اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

ذخیره سازی 550 میلیون مترمکعبی آب در دریاچه سدکوثر گچساران

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: هم‌اکنون میزان آب ذخیره شده در دریاچه سد کوثر به 550 میلیون متر مکعب رسیده در حالی که گنجایش ذخیره این سد 580 میلیون متر مکعب است.

ذخیره سازی 550 میلیون مترمکعبی آب در دریاچه سدکوثر گچساران

 اکبر خدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران  با بیان اینکه سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است، اظهار کرد: آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود که این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

 وی ادامه داد:  این سد سالانه  آب آشامیدنی 2 میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و تعدادی از شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد را تامین می‌کند.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران  با اشاره به بارش‌های باران در فصل زراعی گفت: هم‌اکنون میزان آب ذخیره شده در دریاچه سد کوثر به 550 میلیون متر مکعب رسیده  در حالی که گنجایش ذخیره این سد 580 میلیون متر مکعب است.

 وی ابراز کرد: بارندگی‌های امسال  موجب ذخیره سازی 340میلیون متر مکعب آب  در مخزن سد کوثر شده است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: هم‌اکنون 93درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر در این شهرستان با بارندگی های سال زراعی جاری آبگیری شد.

 خدری ادامه داد: از ابتدای سال آبی تاکنون 677 میلیمتر در ایستگاه هواشناسی سد ملی کوثر گچساران به ثبت رسیده است که موجب بالا آمدن تراز مخزن آب به میزان 29.5 متر شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سال آبی گذشته 210 میلیمتر بارش در ایستگاه هواشناسی این سد به ثبت رسید.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران  با بیان اینکه در فروردین ماه امسال 162 میلی متر باران در ایستگاه هواشناسی سد ملی کوثر به ثبت رسیده است، گفت: در بارندگی های سیل آسای فروردین ماه امسال 190 میلیون متر مکعب آب وارد مخزن سد کوثر شد که در همین مدت بیش از 150 میلیون متر مکعب آب از سد رها شد.
خدری با بیان اینکه نرمال تراز این مخزن بتنی با سطح دریا 625 متر است، اذعان کرد: در حال حاضر با افزایش بارندگی در سال زراعی در این شهرستان تراز این سد بتنی 623.5 متر است.

این مسوول تصریح کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون از سد کوثر 70 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی، 14 میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی، 2 میلیون متر مکعب آب برای بخش صنعت و 40 میلیون متر مکعب برای سایر (زیست محیطی) رها شده است.
وی گفت: بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد کوثر در دشت لیشتر و منطقه خیرآباد از این سد آبیاری می شود.
 خدری خاطرنشان کرد: سهمیه بخش کشاورزی از مخزن سد کوثر 580 میلیون مترمکعبی دریاچه سد کوثر 70 میلیون مترمکعب تعیین شده است.

 انتهای پیام/82031/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول