اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

پرونده بنزین روی میز «فارس من»/ نگاهی به دیگر سوژه‌های پیگیری‌شده در هفته گذشته

از ماجرای سهمیه‌بندی بنزین تا گرفتاری‌های مالباختگان سکه ثامن؛ گزارشی که در ادامه می‌خوانید نگاهی است به پیگیری سوژه‌های «فارس من» در هفته گذشته.

پرونده بنزین روی میز «فارس من»/ نگاهی به دیگر سوژه‌های پیگیری‌شده در هفته گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «سهمیه‌بندی» یا «افزایش قیمت»؛ این روزها موضوع بنزین داغِ داغ است. برای همین چند صد نفر از مخاطبان «فارس من» با امضای یک کمپین، از اهالی بهارستان خواستند جلوی گرانی سوخت را بگیرند. برایشان پیگیری کردیم. مالباخته‌های سکه ثامن هم بار دیگر با تشکیل یک پویش خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند. گرفتاری‌های کارگران کارخانه کیوان همدان و ماجرای خرید و فروش سگ‌های زینتی از دیگر موضوعاتی است که به سفارش شما در هفته گذشته پیگیری شد. پویش هزاران نفری دانش‌آموزان برای تعویق زمان کنکور سراسری نیز هم‌چنان روی میز پیگیری‌ خبرنگاران خبرگزاری است.

برای سردبیری در بزرگ‌ترین خبرگزاری کشور کافی است به سامانه «فارس من» مراجعه کنید؛ سوژه، مطالبه یا ایده‌ای دارید با ما درمیان بگذارید. مطمئن باشید خیلی زود پیگیری خواهد شد. گزارشی که در ادامه می‌خوانید نگاهی است به همین پیگیری‌ها در هفته گذشته:

 

اول| کمپین چندصدنفری مخاطبان «فارس من» برای مخالفت با افزایش قیمت سوخت

«مگر ملاک تورم بنابر گفته آقای رئیس‌جمهور جیب مردم نیست؟ علیرغم تورم چند صد درصدی چرا به دنبال افزایش قیمت بنزین هستید؟ کسی به فکر گرانی‌های پی در پی بعد از افزایش قیمت سوخت هست؟ با این وضعیت به خدا مردم له می‌شوند!» شما نوشته بودید. در قالب کمپینی که با عنوان «مجلس جلوی سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین را بگیرد» منتشر شد و خیلی زود توانست کلی امضا جمع کند. همکاران من در تحریریه موضوع را از نمایندگان مجلس شورا پیگیری کردند.


 

حاجی بابایی نماینده مردم همدان و رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی از تشکیل جلسه فوق‌العاده این فراکسیون برای بررسی موضوع افزایش قیمت سوخت خبر داد. وی به خبرنگار ما گفت: «در این نشست نمایندگان تاکید کردند که برای افزایش قیمت بنزین مجوز قانونی در دست دولت نیست و دولت نمی‌تواند قیمت بنزین را بدون مصوبه مجلس افزایش دهد.»

 

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس بیان داشت: «فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ضمن مخالفت با اینگونه اقدامات پیشنهاد می‌کند هر اقدامی در این زمینه از طریق مجلس انجام شود. نمایندگان از دولت می‌خواهند که مسئولانه در این خصوص اعلام نظر کند چرا که شرایط امروز جامعه به هیچ وجه کشش و تحمل این اقدامات را ندارد.»

 

آقای حاجی بابایی معتقد است اگر بهانه دولت برای افزایش قیمت بنزین، جلوگیری از قاچاق است چرا کارت‌های سوخت را دوباره احیا نمی‌کند؟

موضوع البته در جلسه غیرعلنی صبح دیروز بهارستان هم مورد بررسی قرار گرفت. بهروز نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران گفت: «در مورد بنزین فعلاً موضوع سهمیه بندی متوقف است. قرار است دولت و مجلس مشترکا در این باره بحث و بررسی کنند و راهکاری بیندیشند.» همکاران من پیگیر ماجرا هستند. ما هم مثل شما امیدواریم خروجی این جلسات هرچه که هست گرانی‌های بیشتری را بر گُرده‌ی خلق‌الله بار نکند.

 

دوم| قصه پُرغصه «سکه ثامن»؛ مالباختگانی که چشم به راه اقدامات قاطع قضائی هستند

«تعدادی از غارت‌شدگان دچار سکته، فوت، طلاق، مهاجرت، ضرب‌وجرح و فروپاشی زندگی شده‌اند. درحالی‌که رئیس هیئت مدیره سکه ثامن با وثیقه فقط ۳ میلیارد؟! بجای۵۰۰ میلیارد تومان آزاد شده است! بیم فرار ایشان به کانادا هر لحظه وجود دارد.» این‌ها حرف‌های مالباختگان سکه ثامن است؛ مالباختگانی که معتقدند بعد از گذشت 8 ماه از آغاز رسیدگی به پرونده تا این لحظه اقدام چندانی برای جبران خسارت انجام نشده. تنها درخواست آن‌ها رساندن صدایشان به مقامات عالیه دستگاه قضائی است. تلاشمان را کردیم. همکاران من در یک نشست خبری موفق شدند موضوع را از آقای اسماعیلی سخنگوی تازه عدلیه پیگیری کنند.

 

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده سکه ثامن، گفت: «پرونده هنوز در مرحله کار تحقیقاتی است. با این همه تدابیری اتخاذ می‌شود که در اولین فرصت و قبل از خاتمه مراحل رسیدگی، میزان اموالی که از متهمان در توقیف است را شناسایی و با یک سازوکار مشخص بین ذینفعان توزیع شود.»

اسماعیلی در مورد سوال دیگر خبرگزاری مبنی بر علت طولانی شدن روند رسیدگی به این پرونده، گفت: «علتش این است که پرونده زوایای گسترده‌ای دارد. از طرف دیگر میزان اموال توقیف شده به نسبت ادعاهایی که اشخاص دارند کفاف نمی‌دهد. علاوه بر آن خیلی از مالباختگان به مرور شکایت می‌کنند. یکسری دیگر از مالباختگان طرح شکایت نکردند الان که می‌بینند که اوضاع نگران‌کننده است به جمع شاکیان می‌پیوندند. به طور طبیعی خود این پیوستن آنها به مجموعه شاکیان کار را به تأخیر می‌اندازد.»

به‌هرحال «فارس من» از ابتدا پیگیر موضوعات مالباخته‌های سکه ثامن بوده؛ بعد از این هم هست. من هم مثل شما امیدوارم بررسی‌های قضائی هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

 

سوم| خرید و فروش سگ‌های تزئینی در دیوار/ نماینده مجلس: غیرقانونی است

برای ما از متداول شدن خرید و فروش سگ‌های تزئینی در فضای مجازی گفته بودید؛ آگهی‌هایی که هر روز بیشتر از گذشته و با قیمت‌های آن‌چنانی منتشر می‌شوند. عجیب‌تر آن‌که برخی اپلیکیشن‌های پرکاربرد علیرغم منع روشن قضائی اقدام به انتشار این آگهی‌ها می‌کنند: «از وزارت ارتباطات و قوه قضاییه خواهش می‌کنیم با عوامل تجارت سگ در فضای مجازی برخورد کنند. تا جلوی این خرید و فروش مذموم گرفته شود.»

بچه‌های گروه اجتماعی خبرگزاری، مطلب را از یکی از حقوق‌دانان مجلس پیگیری کردند. حجت‌الاسلام سلیمی به خبرنگار ما گفته بود: «اگر سگ، سگ گلّه و شکاری باشد مشکلی ندارد اما خرید و فروش سگ ولگرد و تزئینی غیرقانونی و غیرمجاز است. بنابراین خرید و فروش سگ از جمله معاملات حرام است و به نظر می‌رسد قوه قضاییه باید نسبت به آن ورود کند.»

آقای سلیمی درنهایت تأکید کرده بود که مجلس هیچ مشکلی برای برخورد قوه قضاییه با این موضوع نمی‌بیند. هرچند که نباید فقط باید جرم‌انگاری کنیم و مُدام در جامعه صحبت از جرم کنیم. اما قوه قضاییه می‌تواند مانع اینگونه کارها شود.

 

چهارم| خصوصی‌سازی و اخراج کارگران؛ این‌بار کارخانه کیوان همدان

کیوان همدان هم از آن دست کارخانه‌هایی است که روزگاری برای خودش شکوه و شوکتی داشته؛ شوکتی که البته دولت مستعجل بود و بعد از خصوصی‌سازی در سال 88 یکسره رو به زوال رفت. آن روزها کیوان بیش از 300 نفر کارگر داشت که شبانه‌روز برای ارتقای تولید می‌جنگیدند. حالا و بعد از اخراج‌های سریالی تنها 70 کارگر باقی ماندند. همان‌ها هم البته هر روز چوب تعدیل و مشکلات اقتصادی را بالای سرشان احساس می‌کنند. کمپین کارگران کیوان خیلی زود مورد توجه مخاطبان «فارس من» قرار گرفت. مطلب را علیرغم همه سختی‌ها پیگیری کردیم.

 

همکاران من در دفتر منطقه‌ای همدان به سراغ آقای متین رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت استان رفتند. وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «کارخانه کیوان 35 نفر از کارگران را بیرون کرده. ما به دنبال بازگشت این افراد به کار هستیم. مالک، کارخانه را به همسرش منتقل کرده و عملاً همه با این خانم طرف هستند.»

وی با اشاره به اینکه تعدیل نیرو با بهانه نبود بازار انجام شده است، تصریح کرد: «البته محصولات کارخانه بازار نامناسب ندارد و از بعد کارشناسی، این کارخانه بازار خیلی بهتری نسبت به قبل دارد. مالک کارخانه کیوان یکی از سهامداران اصلی در برخی از کارخانه‌های معتبر صنعت غذایی و شوینده‌های بهداشتی است.»

تلاش‌های دوستان من برای ارتباط با مالک کارخانه تا این لحظه بی‌نتیجه مانده. صمیمانه امیدواریم آقایان هرچه سریع‌تر برای پاسخگویی به افکار عمومی پیش‌قدم شوند. حتماً این اوضاع آن هم در سال «رونق تولید» زیبنده هیچ‌کدام از صنایع مملکت ما نیست.

 

پنجم| کمپین ده‌ها هزار نفری تعویق کنکور باحترام سیل‌زدگان به کجا رسید؟/ بطحایی: سهمیه می‌دهیم؛ غلامی: شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی کند

بچه‌های کنکوری حالا چند هفته‌ای هست در تب و تاب تغییر زمان کنکور هستند. ماجرا از جایی شروع شد که کمپین تعویق آزمون ارشد با پیگیری‌های «فارس من» به توفیق رسید. دانش‌آموزان هم با تأسیس یک پویش خواستار تغییر زمان آزمون سراسری باحترام سیل‌زده‌ها شدند. حالا بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفته امکان تغییر زمان آزمون منتفی است اما به‌دنبال رایزنی با وزارت علوم بخاطر اخذ سهمیه برای دانش‌آموزان این مناطق است. وی گفته: «ان‌شاءالله همین روزها شورای سنجش و پذیرش تشکیل می‌شود و باید ببینیم تصمیم چه خواهد شد.»

از سوی دیگر منصور غلامی وزیر همدانی آموزش عالی می‌گوید اختصاص هرگونه سهمیه برای کنکور برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. وی درباره پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اختصاص سهمیه به داوطلبان مناطق سیل زده در برخی از رشته‌ها گفت: «باید این پیشنهاد مطرح شود و در صورت داشتن دلایل منطقی، آن را بررسی می کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.»

همکاران من در تحریریه مطلب را از ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور هم پیگیری کردند. وی هم معتقد است چنین موضوعی در حیطه اختیارات شورای عالی است و شورای سنجش و پذیرش نمی‌تواند چنین تصمیماتی اتخاذ کند.

حالا چشم‌های دانش‌آموزان سیل‌زده به درب‌های شورای عالی است. شورایی که چند هفته‌ای هست به ریاست رئیس‌جمهور اساساً تشکیل جلسه نداده که بخواهد درباره این موارد شور و گفتگو کند. خبرنگاران ما برای پیگیری ماجرا همچنان مُصر هستند. برای اطلاعات بیشتر این گزارش را بخوانید: اختصاص سهمیه کنکور به سیل‌زدگان در انتظار برگزاری جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی

پیگیری سوژه‌های «فارس من» اولویت نخست خبرگزاری است. برای ما می‌‌توانید سوژه‌ها و پیشنهاداتتان را برای پیگیری ارسال کنید. کافی است سوژه‌تان را در این صفحه ثبت کنید تا خیلی زود توسط دوستان من پیگیری شود. شما سردبیر فارس هستید!

گزارش از حمیدرضا عسگری مزین

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول