اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

برداشت دانه روغنی کلزا در خراسان‌جنوبی آغاز شد/ فعالیت ۲ مرکز خرید تضمینی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: برداشت کلزا از سطح 62 هزار و 500 هکتار از مزارع کشاورزی استان آغاز شد.

برداشت دانه روغنی کلزا در خراسان‌جنوبی آغاز شد/ فعالیت ۲ مرکز خرید تضمینی

مهدی عصمتی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، اظهار داشت: کلزا یکی از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف وسیع از سازگاری اقلیمی است و باعث غنی شدن خاک و کاهش دوره آبیاری در مزرعه می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال 62 هزار و 500 هکتار از مزارع کشاورزی استان زیر کشت کلزا قرار گرفته، بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار سطح زیرکشت یک تن و 200 تا یک تن و 500 کیلوگرم کلزا برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه رعایت نکردن زمان برداشت کلزا، عامل اصلی ریزش دانه‌ها است، تبیین کرد: میزان ریزش دانه کلزا در اثر برداشت تأخیری به شدت افزایش پیدا می‌کند و برداشت زود هنگام نیز باعث کاهش شاخص برداشت و عملکرد دانه می‌شود.

عصمتی‌پور با اشاره به اینکه گیاه کلزا چون به تنش‌های هوایی حساس است، سرما و گرمای ناگهانی در مدت ۲۴ ساعت باعث آسیب به این محصول می‌شود، اضافه کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی ترویج کشت کلزا به‌منظور خودکفایی و کاهش واردات روغن در کشور است.

وی با اعلام اینکه برداشت کلزا در استان تا اواسط تیرماه ادامه دارد، تصریح کرد: کشت کلزا از مهرماه سال گذشته آغاز و حجم زیادی از سطح زیرکشت به دلیل سرمازدگی از بین رفته و سبز نشده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی به خرید تضمینی کلزا اشاره و اعلام کرد: دو مرکز خرید در شهرستان‌های خوسف و طبس برای خرید کلزا از کشاورزان تعیین شده است.

عصمتی‌پور نرخ خرید تضمینی کلزا را سه هزار و 439 تومان و 8 ریال اعلام و مطرح کرد: خرید کلزا تا 31 مرداد ماه در استان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: تهیه و توزیع بذور با کیفیت یارانه‌دار، توزیع کودهای پایه فسفره و پتاسه، توزیع رایگان کود مکسویل و کود زیستی اصلان هیومیک، ارائه توصیه‌های تغذیه‌ای لازم، توزیع رایگان سموم مبارزه با عوامل خسارت‌زا، نظارت مستمر بر مرحله داشت، ارائه خدمات فنی و کارشناسی از اقدامات جهاد کشاورزی برای حمایت از کلزاکاران است.

انتهای پیام/69039/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول