اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

بدعهدی اعضای برجام ادامه یابد، قدم‌های بعدی برداشته می‌شود

ایران امروز به طرف‌های باقیمانده در برجام به صراحت اعلام کرد که اگربدعهدی‌های آنها ظرف 60 روز آینده پایان نیافته و روال کنونی ادامه یابد، جمهوری اسلامی قدم‌های بعدی را برخواهد داشت.

 بدعهدی اعضای برجام ادامه یابد، قدم‌های بعدی برداشته می‌شود

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، امروز (چهارشنبه) و در سالگرد خروج آمریکا از برجام، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای توقف برخی تعهدات برجامی ایران را اعلام کرد.

در این بیانیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق 60 روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.(اینجا بخوانید)

براساس این تصمیم، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدویت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند.

تصمیمی که امروز رئیس‌جمهور مبنی بر عدم فروش اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین تولید داخل اعلام کرد، به معنای این است که ما دیگر ملزم به رعایت سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد و سقف ۱۳۰ تن آب‌سنگین نیستیم.

تصمیم ایران در متوقف‌کردن تعهد مربوط به حفظ ذخایر اورانیوم غنی‌شده در سقف ۳۰۰ کیلو به دلیل تأثیر راهبردی آن بر Breakout time که از پایه‌های اصلی برجام بوده، بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

در حال حاضر، غنی‌سازی اورانیوم بر اساس تعهدات پذیرفته‌ شده در برجام با استفاده از ۳۰ زنجیره از سانتریفیوژهای IR1 انجام می‌شود که طبیعتاً متناسب با سقف پذیرفته‌ شده در برجام تعیین و فعال‌سازی شده است.

تحقق عزم اعلام‌ شده از سوی ایران برای عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرم به‌صورتی که در ضرب‌الاجل دو ماهه پیام روشنی به طرف‌های مقابل منتقل کند، نیازمند بهره‌گیری از تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای موجود و یا فعال‌سازی سانتریفیوژهای جدید‌تر است که ایران به‌راحتی امکان محقق‌کردن هریک از دو گزینه ذکرشده را در مرکز نطنز دارد.

به گزارش فارس، در این بیانیه همچنین به کشورهای باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داده شد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات  ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شوند، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگر را متوقف خواهد کرد.جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به مشورت‌های خود با اعضای باقی مانده برجام در تمامی سطوح ادامه دهد، اما نسبت به هر اقدام غیر مسئولانه، از جمله ارجاع موضوع به شورای امنیت ملل متحد یا اعمال تحریم های بیشتر، عکس العمل قاطع و سریع نشان خواهد داد.

بررسی ابعاد اجرایی و عملیاتی تصمیم اتخاذشده از سوی شورای عالی امنیت ملی، مبیّن این واقعیت است که بهره‌گیری هوشمندانه از ظرفیت‌های فنی در کنار اراده سیاسی موجود می‌تواند بر بستر حمایت‌های مردمی، شرایط جدیدی را در حوزه بازیابی منافع ملی و منفعل‌کردن آمریکا در زمینه اتخاذ رفتارهای یکجانبه و غیرقانونی رقم بزند. 

 اگر اعضای باقی‌مانده در برجام در این ۶۰ روز توانستند نظرات جمهوری اسلامی را تأمین کنند، نظام هم به حالت قبلی برمی‌گردد، ولی اگر بخواهند بر بدعهدی خودشان ادامه دهند قدم‌های بعدی را برخواهیم داشت.

به گزارش فارس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران در این باره گفت: رئیس جمهور تأکید کرد که الان بحث خروج برجام برای ما مطرح نیست، بلکه در چارچوب برجام از حقوقی که برای ما مصرح شده چنانچه که طرف مقابل ملتزم به تکالیفش نباشد، ایران هم متناسب با شرایط و ارزیابی که می‌کند تصمیمات مقتضی را در زمان مناسب اتخاذ می‌کند.

صالحی اضافه کرد: همانطور که ما بارها گفته‌ایم، صنعت هسته‌ای در حوزه‌های مختلف آن از جمله تحقیق و توسعه، اکتشاف و استخراج، بازسازی طراحی راکتور اراک و دیگر حوزه‌ها، به خوبی در حال پیشرفت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین عنوان کرد: هر فرمانی که از طرف مسئولان ارشد نظام به ما صادر شود، با قاطعیت و در اسرع وقت عملیاتی خواهیم کرد.

وی در خصوص زمان بازگشت پذیری هسته‌ای نیز گفت: بازگشت پذیری لحظه‌ای است و بستگی به نوع آن دارد. به طور مثال اگر فردا روزی فرض کنیم بگویند وارد غنی سازی ۲۰ درصد بشویم، من قبلاً هم اعلام کردم که این آمادگی را داریم که در عرض چهار روز ما غنی سازی ۲۰ درصد را مجدد در سطح قابل قبولی شروع کنیم.

به گزارش فارس، صبح امروز ( ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) سفرای کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به وزارت امور خارجه دعوت و نامه حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان توسط سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به آنها تسلیم شد. در این نامه تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشورمان مبنی بر «توقف اجرای برخی تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام» به اطلاع سران کشورهای مزبور رسیده است.همچنین طی نامه دیگری که امروز صبح توسط وزیر امور خارجه کشورمان برای خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی ارسال شد جزئیات اقدامات ایران به اطلاع وی به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول