اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زنجان

واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی با حساسیت انجام شود/ مردم زنجان سهامدار شرکت‌ها شوند

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی با حساسیت انجام شود، گفت: مردم زنجان می‌توانند سهامدار شرکت‌ها شوند.

واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی با حساسیت انجام شود/ مردم زنجان سهامدار شرکت‌ها شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شنیده‌ها از واگذاری یکی از شرکت‌های برند و مطرح استان زنجان به بخش خصوصی خبر می‌دهد، خبری که برای زنجانی‌ها یادآور خاطرات نه چندان خوش واگذاری شرکت روغن نباتی استان زنجان است، به همین دلیل گفت‌و‌گویی با نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی داریم.

 

فارس: در مورد واگذاری شرکت ایران ترانسفو به بخش خصوصی و مشکلات آن بفرمایید؟ آیا این واگذاری به سود مردم تمام خواهد شد؟

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی: موضوع خصوصی‌سازی به عنوان اصل 44 قانون اساسی در کشور مورد توجه است که بحث واگذاری مجموعه‌های دولتی به بخش خصوصی در آن مورد تاکید است، اجرای اصل 44 قانون اساسی در عین اینکه ایجاد اشتغال را راحت‌تر می‌کند موجب کم شدن تصدی‌گری دولت در بخش تولید می‌شود مشروط بر اینکه واگذاری به صورت درست انجام شود.

این در حالی است که نحوه واگذاری شرکت‌ها جای بحث دارد و این واگذاری برای فعالان این بخش در زنجان یک فرصت طلایی است که از این فرصت استفاده کنند چرا که در سال‌های گذشته نیز به نمایندگان کارگری اعلام کردم می‌توانند از ظرفیت خصوصی‌سازی شرکت‌ها استفاده کرده و در بحث واگذاری این مجموعه شرکت کنند و کمک شود که سهامداران این شرکت جلو بیایند، از آن زمان تاکنون چیزی نشنیده و اکنون معتقد هستم چه در بحث واگذاری ایران ترانسفو یا هر مجموعه دیگری اولویت با فعالان مجموعه است.

اگر دولت بحث نظارت خود را در امور مختلف به ویژه واگذاری سهام انجام دهد، بهترین شیوه است که کارگران را درگیر واگذاری سهامداری کنند که این موضوع مشروط به ورود دولت است که متاسفانه تا این لحظه نظارت دولت در این زمینه در گذشته و در حال حاضر ضعیف بوده است.

 

فارس: آیا با واگذاری شرکت به بخش خصوصی موافق هستید؟

علی وقفچی: واگذاری به بخش خصوصی یک اصل است تا بخش خصوصی ارزش پیدا کند و پویا شود و در بحث اقتصاد وارد شده و معتقد هستم باید به جای جذب سرمایه از خارج از کشور بتوان از سرمایه‌داران داخل کشور استفاده کرد و وجود ایرانیان مقیم خارج یک فرصت مناسب است.

برای مردم زنجان به ویژه افرادی که در شرکت ایران ترانسفو یک فرصت طلایی برای مشارکت وجود دارد تا از طریق معقول و منطقی بتوانند سهامدار شرکت شوند.

اصل موضوع درست است اما نحوه واگذاری مورد بحث است و در مورد شرکت روغن نباتی جهان نیز نحوه واگذاری درست نبوده و رانت‌هایی پشت پرده بوده و مسائلی مطرح شده که حق به حق‌دار نرسیده است.

 

فارس: چه راهکاری برای کاهش نگرانی کارگران شرکت ایران ترانسفو وجود دارد؟

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی: آمادگی داریم کمک شود سهام شرکت ایران ترانسفو به کارگران واگذار شود این واگذاری یک فرصت طلایی است، مشروط به اینکه با اولویت کارگران و کسانی که زحمت کشیده‌اند، باشد.

مردم زنجان نیز به راحتی می‌توانند در خرید سهام این شرکت مشارکت کنند چرا که این روند که در کشور حاکم است در مورد واگذاری‌ها و یک مجموعه بسیار بزرگ به یک یا دو نفر واگذار می‌شود چندان درست نیست، معتقد هستم در این واگذاری‌ها شرکت‌ها باید به شرکت‌های تعاونی و مشارکتی واگذار شود که البته این موضوع در قانون دیده نشده است.

 

فارس: شنیده شده فرد خریدار شرکت ایران ترانسفو اهلیت لازم را نداشته و گفته می‌شود چک وی پاس نشده؟ آیا واگذاری شرکت به این افراد کار درستی است؟

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی: باید از افرادی که وجهه مثبتی دارند در واگذاری‌ها استفاده شود و از ورود افرادی که فاقد اهلیت و تخصص کاری هستند اما رانت دارند، جلوگیری شود، در ضمن باید قراردادها طوری تنظیم شود که به راحتی سواستفاده نشود، متاسفانه قراردادها به نحوی است که می‌توان از آن بهره برد.

باید دستگاه‌های مربوطه هم در کشور و هم استان کمک کنند تا شرایط واگذاری چه به فرد یا مجموعه سرمایه‌گذار در زمینه فعالیت شرکت تخصص داشته باشد، استاندار و مسؤولان اجرایی و نمایندگان با حساسیت ویژه جلو بروند تا این واگذاری با اولویت مردم زنجان و افراد شاغل در مجموعه انجام شود.

معتقد هستم با این شرایط و واگذاری شرکت به سهامداران، بتوان آن را بهتر از شرایط موجود مدیریت کرد چرا که الان دنیا، دنیای رقابت است، تا به امروز اقتصاد پویا نداشتیم، انحصار برای ورود بخش خصوصی وجود داشته است و اعتقاد شخصی بنده این است که اگر مسیر درست باشد خصوصی‌سازی شرکت‌های بزرگ با آغوش باز باید پذیرفته شود تا اجازه دهیم مجموعه‌های دیگری در کنار دولت فعالیت داشته باشند، در بخش تولید انحصار ایجاد شده که امکان رقابت از بین رفته است به همین دلیل نمی‌توانیم در اقتصاد جهانی تاثیر داشته باشیم.

اگر افزایش تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه داشته باشیم، با این تعامل منافع مشترک ایجاد می‌شود و چالش‌های پیش‌روی امروز تا حدودی کاهش پیدا می‌کند.

چه قوه قضاییه، چه وزارت صنعت و معدن و سایر دستگاه‌ها مسیر درست واگذاری را مورد توجه قرار دهند، مرجع تشخیص نیستم و باید در این زمینه از نظر صاحب نظران استفاده شود اما اعتقاد دارم امکان خرید سهام برای مردم ایجاد شود فرصت خوبی برای مردم و  شرکت ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/73009/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول