اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

وام 10 میلیون تومانی برای 14 نفر شغل ایجاد کرد

درحالی‌که به نظر می‌رسد، جایگاه صنایع‌دستی در حوزه اقتصاد مقاومتی جایگاه مناسبی نیست و از آن غفلت شده است، یک بانو در روستایی در آوج توانسته تنها با یک وام 10 میلیون تومانی برای 14 نفر شغل ایجاد کند.

وام 10 میلیون تومانی برای 14 نفر شغل ایجاد کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، صنایع‌دستی طیف وسیعی از مناطق شهری و روستایی و عشایری را شامل می‌شود و می‌توان تولیدات مردمی از تمامی سطوح شهری و روستایی و عشایری را در این صنعت در اختیار داشت.

یکی از نکات بارز و مهم در این صنعت این است که صنعت صد درصد مردمی است و تولیدکننده و مصرف‌کننده خود مردم هستند و این همان نکته مهمی است که در اقتصاد مقاومتی مورد توجه است.

یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری به آن اشاره می‌کنند استفاده از ظرفیت‌های داخلی است. در کشور ما قومیت‌ها و اقلیت‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام متناسب با منطقه و فرهنگ، ذوق و هنر منحصربه‌فرد خود را دارند که می‌توانند این هنر و ذوق خود را تبدیل به منبع درآمد مناسبی کنند، اما متأسفانه صنایع‌دستی در کشور ما در زندگی مردم به‌عنوان کالای لوکس شناخته می‌شود و مردم ترجیح می‌دهند برای ارضای نیازهای هنری خود به کالاهای ارزان و چینی روی آورند.

این در حالی است که می‌توان با معرفی صنایع‌دستی به‌عنوان کالایی مناسب برای تقویت فرهنگ بومی در مصرف‌کننده ذائقه خرید ایجاد کرد و از همین طریق، کمک بسیار بزرگی به تولیدکنندگان این عرصه و تقویت اقتصاد مقاومتی داشت.

زهرا ملکلو یکی از تولیدکنندگان صنایع‌دستی در شهرستان آوج استان قزوین است. او که در حوزه بافت تابلو فرش کار می‌کند، در گفتگویی با خبرگزاری فارس در قزوین با اشاره به وضعیت صنایع‌دستی در کشور اظهار کرد: مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد که می‌توان به چند مورد از آن‌ها اشاره کرد یکی از این مشکلات این است که در تولید محصولات سنتی و دستی به نیاز مصرف‌کننده توجه نمی‌شود و هنرمند یا تولیدکننده صرفاً با توجه به ذوق و شوق شخصی خود محصولی را تولید می‌کند مطالعات بازار و بازارشناسی در این حوزه بسیار ضعیف است.

به گفته وی از دیگر مشکلات در این حوزه، بی‌برنامگی و عدم ساماندهی و تخصص نداشتن مدیران مربوطه در سال‌های اخیر است. وقتی برنامهٔ درست نداشته باشیم به‌تدریج تولیداتمان کم می‌شود و بازارمان را از دست می‌دهیم. چین بزرگ‌ترین صادرکننده صنایع‌دستی و پاکستان 10 مین رتبه را در بین کشورهای درحال‌توسعه دارند ولی ما جزء 10 کشور اول هم نیستیم.

وی که با وام بسیج سازندگی توانسته توسعه کمی و کیفی را در اشتغال خود ایجاد کند، افزود: با دریافت 10 میلیون وام که با حمایت سازمان بسیج سازندگی استان قزوین بود، توانستم تعداد کارگاه‌های خود را از 2 کارگاه به 6 کارگاه برسانم.

این در حالی است که ملکلو خود تا مدتی پیش در یک خانواده تحت پوشش کمیته امداد زندگی می‌کرده و عروس خانواده تحت پوشش کمیته امداد بوده است.

وی در رابطه با نحوه ورود به این حرفه اضافه کرد: کمیته امداد به دنبال این بود تا در روستا کلاسی را برای فرش‌بافی راه‌اندازی کند و از همین طریق نیز به‌واسطه ارتباطی که با خانواده تحت پوشش کمیته امداد داشتم به این کلاس‌ها دعوت شدم.

این بانوی بافنده ادامه داد: علاقه زیادی به این رشته داشتم و همین امر باعث شد تا بعد از مدتی، با کمک بسیج سازندگی، کار را توسعه دهم و امروز نیز به لطف خدا 14 نفر در دو نوبت صبح و بعدازظهر در این کارگاه‌ها مشغول به کار شده‌اند.

وی تأکید کرد: امروز برکت بسیار خوبی به زندگی‌ام وارد شده و الحمدالله نه‌تنها مشکلی در این حوزه نداریم بلکه بازار بسیار خوبی داریم و توانسته‌ایم درآمد خوبی کسب کنیم.

ملکلو تصریح کرد: مواد خام موردنیاز را از شهرستان خدابنده وارد می‌کنم و پس از دریافت سفارش، از طریق یک واسطه، تابلو فرش‌ها را در تبریز به فروش می‌رسانیم.

وی عنوان کرد: امروز نیز به دنبال توسعه کار هستم و اگر بتوانم وامی با سود پایین دریافت کنم می‌توانم ضمن توسعه کار، زمینه اشتغال تعداد بیشتری از افراد را فراهم کنم.

ملکلو در پایان با اشاره به اینکه اشتغال‌های خانگی کوچک ضمن اینکه می‌تواند زمینه اشتغال اقشار کم‌درآمد را فراهم کند، می‌تواند درآمد خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

این گفته ملکلو حاوی این پیام است که مسئولین با اتکا به مشاغل خرد می‌توانند بخش عمده‌ای از خلأهای اقتصادی درون جامعه را پر کنند.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول