اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

روایت ذوب‌آهنی اصیل از اتفاقات بازی الزورا/ هیاهوی فوتبال فقط داخل زمین مسابقه

تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان شب گذشته موفق شد با تساوی مقابل الزورا در ورزشگاه کربلا راهی دور بعدی جام باشگاه‌های آسیا شود؛ دیداری که با حواشی زیادی همراه بود و نماینده ایران نتوانست در این حواشی و بعد از آن نمره قبولی بگیرد.

روایت ذوب‌آهنی اصیل از اتفاقات بازی الزورا/ هیاهوی فوتبال فقط داخل زمین  مسابقه

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان در حالی میان خشم و هیاهو صعودش به مرحله گروهی را مسجل کرد که شاید هیچ کس چنین انتظاری از تیم بحران‌زده ابتدای فصل نداشت اما آن‌ها با هدایت علیرضا منصوریان توانستند راهی مرحله یک هشتم نهایی شوند.

این اتفاق درحالی رخ داد که دو تیم استقلال و پرسپولیس با بودجه‌های کلان میلیاردی نتوانستند از پس آن بر بیایند و یک هفته زودتر شانس صعود به مرحله بعد را از دست دادند؛ دو تیمی که از مدعیان قهرمانی لیگ برتر هستند و تیم ذوب‌آهن نیز در رده هفتم جدول حضور دارد.

از اتفاقات و حواشی پیش از این مسابقه و دست به موبایل شدن سعید آذری که نمی‌توان به سادگی گذشت، به طوری که رسانه‌های ورزشی ساعتی منتظر متن و پیام‌های جدید در صفحه شخصی‌اش بودند و یا از عزل سرپرست تیم درست شب قبل از مسابقه سخن گفته می‌شد.

اما هرچه که بود سبزپوشان وارد ورزشگاه شیک و مجلل کربلا شدند؛ ورزشگاهی که برخی‌ها بدون اطلاع سازنده آن را ایران معرفی می‌کنند در حالی که این ورزشگاه توسط یک شرکت ترکیه‌ای ساخته شده است و جزء زیباترین ورزشگاه‌های آسیا محسوب می‌شود.

در پی انتشار خبر نادرست ساخت ورزشگاه فوتبال کربلا توسط ایران که شب گذشته از سوی برخی بازیکنان باشگاه ذوب‌آهن صورت گرفت، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور اظهار داشت: شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور به عنوان شرکت مادر تخصصی وزارت ورزش و جوانان و سازنده ورزشگاههای بزرگ فوتبال، در خارج از کشور از جمله عراق هیچگونه پروژه ای نداشته و تاکنون نساخته است.

تب بالای ورزشگاه کربلا

گل زود هنگام ذوب‌آهن شاید تب سکوهای ورزشگاه را بالا برد اما به اندازه آستانه تحمل هواداران تیم الزورا بود اما گل دقیقه 92 و تعویض شکست با تساوی که حکم به صعود ذوب‌آهن و دشواری راه صعود برای الزورا می‌زد، تبی بالاتر از آستانه تحمل هواداران این تیم بود تا بار دیگر شاهد اتفاقاتی مشابه همان اتفاقات چند هفته اخیر در فوتبال کشور خودمان باشیم.

هواداران عصبانی الزورا به جای آن‌که از خجالت بازیکنان تیم‌ خودشان برآیند، با ورود به زمین به سمت بازیکنان ذوب‌آهن حمله‌ور شدند و اشیایی را به سمت آن‌ها پرتاب کردند که البته میلا فخرالدینی به سهم خودش این عمل هواداران را پاسخ داد اما همین اتفاقات باعث مصدومیت قاسم حدادی‌فر و توقف چندین دقیقه‌ای بازی شود.

همه منتظر واکنش AFC

اتفاقاتی که اگر یک صدم آن در ایران رخ داده بود، AFC از کول فدراسیون فوتبال ایران پائین نمی‌آمد و با انواع اقسام جرائم از جمله محرومیت هوادار و کاهش سهمیه و ... ایران را تنبیه می‌کرد؛ حواشی که در صورت وجود نیروهای امنیتی و کنترلی در ورزشگاه تا حد قابل توجهی قابل کنترل بود اما معدود ماموران کنار زمین توانایی مدیریت این حواشی را نداشتند.

البته با توجه به نوساز بودن این ورزشگاه و نبود تجربه برگزاری مسابقات در این سطح در این شهر، می‌توان تا حدودی این مسائل را توجیه کرد اما به هیچ وجه نمی‌شود برای رفتار برخی از بازیکنان حرفه‌ای ذوب‌آهن توجیهی پیدا کرد؛ تیمی که خود را از هم‌اکنون در جمع برترین 16 تیم آسیا می‌بیند و باید رفتارهایی در تراز این جایگاه از خود نشان دهد.

مهدی رجب‌زاده پیشکسوت با اخلاق باشگاه ذوب‌آهن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در این باره اظهار کرد: بعد از به ثمر رسیدن گل دوم ذوب‌آهن، شرایط استادیوم طوری بود که درحال ورود به حاشیه بود و در این شرایط بازیکنان با تجربه ذوب‌آهن باید شرایط را آرام می‌کردند.

کاپیتان سابق ذوب‌آهن بیان کرد:  به نفع ذوب‌آهن بود بازی با آرامش به پایان برسد و نماینده عراقی که چیزی برای از دست دادن نداشت، به دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود بود؛ در این شرایط میلاد فخرالدینی که بازیکن کم‌تجربه‌ای نیست باید حرفه‌ای تر عمل می‌کرد.

داور هم ترسید و زودتر سوت پایان بازی را زد!

وی ادامه داد: اتفاقاتی که رخ داد هم به ضرر خود میلاد می‌شود و هم احتمال جریمه باشگاه هم وجود دارد و این حرکات از چنین بازیکن باتجربه‌ای دور از ذهن بود؛ بازی با تساوی تمام شد و ذوب‌آهن به مرحله حذفی صعود کرد ولی جو ورزشگاه بسیار مشتنج بود و داور هم زودتر از موعد سوت زد.

رجب‌زاده اذعان کرد: در چنین شرایطی باید بازیکنان حرفه‌ای عمل کردند و جو را آرام کنند تا بازی با همان نتیجه به پایان برسد و نباید در چنین جوی بهانه به AFC و حریف داد ولی فکر می‌کنم AFC جرائمی را هم برای فخرالدینی و هم باشگاه در نظر بگیرد که امیدوارم ضرری به حرکت این تیم نزند.

ذات هواداری یعنی «خشم و هیاهو»

این که هوادار کنترل خود را از دست دهد، ربطی به ایران و عراق ندارد و حتی آن سوی مرزها این اتفاقات طبیعی است؛ فوتبال دوستان به خوبی به یاد دارند که فینال جام باشگاه های آمریکای جنوبی (لیبرتادورس) بین تیم های همشهری ریورپلاته آرژانتین و بوکاجونیورز آرژانتین به علت حواشی ایجاد شده بین هواداران نه در یک شهر و کشور دیگر، بلکه به یک قاره دیگر منتقل شد و دیدار برگشت در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو مادرید برگزار شد.

مثال‌های داخلی هم که بسیار دم دست موجود است و در آخرین مورد آن می‌توان به حواشی دیدار پرسپولیس و سپاهان اشاره کرد که بیش از 300 زخمی به دنبال داشت و تمامی این موارد شاهدی بر این است که جو ورزشگاه و اتفاقات می‌تواند هر هواداری را در هرجای دنیا که باشد تحریک کند اما این نیروهای کنترلی و سیستم مدیریتی ورزشگاه‌هاست که اجازه این رفتارها را نمی‌دهد.

رجب‌زاده: فوتبال یعنی رقابت فارغ از سیاست و فقط درون زمین

رجب‌زاده در این باره به دوران بازیگری خود اشاره کرد و گفت: خیلی از مسابقات بوده که با تیم‌های عربستانی بازی کردیم و در حالی که روابط سیاسی دو کشور خیلی خوب نیست ولی هیچ‌گاه اتفاق خاصی رخ نداد؛ این اتفاقات در همه ورزشگاه‌ها رخ می‌دهد ولی باید به این نکته توجه کرد که فوتبال در زمین فوتبال است و ربطی به روابط سیاسی و منطقه‌ای و ... ندارد.

وی ادامه داد: روابط دیپلماسی کشورها نباید تاثیر در فوتبال داشته باشد و اساسا فوتبال به دنبال این است که فارغ از این روابط‌ها جریان ورزش دنبال شود؛ خودم به شخصه همیشه تمرکزم را روی مسابقه و اتفاقات درون زمین می‌گذارم و هیچ‌گاه کاری به این مسائل نداشتم و به نظرم حال که مسابقه را با نتیجه دلخواه گرفته‌ایم، نباید به این مسائل بها دهیم.

اما در سرانجام همه این اتفاقات این ذوب‌آهن بود که توانست یک امتیاز حساس این دیدار را بگیرد و کار صعود خود به مرحله بعدی را نهایی کند اما حالا آن‌ها شاید باید در همین ورزشگاه یک بار دیگر به میدان بروند و در دیداری که به عنوان میزبان وارد ورزشگاه می‌شوند، باید از نماینده عربستان میزبانی کنند؛ میزبانی که می‌تواند بهترین گزینه برای سیاست‌های بی‌منطق نمایندگان لابی‌دار عربستان مبنی بر برگزاری دیدارهایشان با نمایندگان ایران در یک کشور دیگر باشد. البته زمزمه‌هایی برای جا به جایی محل این دیدار هم به گوش می‌رسد.

 

انتهای پیام/63077/ص30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول