اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

بازسازی مسجد جامع ورامین در انتظار ۵۰۰ میلیارد اعتبار

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ورامین گفت: مسجد جامع 700 ساله ورامین نیازمند 5000 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و بازسازی کامل است.

بازسازی مسجد جامع ورامین در انتظار ۵۰۰ میلیارد اعتبار

 ژیلا خدادادی رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ورامین در گفت‌و‌گو به خبرنگار خبرگزاری فارس از  ورامین اظهار داشت: مسجد جامع ورامین یکی از آثار شاخص استان تهران و حتی کشور است که نمونه کاملی از مساجد چهار ایوانی در دوران اسلامی و متعلق به دوران سلطان محمد خدابنده به سال 726 هجری قمری از حکمرانان ایلخانی است.

وی افزود: در معماری این مسجد می‌توان سه بخش مدخل، سر در و ایوان ورودی مسجد، صحن، ایوان‌ها و رواق‌های پیرامون صحن و بخش اصلی مسجد که شبستان گنبد دار (مقصوره) را به‌وضوح دید.

این مسؤول تصریح کرد: ویژگی شاخص مسجد جامع ورامین، تزئینات به‌کاررفته در بخش‌های مختلف بنا که  شامل تزئینات نوشتاری، هندسی و اسلیمی است که با مصالحی از گچ، آجر، کاشی، رنگ و در برخی مواقع تلفیقی از آن‌ها به زیبایی تمام به اجرا درآمده است.

گفت: سر در ایوان ورودی مسجد جامع با تزئینات مقرنس‌کاری و کاشی‌کاری جلوه خاصی دارد و رواق‌های پیرامون صحن با تزئینات زیبا گچ‌بری شده است. گچ‌بری‌های این بنا از زیباترین نمونه‌های گچ‌بری ایرانی است که در آن به‌کاررفته است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ورامین افزود: بیش‌ترین تزئینات بنادر قسمت جنوبی و در مدخل ایوان و شبستان گنبد دار مسجد است. کتیبه‌های گچ‌بری و آجرکاری و محراب زیبای گچ‌بری مسجد از شاخص‌های تزئینی آن است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

وی در خصوص زمان ثبتت این بنا، اظهار کرد: مسجد جامع 700 ساله ورامین با شماره 176 و تاریخ 15/10/1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در خصوص مرمت‌های اخیر مسجد جامه ورامین، گفت: این بنا تاکنون چندین بار در سال‌های متوالی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران مرمت شده است و آخرین بار در سال 1397 با مبلغ 800 میلیون ریال ایوان شرقی و سر در ایوان آن مرمت شد و جهت مرمت مجدد ایوان‌های غربی و شمالی و نورپردازی محوطه داخل و خارج مسجد مبلغ 5000 میلیارد ریال بودجه لازم است.

انتهای پیام/67037/م/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول