اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اعتراف آقای مدیرکل: حال آموزش و پرورش اصفهان خوب نیست

در هفتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر مشکلات معلمان، لزوم نوسازی مدارس و آموزش‌های مهارتی و حقوقی به دانش‌آموزان محور اصلی گفت‌وگوهای مسؤولان شهری و مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان بودند.

اعتراف آقای مدیرکل: حال آموزش و پرورش اصفهان خوب نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، هفتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان پیش از ظهر امروز با حضور 11 نفر از اعضای شورای شهر، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان، رؤسای نواحی شش‌گانه آموزش و پرورش و تعدادی از معلمان نمونه اصفهان برگزار شد.

در ابتدای جلسه فتح‌اله معین ضمن گرامیداشت هفته معلم عنوان کرد: هر روز، روز معلم است چرا که تنها مملکتی به پیروزی می‌رسد که در آن تعلیم و تربیت تعطیل نشود و این وظیفه بزرگ انسانی بر دوش عزیزانی است که در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، پیامبر اکرم فرمودند من ‌عنوان معلم برای جامعه بشریت مبعوث شدم و سرمایه های اجتماعی که در جامعه وجود دارد ناشی از تلاش معلمان است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به گستردگی تشکیلات آموزش و پرورش عنوان کرد: هیچ کس در کشور ما نیست که قصد سوادآموزی داشته باشد و بستر فراهم نباشد، البته تشکرهای من نباید باعث چشم‌پوشی از پیگیری مطالبات معلمان شود.

وی با ایثاگر توصیف کردن معلمان ادامه داد: اگر بخواهیم به دستگاه‌های دولتی نمره بدهیم، آموزش و پرورش با توجه به ارزانی و تاثیرگذاری بالاترین نمره را کسب می‌کند، بنای آموزش و پرورش بر نیروی انسانی استوار است و جامعه موظف است انتظارات نیروی انسانی این سازمان را برآورده کند.

حال آموزش و پرورش خوب نیست

در ادامه محمد اعتدادی اظهار کرد: امروز اگر می‌خواهیم حال جامعه خوب باشد باید حال آموزش و پرورش خوب باشد اما آموزش و پرورش ما به واسطه مشکلات مالی و نیروی انسانی که امروز با آن مواجه هستیم حال خوبی ندارد، مدارس استان مهر 97 را با کمبود  14 هزار نیروی آموزشی شروع کردند، اعلام شد نیروی متخصص به استان داده نمی‌شود و نیاز صرفا از دانشگاه فرهنگیان و ماده 28 تأمین شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: برای حل مسأله از نیروهای بازنشسته آموزش و پرورش که در سالیان گذشته بازنشسته شده بودند یا در آستانه بازنشستگی هستند درخواست کردیم در آموزش و پرورش بمانند، در دوره متوسطه اول ناحیه چهار اصفهان بالای 80 درصد از معلمان نیروهای بازنشسته هستند.

وی افزود: یکی از اقدامات دیگر جبران کسری نیرو با استفاده از نیروهای خرید خدمت بود که بعد از طی یک ماه دوره آموزشی از طریق مؤسسات در مدارس مشغول به کار می‌شوند.

اعتدادی با اشاره به این‌که اولویت اول آموزش و پرورش پیگیری مطالبات است، تصریح کرد: نیروهای خرید خدمات بیش از 14 ماه و معلمان حق‌التدریس نیز از بهار 96 حقوق نگرفته بودند اما توانستیم با پیگیری‌های استاندار اصفهان مطالبات سال 96 و پائیز 97 را پرداخت کنیم.

تراکم بالای دانش‌آموزان اصفهان نگران‌کننده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: تراکم دانش آموزان در اصفهان نسبت به مجموع کل کشور به مراتب بالاتر و نگران کننده است، در دوره ابتدایی تراکم کلاس‌های استان 25.97 و میانگین کشور 25.1، در متوسطه اول اصفهان 26.8 و کشور 25.6 و در متوسطه دوم نظری 23.4 و میانگین کل کشور 23.2 است و در هر سه دوره تحصیلی دانش آموزی ما بالاترین رقم تراکم را داریم.

اصفهان از نظر فضای فیزیکی آموزش و پرورش استانی برخوردار نیست

پورمحمدشریعتی‌نیا با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) عنوان کرد: تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ملی به آموزش و پرورش نگاه هزینه‌ای دارند در حالی‌که ما اعتقاد داریم یک ریال در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کردن موثرترین سرمایه گذاری برای جامعه است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: بسیاری از مدارس شرق اصفهان از نظر فضای فیزیکی استاندارد نیست و استان اصفهان از نظر فضای فیزیکی آموزش و پرورش استان محروم است.

آموزش حقوق شهروندی به دانش‌آموزان

مهدی مزروعی نیز در این جلسه بیان کرد: صد سال از قانون‌گذاری در ایران می‌گذرد اما قانون‌گرایی در ایران به شکلی است که حتی قرائت بعضی از اصول قانون اساسی برای بعضی مسؤولان گران به نظر می‌آید و تبعاتی را برای کسی که اصول قانون اساسی را یادآوری کند به دنبال دارد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان پیشنهاد داد: آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه و کانون وکلای دادگستری حقوق شهروندی و حقوق اساسی را به دانش‌آموزان تدریس کند.

وی اضافه کرد: وقتی موسیقی خوب را در مدارس آموزش نمی‌دهیم و نمی‌خواهیم موسیقی را در نظر بگیریم نتیجه آن پخش چنین موسیقی‌هایی در مدارس می‌شود.

دخالت مدارس در خصوصی‌ترین مسائل خانوادگی در زمان ثبت نام

شیرین طغیانی عنوان کرد: از یک سوضوعاتی مثل حذف کنکور را می‌شنویم و از سوی دیگر با کنکورهای بسیار کوچک مستمر در تمام پایه ها مواجه می‌شویم، این روزها خانواده ها درگیر ثبت نام فرزندان در مدارس مختلف و امتحانات ناجوانمردانه هستند که استرس زیادی در فرزندان ایجاد می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: امتحانات محدود به فرزندان نیست و مدارس به جزئی‌ترین مسائل خانوادگی و روابط بین والدین ورود می‌کنند که قابل قبول نیست.

آموزش، پرورش را کم‌رنگ کرده است

فریده روشن اظهار کرد: دوازده سال حضور دانش‌آموزان در مدارس فرصت مناسبی است تا به آموزش‌های مهارتی پرداخته شود اما این موضوع در کشور ما مهجور مانده و به همین دلیل بعد از این که 12 سال در آموزش و پرورش و برخی هم در آموزش عالی و نحصیل می‌کنند تازه به این نتیجه می‌رسند که به این رشته علاقه‌مند نیستند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: دانش‌آموزان باید بتوانند از حقوق خودشان دفاع کنند تا با ازدواج کودکان روبرو نشویم و این می‌تواند در قالب آموزش‌هایی در مدارس پیگیری شود.

امیراحمد زندآور اظهار کرد: به طور میانگین حدود 70 دقیقه از وقت دانش‌آموزان در مسیر مدرسه گرفته می‌شود و فرصت مناسبی برای آموزش‌های مختلف در همکاری بین شهرداری و آموزش و پرورش است.

آموزش و پرورش مظلوم است

اعتدادی در پاسخ به سؤالات اعضای شورای شهر و با اشاره به کلیپ‌های هم‌خوانی دانش‌آموزان، عنوان کرد: نورانیت و عظمت کار معلم را دستخوش احساسات و هیجانات کردن ظلم به آموزش و پرورش است، اگرچه حتی یک اشتباه هم پذیرفته نیست اما در آموزش و پروش 37 میلیون دانش‌آموز و 600 هزار کلاس درس داریم و نباید اتفاقات چند مدرسه را به کل مجموعه تعمیم داد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: جذب نیرو در آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی است و استخدام نیروهای خرید خدمات اموزشی ممکن نیست و آموزش و پرورش فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان را که آموزش‌های لازم را سپری کرده‌اند مطابق قانون جذب می‌کند.

لایحه مالیات بر ارزش افزوده شهرداری را فلج می‌کند

امیراحمد زندآور در نطق میان‌دستور عنوان کرد: از شهرداری اصفهان انتظار می‌رود ویژه برنامه‌هایی در جهت بهره مندی هر چه بیشتر شهروندان از فضای معنوی و ظرفیت‌های فرهنگی این ماه مبارک رمضان با رویکرد ایام ماه مبارک و عید فطر طراحی و برنامه‌ریزی کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: شهرداری برنامه‌های فرهنگی، فعالیت‌های خدماتی و حمل و نقل ویژه‌ای را به منظور رفاه حال شهروندان در این ماه پربرکت در دستور کار قرار دهد و فعالیت‌های دینی در سطح شهر اجرا و فضای معنوی منسب این ماه ایجاد گردد.

وی تصریح کرد: در صورت تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده که بنا به دستور اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است شهرداری‌ها با مشکل جدی مالی مواجه می‌شوند، در ماده 50 لایحه اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده دولت حق شوراهای اسلامی شهر و روستا در وضع مالیات محلی یا همان عوارض را با حذف تبصره یک قانون فعلی در اصلاحیه پیشنهادی خود به کلی نادیده گرفته و در صورت تصویب کارایی، پایداری و خودکفایی مالی شهرداری را بی معنا کرده و شهرداری‌های کشور را در معرض کسری جدی بودجه و بر شکستگی قرار می‌دهد.

تحمل نداری استعفا بده

علیرضا نصر اصفهانی اظهار کرد: اگر مسؤولی نمی‌تواند در برخورد با مردم صبوری کند استعفا دهد و در جایگاهی قرار گیرد که نیاز به تحمل کمتری دارد، این که مدیران شهری اعضای شورای شهر را نادیده گرفته و در مواجهه با مردم تصمیمات شورای شهر را عوض کنند صحیح نیست.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: به جهت رعایت حرمت بعضی از مدیران با وجود این که تذکرات قبلی بی‌اثر بوده این بار از ذکر نام خودداری می‌کنم ولی در مرحله بعدی بر اساس تکلیفی که دارم از طریق همین تریبون نامه افرادی که حرمت مردم را نمی‌دانند و آشکارا اعلام  و به وظیفه نظارتی خود عمل خواهم کرد.

جوان‌گرایی؛ کمّی آری، کیفی نه

مهدی مزروعی نیز در پایان گفت: با وجود این که شهرداری از لحاظ کمیت کارکنان جوان زیادی دارد اما در عمل مسؤولیت‌های مهم در اختیار جوانان نیست و مصوبه شورا در منع به کارگیری بازنشستگان وضعیت مشخصی ندارد.

به گزارش فارس، هفتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان و رؤسای نواحی شش‌گانه آموزش و پرورش برگزار و از تلاش‌های تعدادی از معلمان نمونه اصفهان تقدیر شد.

انتهای پیام/63113/ص30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول