اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مشهد برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مشهد از 23 اردیبهشت به مدت 8 روز خبر داد.

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مشهد برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جعفر مروارید ظهر امروز در ‌نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه قرآن کریم که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: جریان اطلاع‌رسانی در سال ۹۸ جریان تاثیرگذار و حساسی است و نگاه به رسانه تنها نگاه به اطلاع‌رسانی نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی رسانه را بخشی از عقل و خرد جمعی دانست و افزود: مشارکت رسانه‌ها به اصلاح  سیاست‌های و مشارکت شهروندان در رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می‌انجامد، رسانه‌های برآیند خرد و مطالبه عمومی مردمی هستند.

وی با بیان اینکه سال ۹۸ سال رونق ملی است، ادامه داد: نگاه به داشته‌ها و توان‌های درون جامعه مهم است که با توجه به چشم‌انداز دوم بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری  جوانان را مخاطب قرار دادند، این نگاه باید سمت و سوی سیاستگذاری به سمت جوانان و ظرفیت‌های نهفته جمهوری اسلامی ایران باشد.

مروارید با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمر یکا علیه ایران اظهار کرد: تحریم‌ها شرایط اجتماعی و اقتصادی ویژه‌ای برای کشور به وجود آورده‌اند که برای رفع آن نیاز به همدلی بیشتر بین مسؤولان و مردم است و  رسانه‌ها با همدلی نگاه آسیب‌شناسی، نقد و ایده‌پردازی می‌توانند به مسؤولان کمک‌های مفیدی کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال رویکرد بین‌المللی دارد، متذکر شد: با توجه مورد فوق این اولین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است که با رویکرد بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی در رابطه با شاخص‌های بین‌المللی نمایشگاه  قرآن کریم امسال گفت: حضور ۲۰ ملیت مختلف را از سراسر دنیا اسلام  از جمله افغانستان، عراق، نیجریه، لبنان، سوریه و مصر یکی از این شاخصه‌های بین‌المللی بودن این نمایشگاه است.

مروارید افزود: این ۲۰ کشور قرار است فرهنگ قرآنی خودشان را یعنی فرهنگ دین‌داری، روزه‌داری و مراسمی که در ماه مبارک رمضان در این کشورها وجود دارد را به مردم مشهد نشان دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: این 20 ملیت در نمایشگاه دو برنامه شاخص دارند، یکی عرضه غذاهای ملل در ماه مبارک رمضان با هدف آشنایی شهروندان مشهدی با این نوع غذاها بوده، همچنین قرار است در کنار آن، نشست‌های علمی و بین‌المللی با نگاه به جهان اسلام نیز برگزار شود.

وی اظهار کرد: در بخش فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور 14 ناشر جهان اسلام از کشورهایی همچون عراق، سوریه، لبنان، مصر و ترکیه  بوده، این ۱۴ ناشر ۴۵ نمایندگی در بر می‌گیرد که  این ناشران بین المللی در کنار ۵۰ ناشر داخلی  در نمایشگاه قرآن حضور دارند.

مروارید ادامه داد: ۹ قاری بین‌المللی از کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، اندونزی و تانزانیا به علاوه ۱۴ قاری بین‌المللی ایرانی جریان نگاه زیباشناسانه به قرآن با رویکرد بین‌المللی در این هشت شب به قرائت قرآن کریم می‌پردازند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه نمایشگاه قرآن یک تجربه معنوی در ماه مبارک رمضان است و این تجربه معنوی تجربیات فرهنگی و اجتماعی را هم برای مردم فراهم می‌کند، اضافه کرد: هدف این است که در این نمایشگاه بین‌المللی زیر پرچم واحد قرآن، نماز رمز وحدت اسلامی تجارب معنوی فرهنگی اجتماعی را تجربه کرده و داشته باشیم.

وی به ۱۴ نشست نخبگانی برای دانشگاهیان اشاره کرد و افزود: در کنار حضور عمومی مردم و خانواده حضور نخبگان و مطالعات اسلامی آکادمیک را داشته باشیم.

مروارید با بیان اینکه بخش هنری نمایشگاه برای کمک به شکل‌گیری همدلی در دل خانواده در نمایشگاه برنامه‌ریزی شده  است، یادآور شد:  برگزاری کارگاه‌های کتابت قرآن، نمایش خیابانی با مفاهیم قرآنی و مفاهیم اجتماعی، پرده‌خوانی و هنر اسلامی از جمله بخش های هنری این نمایشگاه محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به احیای فرهنگ‌های فراموشی شده در ماه رمضان، متذکر شد: سحرخوانی و مناجات‌خوانی از جمله برنامه‌هایی است که تلاش داریم آن را احیا کنیم، علاوه بر این، نمایشگاه عکس قرآنی، خوانش متون قرآنی  و تصویرسازی آیات قرآنی برای کودکان از جمله برنامه‌های هنری نمایشگاه امسال است.

وی به حضور کانون فرهنگی مساجد  اشاره و بیان کرد: کانون فرهنگی مساجد ظرفیت‌های زیادی دارند، بنابراین، این کانون‌ها برنامه ویژه‌ای در نمایشگاه امسال از جمله برگزاری نمایشگاه  آثار برگزیده نقاشی‌های جشنواره مدهامتان دارند.

مروارید گفت: امسال آستان قدس، شهرداری مشهد و حوزه علمیه مانند سال‌های گذشته حضور پررنگی در نمایشگاه دارند، امسال در مجموع ۲۲ سازمان و نهاد در برگزار نمایشگاه مشارکت داشته‌اند.

ترویج سبک قرآنی؛ هدف مهم برگزاری نمایشگاه قرآن کریم در مشهد

در ادامه  این جلسه، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه ماه رمضان قلب‌ها و ذهن برای دریافت معارف قرآنی آماده‌تر است، گفت: برگزاری نمایشگاه قرآن، تحلیل و بزرگداشت نزول قرآن است.

حجت‌الاسلام محمد تقی کاظمی‌نسب هدف از برگزاری نمایشگاه قرآن  را ترویج سبک قرآنی دانست و بیان کرد: معرفی ظرفیت و مزیت‌های قرآنی مشهد از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

وی مشهد را شهر فراملی که در سال یک میلیون و ۵۰۰ نفر زائر دارد عنوان کرد و افزود: حضور و افزایش نهادهای مردمی و مشارکت کلیه نهادهای فرهنگی، قرآن‌شناسی و نخبگان قرآن به عموم مردم است.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره اینکه در معرفی نخبگان حوزه سینما و ورزش خوب عمل شده است، اضافه کرد: اما متأسفانه در معرفی قاریان بین‌المللی خوب عمل نکردیم، به همین مناسب امسال در نمایشگاه قرآن کرسی تلاوت قاریان بین‌المللی برنامه‌ریزی کردیم.

کاظمی‌نسب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مشهد را شعبه دوم نمایشگاه تهران دانست و  بیان کرد: مشهد از این جهت که تنها شهری است که نمایشگاه بین‌المللی قرآن دارد، شعبه دوم نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران به حساب می‌آید.

وی افزود: امسال نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مشهد  ۲۲ کمیته و ۲۳ بخش دارد که هر کدام از این کمیته‌ها و بخش‌ها برنامه‌های ویژه‌ای برای هشت شب برپایی نمایشگاه دارند، همچنین، امسال اکران فیلم‌ها قرآن و عترت را داریم، به علاوه نمایشگاه مد و لباس،  برنامه و مسابقات ویژه کودکان و نوجوان برای این نمایشگاه طراحی شده است.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: امسال  نمایشگاه بین‌المللی ۷۰۰ غرفه دارد  که این غرفه‌ها از امروز واگذاری شده تا غرفه‌دارن  چیدمان غرفه‌های خود را شروع کنند و  فردا عصر افتتاح نمایشگاه را داریم.

کاظمی‌نسب با اشاره به مشکلات نمایشگاه سال قبل، گفت: سال گذشته یکی از مشکلات نمایشگاه برگزاری نمایشگاه در طبقات مختلف بود و امسال با حضور در نمایشگاه بین المللی تلاش کردیم این مشکل را حل کنیم، همچنین، غرفه‌های مواد غذایی و خوارکی فضای  مناسبی برای افطار بازدیدکنندگانی که به نمایشگاه می‌آیند ایجاد کرده است.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول