار تجارت خارجی کشور براساس طبقه‌بندی‌های اقتصادی که قرار بود با حضور وزیر اقتصاد انجام شود با حضور محمدعلی دهقان دهنوی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد،‌ مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک و سید حسین میرشجاعیان مشاور وزیر اقتصاد در سالن جهاد اقتصادی وزارت اقتصاد برگزار شد. 

دهقان دهنوی در این مراسم گفت: طبقه‌بندی‌های جدید بستر جدیدی برای انتشار اطلاعات در راستای شفاف‌سازی و آسان‌ شدن تحقیق و پژوهش انجام می‌شود و داده‌هایی که سال‌ها در مجموعه‌های اقتصادی موجود بود و منتشر نمی‌شد با طبقه‌بندی جدید قابلیت بهره‌برداری پیدا می‌کند. 

* داشبرد الکترونیکی کالاهای اساسی به زودی ایجاد می‌شود

در این مراسم مهدی میراشرفی رئیس گمرک ایران با بیان اینکه دنیا در حال انفجار اطلاعات است، گفت: در صورتی این حجم از داده‌ها می‌تواند برای ما توانایی ایجاد کند که اولا این داده‌های خام سریعا تبدیل به اطلاعات پردازش شده شوند و ثانیا تحلیل آماری از این داده‌ها ارائه شود و داده‌ها دارای روایی خاص و به هنگام و بروز باشند. 

وی گفت: سازمان جهانی گمرک با کمک سازمان ملل از سال 1950 اقدام به تهیه آمارهایی کردند که براساس کدهای HS کار سیستماتیک بر روی بحث آمار هماهنگ شده و سیستماتیک انجام می‌شود. 

رئیس گمرک گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال 1373 عضو کنوانسیون HS گمرک جهانی شد و این کدهای HS دارای 21 قسمت هستند که تمام گروه‌های کالایی در آنها قرار می‌گیرد و هرکدام از این گروه‌ها دارای چند فصل و HS در مجموع دارای 99 فصل، 5300 سرفصل و 9600 زیرسرفصل هستند. 

به گفته میراشرفی کمیته دائمی HS در سازمان جهانی گمرک قرار دارد که کارشناسانی از 160 گمرک کشورهای مختلف در آنها حضور دارند اما با این وجود امروزه برخی از کالاهای قابل تجارت و غیرقابل ملموس وجود دارد که در کدهای تعریف شده HS قرار نمی‌گیرد. 

به گفته رئیس گمرک هیچ سازمانی وجود ندارد که مانند گمرک به صورت آنلاین اطلاعات خود را در اختیار همگان قرار دهد و بزودی داشبورد الکترونیکی اطلاعات ایجاد می‌شود که مثلا برای تامین 25 قلم کالای اساسی چقدر ذخیره و چقدر واردات وجود دارد. 

میراشرفی همچنین خبر داد: بزودی داشبورد الکترونیکی گمرک برای نسخه موبایل روی تلفن همراه فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد و همچنین سیستم پیام‌رسان گمرک بزودی برقرار می‌شود. 

* کدام سازمان‌های بیشتری شفافیت اطلاعات را داشتند

در این مراسم سید حسین میرشجاعیان مشاور وزیر اقتصاد نیز با بیان اینکه داده‌های اقتصادی قلب هر نوع تحلیلی به شمار می‌روند، گفت: به شرط این که داده‌ها صحیح، دقیق و بهنگام باشد و داده‌ها تبدیل به اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی شوند. 

میرشجاعیان گفت: براساس ارزیابی انجام شده 4 مجموعه وزارت اقتصاد به ترتیب شامل بورس به خاطر ذات شفافیت،‌گمرک، شرکت‌های بیمه و سازمان خصوصی‌سازی از مجموعه‌هایی بودند که بیشترین شفافیت در اطلاعات را داشته‌اند. 

به گفته مشاور وزیر اقتصاد طبقه‌بندی کالاها در کدهای اقتصادی نشان می‌دهد که چه کالاهایی جزو گروه‌های با فناوری پیشرفته یا فناوری سطح پایین و یا چه مقدار از کالاهای وارداتی یا صادراتی جزو کالای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و یا مواد اولیه هستند. 

میرشجاعیان همچنین خبر از رونمایی پروژه نظام جامع آماری در وزارت اقتصاد داد و گفت: این طرح در مراحل نهایی قرار دارد که با راه‌اندازی آن آمارهای اقتصادی دارای کیفیت استفاده خواهند شد. 

به گفته میرشجاعیان  بانک جامع اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد قابلیت استفاده از سیستم موبایل را نیز دارد. 

وی همچنین داشتن بانک جامع  اطلاعاتی برای سازمان مالیات را مهم خواند و گفت: دریایی از اطلاعات مالی وجود دارد که برای مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم باید استفاده شوند.

* طبقه‌بندی اطلاعات از سال ۹۶ شروع شد

در این مراسم سیدرضا عظیمی مدیر دفتر آمار وزارت اقتصاد گفت: کار طبقه‌بندی اطلاعات و آمار اقتصادی را از سال 96 شروع کردیم و آمارها براساس کدهای HS و ISIC طبقه‌بندی شده که براساس ا ین طبقه‌بندی عمده ترکیب صادرات از کشور به صورت مواد خام بوده است.

همچنین فرزانه عباسی کارشناس دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی  گفت: کدهای HS آمار گمرک دارای چهار سطح است که در سطح اول 21 بخش، سطح دوم 99 فصل، سطح سوم 5300 گروه کالایی با کد 6 رقمی و سطح چهارم دارای 9600 کالای مختلف است که در طبقه‌بندی‌های اقتصادی طبقه‌‌بندی می‌شوند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول